Praktyka zasadnicza (śródroczna) w instytucjach edukacji dorosłych (30 godz.) PE-3P-EDC2
TREŚCI PROGRAMOWE
Zapoznanie się z organizacją, zarządzaniem i funkcjonowaniem placówki praktyki, w tym z podziałem zadań i uprawnień głównych komórek organizacyjnych danej placówki. Zapoznanie się z dostępnymi aktami prawnymi zewnętrznymi i wewnętrznymi dotyczącymi organizacji działalności edukacyjnej w danej placówce. Poznanie zakresu zadań i obowiązków pracowników placówki, zwłaszcza na stanowisku nauczyciela (edukatora, wykładowcy, szkoleniowca) i dyrektora. Poznanie procesu organizacji pracy nauczyciela, a w szczególności planowania zajęć (formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych, dokumentacja). Zapoznanie z charakterystyką uczestników korzystających z usług edukacyjnych placówki, w której realizowana jest praktyka poprzez przeprowadzenie wywiadu z nauczycielem (edukatorem, wykładowcą, szkoleniowcem). Obserwowanie zajęć dydaktycznych i innych form działalności realizowanych w placówce praktyki.
Asystowanie nauczycielowi w zakresie planowania i realizacji zajęć dydaktycznych ewentualnie w innych formach działalności placówki.
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma poszerzoną wiedzę o CKU lub szkołach dla pracujących, jako środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich
zachodzących.
- Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w CKU lub w szkołach dla pracujących.
- Ma uszczegółowioną wiedzę o relacjach interpersonalnych w CKU lub szkołach dla pracujących istotnych z punktu widzenia procesów
edukacyjnych z udziałem osób dorosłych.
- Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą wsparcia pedagogicznego udzielanego uczniom dorosłym w CKU lub w szkołach dla pracujących.
Umiejętności
- Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych przez nauczyciela osób dorosłych strategii działań praktycznych odnoszących się do zadań dydaktycznych w CKU lub szkołach dla pracujących.
- Potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, przygotowując dokumentację potwierdzającą nabycie wybranych umiejętności nauczyciela osób dorosłych.
- Potrafi przygotować materiał metodyczny (konspekt) oraz wybrane materiały wspomagające pracę nauczyciela osób dorosłych, wykorzystując różne ujęcia teoretyczne, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin.
- Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu w roli nauczyciela dorosłych w CKU lub w szkole dla pracujących.
- Posiada umiejętność proponowania własnych pomysłów zajęć dla osób dorosłych i młodzieży i podejmuje próby zaprezentowania ich
w ramach działalności pedagogicznej w CKU lub w szkołach dla pracujących.
- Posiada umiejętność prezentowania wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i metodycznych.
Kompetencje społeczne
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
- Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa, tak indywidualnego jak i w grupach, w CKU oraz szkołach dla pracujących realizujących
działania pedagogiczne, myśląc i działając w sposób przedsiębiorczy.
- Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej.
- Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy i wykazuje dbałość o dorobek i tradycje zawodu pedagoga.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: