Teoretyczne podstawy wychowania PE-3F-TPW1
TREŚCI PROGRAMOWE:
Podstawowe pojęcia i kategorie z zakresu teorii wychowania. Zagadnienia aksjologiczne w teorii wychowania oraz dylematy moralne współczesnej pedagogiki. Problemy, zagadnienia ikonceptualizacje współczesnej teorii wychowania. Wychowanie jako odkrywanie, budzenie, tworzenie „świata ludzkich spraw” w człowieku. Problem istoty i cech atrybutywnych wychowania. Proces wychowania – sposoby dookreślania jego funkcji, struktury, dynamiki oraz cech atrybutywnych. Kategorie określające antynomiczne modele myślenia i działania pedagogicznego (autoedukacja versus heteroedukacja; dyrektywność versus niedyrektywność; pajdocentryzm versus didaskalocentryzm; konformizowanie versus autonomizowanie; adaptacja versus emancypacja; rygoryzm versus permisywność); podmiotowość i autoafirmacja (samowychowanie, samokształcenie, samorealizacja, transgresja). Systemowe i osobowe zmienne skuteczności oddziaływań wychowawczych: psychospołeczne warunki oddziaływań, kwalifikacje pedagogiczne wychowawcy, problem jakości relacji interpersonalnych. Idea dialogu edukacyjnego i dialogiczna struktura aktów wychowania. Metody i techniki oddziaływań wychowawczych oraz warunki ich skuteczności.
W cyklu 2022L:
Opis treści programowych: |
W cyklu 2023L:
Opis treści programowych: |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie genezę teorii wychowania, jej terminologię, wybrane stanowiska teoretyczne i ich merytoryczną specyfikę, z uwzględnieniem perspektywy nauk humanistycznych i nauk społecznych.
Zna współczesne nurty pedagogiczne w zakresie teorii wychowania. Zna i rozumie na poziome elementarnym wybrane wykładnie relacji wychowawczej oraz procesu wychowania, w tym ich warunków konstytutywnych. Rozumie wybrane zależności między wychowaniem a socjalizacją i enkulturacją. Zna wybrane społeczne i psychologiczne uwarunkowania relacji wychowawczej i procesu wychowania, a także wybrane aksjologiczne sposoby opisu wychowania. Potrafi wskazać implikacje praktyczne poszczególnych teorii wychowania.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw wychowania w celu analizowania i interpretowania problemów pedagogicznych.
Potrafi formułować elementarne interpretacje wybranych problemów wychowawczych i oświatowych, wykorzystując argumenty odwołujące się do różnorodnych perspektyw teoretycznych w pedagogice.
Kompetencje społeczne
Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy w obszarze teoretycznych podstaw wychowania, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w tym zakresie w kontekście przyszłej pracy zawodowej.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej przyszłej roli zawodowej, uznając wagę wiedzy o teoretycznych podstawach wychowania w działaniu pedagogicznym.
Literatura
W cyklu 2022L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023L:
iteratura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Opis metod kształcenia: Nakład pracy: |
W cyklu 2023L:
Opis metod kształcenia: Nakład pracy: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: