Trening myślenia krytycznego PE-3F-TMK
TREŚCI PROGRAMOWE:
Myślenie krytyczne – definicje, podstawowe pojęcia, kluczowe umiejętności i postawy. Sztuka zadawania pytań. Implikatury konwersacyjne, myślenie szybkie i wolne oraz rola ukrytych założeń w sposobach myślenia. Przeszkody w myśleniu krytycznym, rola języka w formułowaniu problemów badawczych i uzasadnianiu własnego stanowiska. Myślenie krytyczne wobec przekazów medialnych. Myślenie krytyczne wobec pseudonauki. Myślenie krytyczne w pracy pedagogicznej.
W cyklu 2022Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2023Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2024Z:
1. Wprowadzenie, cel zajęć. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma podstawową wiedzę o źródłach, tradycji myślenia krytycznego w kręgu kultury europejskiej i jej interdyscyplinarnym charakterze.
Umiejętności
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych związanych z jakością myślenia; analizuje ich powiązania z działalnością pedagogiczną.
Potrafi ocenić przydatność typowych metod, narzędzi i procedur stosowanych w obszarze myślenia krytycznego dla realizacji zadań związanych z działalnością pedagogiczną; potrafi tworzyć rozwiązania konkretnych problemów w tym zakresie.
Potrafi przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska, dyskutować o nich oraz czynnie uczestniczyć w debacie.
Kompetencje społeczne
Ma krytyczny stosunek do posiadanych umiejętności w obszarze krytycznego myślenia, rozumie potrzebę ich doskonalenia z uwagi na rozwój zawodowy i osobisty.
Literatura
W cyklu 2022Z:
K. Bąkowicz, Wprowadzenie do definicji i klasyfikacji zjawiska fake newsa, Studia Medioznawcze 2019, tom 20, nr 3 (78), s. 280-289 |
W cyklu 2023Z:
K. Bąkowicz, Wprowadzenie do definicji i klasyfikacji zjawiska fake newsa, Studia Medioznawcze 2019, tom 20, nr 3 (78), s. 280-289 |
W cyklu 2024Z:
1. Ryszard Wiśniewski, Bełkot aksjologiczny w komunikacji międzyludzkiej |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: 1 pkt. ECTS, 25--30 h |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: