Psychologia rozwoju człowieka PE-3F-PRC
TREŚCI PROGRAMOWE
Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej oraz modele przebiegu zmiany rozwojowej. Uwarunkowania rozwoju człowieka. Omówienie rozwoju: poznawczego, językowego, emocjonalnego, osobowości, społecznego i moralnego. Stadia rozwoju prenatalnego. Wpływ teratogenów na rozwój dziecka. Narodziny dziecka i okres okołoporodowy. Ogólna charakterystyka dziecka w wieku niemowlęcym, poniemowlęcym, przedszkolnym, młodszym szkolnym (rozwój fizyczno-ruchowy, psychiczny, społeczny i osobowości). Charakterystyka wieku dorastania i okresu dorosłości człowieka (wczesna dorosłość, średnia dorosłość, późna dorosłość). Zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju. Dysharmonie i zaburzenia rozwoju dzieci i młodzieży a ich funkcjonowanie w grupie rówieśniczej.
W cyklu 2020L:
TREŚCI PRZEDMIOTU Wykład Ćwiczenia |
W cyklu 2021L:
TREŚCI PRZEDMIOTU Wykład Ćwiczenia |
W cyklu 2021Ln:
TREŚCI PRZEDMIOTU Wykład Ćwiczenia |
W cyklu 2022L:
TREŚCI PRZEDMIOTU Wykład Ćwiczenia |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2019Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza - Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie pojęć używanych w psychologii rozwoju dla scharakteryzowania procesu rozwoju na różnych eta¬pach życia człowieka: rozwoju i normy rozwojowej; zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania; rozwój wybranych funkcji psychicznych; normę rozwojową; rozwój i kształtowanie osobowości; rozwój w kontekście wychowania; zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju ucznia; dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów; zaburzenia zachowa¬nia; nieśmiałość i nadpobudliwość; zaburzenia funkcjonowania w okresie dorastania; obniżenie nastroju, depresję; krystalizowanie się tożsamości; dorosłość; identyfikację z nowymi rolami społecznymi; kształtowanie się stylu życia.
- Ma wiedzę w zakresie wybranych teorii dotyczących rozwoju człowieka w cyklu życia (Piageta, Wygotskiego, Eriksona, Kohlberga).
- Zna proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny; zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania; rozwój wybranych funkcji psychicznych.
- Rozumie różnice i zmiany rozwojowe w różnych sferach rozwoju psychicznego człowieka: poznawczym, językowym, emocjonalnym, osobowości, społecznym, moralnym.
- Zna źródła różnic w indywidualnym rozwoju człowieka, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych.
Umiejętności - Posiada umiejętność analizowania i interpretowania zjawisk związanych z różnymi sferami rozwoju psychicznego człowieka; identyfikować potrzeby wychowanka w rozwoju uzdolnień i zainteresowań.
- Potrafi wskazać rolę czynników wewnętrznych i zewnętrznych w rozwoju psychicznym człowieka.
- Posiada umiejętność zaprezentowania wyników badań empirycznych poświęconych wybranemu aspektowi rozwoju.
- Potrafi wykorzystać doniesienia z badań nad rozwojem człowieka w pracy pedagoga.
Kompetencje społeczne - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy o rozwoju człowieka i jego uwarunkowaniach oraz rozumie potrzebę poszerzania tej wiedzy.
- Ma świadomość znaczenia wiedzy o rozwoju i funkcjonowaniu społecznym człowieka dla kształtowania prawidłowych relacji w rodzinie i szkole.
Literatura
W cyklu 2020L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Wykład Ćwiczenia (ważniejsze pozycje) LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Wykład Ćwiczenia |
W cyklu 2021L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Wykład Ćwiczenia (ważniejsze pozycje) LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Wykład Ćwiczenia |
W cyklu 2021Ln:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Wykład: Ćwiczenia (ważniejsze pozycje): LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Wykład Ćwiczenia |
W cyklu 2022L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Wykład Ćwiczenia (ważniejsze pozycje) LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Wykład Ćwiczenia |
Uwagi
W cyklu 2020L:
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji). LINKI DO SPOTKAŃ W APLIKACJI TEAMS Wykład Ćwiczenia - linki lub kody podane na stronach zajęć NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 45 |
W cyklu 2021L:
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji). LINK DO ZESPOŁU W APLIKACJI TEAMS Wykład: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aGIYvd9OxkA4Ni6NNOUeTAKcekN_0Hgv8r7lEqWn1X-M1%40thread.tacv2/conversations?groupId=4e72df91-3f09-4e70-bd6e-c86a91a4634d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 45 LICZBA PUNKTÓW ECTS - 5 |
W cyklu 2021Ln:
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji). NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 45 LICZBA PUNKTÓW ECTS - 5 |
W cyklu 2022L:
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji). NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 45 LICZBA PUNKTÓW ECTS - 5 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: