Praca pedagoga z osobą dorosłą PE-3F-PPD
TREŚCI PROGRAMOWE:
Osoba dorosła jako uczestnik działań pedagogicznych – zakres oddziaływań i obszary wsparcia. Środowiska edukacyjno-wychowawcze osoby dorosłej – specyfika, oddziaływanie na relację pedagog-osoba dorosła. Praca z osobami dorosłymi ze zróżnicowanych środowisk społecznych. Zakłócenia relacji pracy pedagoga z osobą dorosłą – identyfikacja i sposoby praktycznego reagowania. Problemy społeczne a praca pedagoga z osobą dorosłą. Etyczne aspekty pracy pedagoga z osobą dorosłą.
W cyklu 2023Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2024Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma podstawową wiedzę o różnych środowiskach pracy z osobą dorosłą, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.
Ma uszczegółowioną wiedzę o specyfice funkcjonowania osoby dorosłej w procesach edukacyjno-wychowawczych, w tym ich praw.
Ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego z osobami dorosłymi, ich prawidłowości i zakłóceń.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania sytuacji pedagogicznych z udziałem osób dorosłych, także tych złożonych i nietypowych, podejmować działania naprawcze, zarówno w warunkach przewidywalnych, jak i nie w pełni przewidywalnych.
Potrafi animować pracę osób dorosłych w wybranych procesach edukacyjno-wychowawczych, wspierać je w zdobywaniu wiedzy, rozwoju kompetencji kluczowych a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie; potrafi skutecznie wspomagać w świadomym i odpowiedzialnym podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych.
Potrafi przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska dotyczące pracy z osobami dorosłymi, dyskutować o nich oraz czynnie uczestniczyć w debacie.
Kompetencje społeczne
Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym w odniesieniu do osób dorosłych; jest gotowy/a do podejmowania wyzwań zawodowych w pracy z osobą dorosłą i rozumie ich społeczne znaczenie.
Wykazuje wrażliwość i gotowość działania na rzecz osób dorosłych jako uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych, pomocy i szczególnej troski oraz jest gotowy/a do budowania relacji opartych na zaufaniu w miejscu prowadzonej działalności pedagogicznej.
Literatura
W cyklu 2023Z:
Literatura OBOWIĄZKOWA:, Literatura UZUPEŁNIAJĄCA: |
W cyklu 2024Z:
Literatura OBOWIĄZKOWA:, Literatura UZUPEŁNIAJĄCA: |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 15 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
W cyklu 2024Z:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 15 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: