Wprowadzenie w kształcenie akademickie PE-3F-WAK1
TREŚCI PROGRAMOWE:
Specyfika procesu kształcenia na uczelni wyższej. Kultura akademicka wperspektywie aksjologicznej i społecznej. Kultura i tradycje APS. Organizacja uczelni. Kultura osobista studenta. Prawa iobowiązki studenta. Samorządność i autonomia na studiach. Twórcze kierowanie własnym rozwojem w kontekście możliwości tworzonych przez Uczelnię (koła naukowe, Erasmus+). Kształtowanie własnej ścieżki edukacyjnej w kontekście wyboru specjalności. Prezentacja specjalności prowadzonych w APS na kierunku pedagogika). Tworzenie własnych zasad efektywnego uczenia się oraz planu aktywnej nauki. Czas – metody pracy nad organizacją własnego czasu, dyscyplina, wykorzystywanie wolnego czasu. Samodzielna praca z tekstem – studiowanie tekstów. Specyfika tekstów naukowych. Notacja bibliografii, przypisów. Sposoby sporządzania notatek (konspektowanie, zestawienia tabelaryczne, mapy myśli). Sesja egzaminacyjna i przygotowanie do niej; stres egzaminacyjny.
W cyklu 2022Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2023Z:
TREŚCI PROGRAMOWE WYKŁAD: ĆWICZENIA: |
W cyklu 2024Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma podstawową wiedzę ospecyfice i tradycjach edukacji napoziomie wyższym; celach, organizacji i zasadach funkcjonowania uczelni oraz prawach i obowiązkach wynikających z roli studenta; ma elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnej edukacji.
Umiejętności
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii.
Kompetencje społeczne
Wyraża gotowość do uczestnictwa w życiu akademickim i jest gotów do brania odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego uczelni.
Literatura
W cyklu 2022Z:
WYKŁAD: ĆWICZENIA: |
W cyklu 2023Z:
WYKŁADY: D. Dziewulak, Szkolnictwo wyższe w świetle raportów edukacyjnych, https://doi.org/10.31268/d.dziewulak.2020.01 Pozostałe źródła: Literatura uzupełniająca: ĆWICZENIA: Literatura obowiązkowa: E. Bulisz, O artykule naukowym słów kilka, Progress Journal of Young Researchers 1/2017 Ciechanowska Dorota, Kultura studiowania,. pdf A. Guzik, Sondaże opinii publicznej jako samowiedza współczesnych społeczeństw (pdf) Czy sonda to sondaż? Czy sonda to sondaż? | Na Straży Sondaży (uw.edu.pl) Jak uczyć się efektywnie? Webinar dla uczniów i studentów Jak uczyć się efektywnie? Webinar dla uczniów i studentów | Politechnika Gdańska (pg.edu.pl) D. Jankowska, Dojrzewanie do akademickiego dialogu, M. Jagiełło, Rozumienie dialogu i jego możliwości realizacji w uczelni przez studentów, W. Wróblewska, Dialog w procesie autoedukacji studentów, w: Pedagogika dialogu. Dialog w teorii i praktyce edukacyjnej, (red.) D. Jankowska, Warszawa 2009. M. Karolak-Michalska, M. Stradowski, Podstawowe zasady sporządzania przypisów i bibliografii. Miniporadnik, Warszawa 2013 Sposoby radzenia sobie ze stresem. Edukacja dla bezpieczeństwa kl-8b-edb-25-05-prezentacja-sposoby-radzenia-sobie-ze-stresem.pdf (kielce.eu) A. Śledzik, Jak się uczyć żeby się nauczyć? Mnemotechniki (pdf) Literatura uzupełniająca: Lenart J., Student i praca. Historia i współczesność. Uniwersytet Rzeszowski w Rzeszowie [online] Student i praca. Historia i współczesność - Przegląd Pedagogiczny - Issue 2 (2014) - CEJSH - Yadda (icm.edu.pl) A. Minkiewicz: Od kodeksu do etosu – z prac seminarium pt. „Dobre obyczaje w nauczaniu”; I. Kozłowska, J. Minkiewicz-Najtkowska: Dylematy odpowiedzialności nauczyciela akademickiego; A. Grygłaszewska, M. Węgrzecka: Rzetelność w kształceniu akademickim; A. Węgrzecki, Sylwetka aksjologiczna nauczyciela akademickiego, [w:] Dobre obyczaje w kształceniu akademickim, (red.) K. Kloc i E. Chmielecka, Warszawa 2004 |
W cyklu 2024Z:
LITERATURA: ĆWICZENIA: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
METODY KSZTAŁCENIA |
W cyklu 2023Z:
METODY KSZTAŁCENIA Obok obecności na wykładach i ćwiczeniach, prezentacji wystąpienia związanego z problematyką zajęć, aktywne uczestniczenie w zajęciach jest istotnym warunkiem uzyskania zaliczenia z przedmiotu. Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Z:
UWAGI: Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu, obok prezentacji autorskiej problematyzacji (na ćwiczeniach) i uzyskania pięciu plusów za aktywność na zajęciach w ramach ćwiczeń jest zaliczenie kolokwium złożonego z trzech pytań rekonstrukcyjno-problemowych. Podstawą uzyskania zaliczenia kolokwium jest udzielenie prawidłowej odpowiedzi na dwa z trzech podanych pytań. Kolokwium zaliczeniowe odbędzie się na ostatnim wykładzie. Zagadnienia do kolokwium zostaną podane uczestnikom zajęć na pierwszym wykładzie. Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: