Projektowanie dydaktyczne PE-3F-PDY
TREŚCI PROGRAMOWE
Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki i jej terminologia. Cele edukacyjne: pojęcie i różnicowanie celów; formułowanie celów ogólnych i ich operacjonalizowanie. Treści kształcenia – projektowanie zadań: model oparty na potrzebach ucznia/klienta, model „Treść – Myśli – Działanie” (TMD). Metody kształcenia: metody koncentrujące się na nauczającym, metody aktywne; metody koncentrujące się na uczniu/kliencie. Formy organizacyjne kształcenia. Źródła w nauczaniu i uczeniu się; zasady przygotowywania materiałów dydaktycznych/szkoleniowych. Przygotowanie programu kursu/szkolenia. Ocena projektu edukacyjnego. Elementy teorii organizacji i zarządzania projektami. Profesjonalista w praktyce: jak przeprowadzać refleksję nad własnym działaniem dydaktycznym? Zasady skutecznej edukacji.
W cyklu 2022L:
Treści programowe Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki |
W cyklu 2023L:
Treści programowe 1. Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma podstawową wiedzę o dydaktyce jako subdyscyplinie pedagogiki; zna stosowaną w jej obrębie terminologię.
Ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, w szczególności związanych z uwarunkowaniami procesów nauczania i uczenia się.
Umiejętności
Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych; potrafi w tym zakresie tworzyć rozwiązania konkretnych problemów.
Potrafi animować pracę nad rozwojem uczestników procesów związanych z kształceniem, wychowaniem i opieką, dotyczącym uczenia się, rozwijać ich kompetencje kluczowe, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie.
Potrafi współdziałać z innymi osobami i pracować w zespole pełniąc różne role.
Kompetencje społeczne
Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności w obszarze dydaktyki, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego w tym zakresie; dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności.
Literatura
W cyklu 2022L:
Bąbel, P., Wiśniak, M. (2019). 12 zasad skutecznej edukacji |
W cyklu 2023L:
Bąbel, P., Wiśniak, M. (2019). 12 zasad skutecznej edukacji |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia - wykład - rozmowa kierowana - gry dydaktyczne - metody oparte na działaniu praktycznym NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny zajęciowe: 30 godz. Konsultacje z osobą prowadzącą zajęcia: 2 godz. Praca samodzielna: 10 godz. Przygotowanie się do zajęć: 8 godz. Przygotowanie się do egzaminu: 10 godz. |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia - wykład - rozmowa kierowana - dyskusja - gry dydaktyczne - metody oparte na działaniu praktycznym Liczba punktów ECTS: 4 Godziny kontaktowe: 30h Przygotowanie się do zajęć: 25h Przygotowanie się do egzaminu: 25h Konsultacje z osobą prowadząca oraz praca samodzielna (łącznie): 25h |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: