Zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych PE-3F-ZPE
TREŚCI PROGRAMOWE:
Rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych osób w edukacji. Elastyczne organizowanie wsparcia osób ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, dobór i stosowanie metod edukacji inkluzyjnej. Indywidualizacja (dostosowanie form i warunków) pracy z uczestnikami jako forma wsparcia dla osób ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi. Grupa zróżnicowana, role w grupie, organizacja zespołów z uwzględnieniem charakteru grupy, aranżacja przestrzeni do pracy. Zadania osoby prowadzącej zajęcia edukacyjne z osobami ze zróżnicowanymi potrzebami. Omówienie wybranych metod aktywizujących.
W cyklu 2022Z:
Wykład: Rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych osób w edukacji formalnej i nieformalnej. Elastyczne organizowanie wsparcia osób ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, dobór i stosowanie metod edukacji inkluzyjnej. Indywidualizacja (dostosowanie form i warunków) pracy z uczestnikami jako forma wsparcia dla osób ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi. Grupa zróżnicowana, role w grupie, organizacja zespołów z uwzględnieniem charakteru grupy, aranżacja przestrzeni do pracy. Współpraca i wsparcie rówieśnicze (tutoring rówieśniczy) w edukacji formalnej i nieformalnej. Zadania osoby prowadzącej w edukacji formalnej i nieformalnej osób ze zróżnicowanymi potrzebami. Omówienie wybranych metod aktywizujących. Ćwiczenia |
W cyklu 2023Z:
Wykład: Ćwiczenia |
W cyklu 2024Z:
Wykład: Ćwiczenia |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna terminologię związaną z edukacją inkluzyjną, wybrane koncepcje edukacji inkluzyjnej oraz zasady inkluzyjnego projektowania zajęć edukacyjnych.
Zna pojęcia z obszaru etyczno-prawnych aspektów dyskursu nad innością/obcością, m.in. przynależność społeczna, bioetyka, Inny, inkluzja, wykluczenie, marginalizacja.
Umiejętności
Potrafi wybrać izastosować wybrane metody aktywizujące iumiejętnie dobierać je do zaistniałej sytuacji w grupie; opracowuje scenariusz zajęć edukacyjnychz uwzględnieniem możliwości ich indywidualizacji.
Potrafi tworzyć rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych, w tym - modyfikować formy i metody pracy adekwatnie do zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych.
Potrafi animować pracę nad rozwojem uczestników procesów związanych z kształceniem, wychowaniem i opieką, wspierać ich samodzielność wzdobywaniu wiedzy, rozwijać ich kompetencje kluczowe, atakże inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie.
Kompetencje społeczne
Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy iumiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego irozwoju osobistego.
Jest przekonany/a oznaczeniu wiedzy pedagogicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych związanych z realizacją zadań pedagogicznych; rozumie potrzebę doskonalenia sposobów kształcenia w celu lepszego dostosowania nauczania do indywidualnych potrzeb uczestników zajęć.
Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy w roli pedagoga; jest gotowy/a do współpracy i tworzenia dobrej atmosfery społecznej oraz rozwiązywania konfliktów poprzez dialog.
Literatura
W cyklu 2022Z:
Literatura 1. Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym,. Wyd. APS, Warszawa 2013. 2. Szczepkowska K., Edukacja włączająca w szkole - szanse i wyzwania, Warszawa, ORE, 2019 https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attachments/includes/download.php?id=24183 3. Lejzerowicz, M. (2016). Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 28(1), s. 133-157. 4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych. 5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. 6. Reid J, Forrestal P, Cook J; " Uczenie się w małych grupach w klasie "; WSiP, W-wa 1996 7. Szumski G., Firkowska-Mankiewicz A., Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca: 1. Rau K., Ziętkiewicz E.: Jak aktywizować uczniów. „Burza mózgów” i inne techniki w edukacji. Oficyna E.Brudnik, A.Moszyńska, B.Owczarska Wydawnicza G&P, Poznań 2000."Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie" Zakład Wydawniczy SFS Kielce 2000. 2. Florek A.: Dziecko w grupie. Warszawa, Wyd. Pedagog, 2010 3. Zacharuk T., Edukacja włączająca szansą dla wszystkich uczniów. Meritum. Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny Nr 1(20) 2011 4. Kształcenie nauczycieli przygotowujące do edukacji włączającej. Profil nauczyciela edukacji włączającej. Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami. |
W cyklu 2023Z:
Literatura 1. Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym,. Wyd. APS, Warszawa 2013. 2. Szczepkowska K., Edukacja włączająca w szkole - szanse i wyzwania, Warszawa, ORE, 2019 https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attachments/includes/download.php?id=24183 3. Lejzerowicz, M. (2016). Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób 4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych. 5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. 6. Szumski G., Firkowska-Mankiewicz A., Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca: 1. Rau K., Ziętkiewicz E.: Jak aktywizować uczniów. „Burza mózgów” i inne techniki w edukacji. Oficyna E.Brudnik, A.Moszyńska, B.Owczarska Wydawnicza G&P, Poznań 2000."Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie" Zakład Wydawniczy SFS Kielce 2000. 2. Florek A.: Dziecko w grupie. Warszawa, Wyd. Pedagog, 2010 3. Zacharuk T., Edukacja włączająca szansą dla wszystkich uczniów. Meritum. Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny Nr 1(20) 2011 4. Kształcenie nauczycieli przygotowujące do edukacji włączającej. Profil nauczyciela edukacji włączającej. Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami. |
W cyklu 2024Z:
Literatura 1. Sipowicz, K., Pietras, T. (2017). Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej (włączającej). Wrocław: Wydawnictwo Continuo. 2. Plichta P, Jagoszewska I, Gładyszewska-Cylulko J, Szczupał B, Drzazga A, Cytowska B. (2018). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. 3. Hajnicz W, Konieczna A. (red.) (2015). Indywidualne wsparcie edukacyjne. Warszawa: Wyd. APS. 4. Szczepkowska K., Edukacja włączająca w szkole - szanse i wyzwania, Warszawa, ORE, 2019 https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attachments/includes/download.php?id=24183 5. Lejzerowicz, M. (2016). Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób 6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych. 7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. 8. Szumski G., Firkowska-Mankiewicz A., Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca: 1. Rau K., Ziętkiewicz E.: Jak aktywizować uczniów. „Burza mózgów” i inne techniki w edukacji. Oficyna E.Brudnik, A.Moszyńska, B.Owczarska Wydawnicza G&P, Poznań 2000."Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie" Zakład Wydawniczy SFS Kielce 2000. 2. Florek A.: Dziecko w grupie. Warszawa, Wyd. Pedagog, 2010 3. Zacharuk T., Edukacja włączająca szansą dla wszystkich uczniów. Meritum. Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny Nr 1(20) 2011 4. Kształcenie nauczycieli przygotowujące do edukacji włączającej. Profil nauczyciela edukacji włączającej. Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami. |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023Z:
Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Z:
Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: