Socjologia edukacji PE-3F-SOE
TREŚCI PROGRAMOWE:
Przedmiot socjologii edukacji. Socjalizacja, edukacja i wychowanie w warunkach zmiany społecznej. Socjalizacja oraz konstruowanie tożsamości w społeczeństwie tradycyjnym, nowoczesnym i ponowoczesnym. Wartość edukacji w zmieniającym się świecie – edukacja jako wyznacznik szans życiowych. Stratyfikacja a edukacja. Nierówności społeczne a nierówności edukacyjne: mechanizmy przenoszenia nierównych szans oraz uwarunkowania osiągnięć szkolnych. Ideologie edukacyjne.
W cyklu 2021Zn:
Tematyka wykładów: Tematyka ćwiczeń: |
W cyklu 2022Zn:
Tematyka wykładów: Tematyka ćwiczeń: |
W cyklu 2024Z:
Tematyka wykładów: 1.Przedmiot socjologii edukacji. 2.Stratyfikacja a edukacja. 3.Nierówności społeczne a nierówności edukacyjne. 4.Ideologie edukacyjne. 5.Tożsamość w warunkach gwałtownej zmiany. Tematyka ćwiczeń: 1.Socjalizacja, edukacja i wychowanie w warunkach zmiany społecznej. 2.Zmiana społeczna a zmiana edukacyjna. 3.Wartości i wartości edukacyjne. 4.Rodzina - jej funkcje socjalizacyjne i wychowawcze. 5.Szkoła jako instytucja społeczna. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2022Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma uporządkowaną wiedzę na temat społecznego wymiaru wychowania, kształcenia i edukacji oraz zna podstawowe teorie dotyczące tych procesów.
Ma podstawową wiedzę o rodzajach struktur społecznych i instytucji życia społecznego, w szczególności związanych z edukacją, jak też o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.
Zna podstawowe społeczne, ekonomiczne i inne uwarunkowania decyzji, wyborów i osiągnięć edukacyjnych; ma wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i znaczenia edukacji we współczesnym świecie.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu socjologii edukacji w celu analizowania wyborów edukacyjnych, prognozowania osiągnięć szkolnych oraz identyfikowania społecznych barier kształcenia.
Potrafi przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska dotyczące edukacji, znaczenia instytucji w procesach socjalizacyjnych oraz społecznych uwarunkowań kształcenia, a także dyskutować o nich.
Kompetencje społeczne
Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy; rozumie konieczność edukacji całożyciowej oraz poszerzania wiedzy i umiejętności w związku z przemianami edukacyjnymi wywołanymi zmianami społecznymi i cywilizacyjnymi we współczesnym świecie.
Wykazuje wrażliwość i gotowość działania na rzecz wyrównywania szans edukacyjnych.
Kryteria oceniania
Wykład tradycyjny. Na ćwiczeniach metody aktywizujące studentów. Kryteria oceniania: znajomość problematyki programowej zawartej w treści wykładów, ćwiczeń i lektur, aktywność na ćwiczeniach.
Literatura
Podstawowa:
M.J. Szymański: Socjologia edukacji. Impuls, Kraków 2021.
M.J. Szymański, Studia i szkice z socjologii edukacji, Wyd. APS, Warszawa 2015.
M. J. Szymański, Edukacja w zmieniającym się społeczeństwie.Difin, Warszawa 2021.
M.J. Szymański (red.), Krótkie wykłady z socjologii edukacji. Wolters Kluwer, Warszawa 2019.
M.J. Szymański, Przyszłość edukacji - szkoła przyszłości, Difin,Warszawa 2024.
Uzupełniająca:
Z. Melosik, Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności. Impuls, Kraków 2013.
P. Mikiewicz: Socjologia edukacji. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2016.
B. Przybylski: Między rozkwitem a katastrofą. Młodzież akademicka a przyszłości kraju. Wyd. APS, Warszawa 2021.
W cyklu 2021Zn:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022Zn:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Z:
M.J. Szymański, Socjologia edukacji, Impuls, Kraków 2021. M.J. Szymański, Studia i szkice z socjologii edukacji, Wyd. APS, Warszawa 2015. M.J. Szymański, Edukacja w zmieniającym się społeczeństwie, Dyfin, Warszawa 2021. M.J. Szymański (red.), Krótkie wykłady z socjologii edukacji,Wolters Kluwer, Warszawa 2019. Literatura uzupełniająca: M.J. Szymański, Edukacyjne problemy współczesności, Impuls, Kraków 2014. P. Mikiewicz: Socjologia edukacji. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2016. |
Uwagi
W cyklu 2021Zn:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2022Zn:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: - wykład, - dyskusja, - metody aktywizujące. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) - 30 Przygotowanie się do zajęć, lektur - 35 Przygotowanie do egzaminu - 30 Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 5 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: