Metody badań pedagogicznych PE-3F-MBP
TREŚCI PROGRAMOWE
Główne typy procedur postępowania badawczego w naukach społecznych i pedagogice: procedura ilościowa i procedura jakościowa. Etapy badań w procedurze ustrukturyzowanej (formułowanie problemów i hipotez badawczych, definiowanie i operacjonalizacja zmiennych, dobór strategii badań, dobór metod badań, zaplanowanie użycia poszczególnych metod, sprawdzenie wartości metodologicznej zaplanowanych metod (obiektywność; rzetelność; trafność), przeprowadzanie badań, sporządzanie protokołu, zaplanowanie sposobu opracowania wyników. Metoda obserwacji bezpośredniej. Pomiar w badaniach pedagogicznych. Wywiad. Ankieta. Technika Moreno jako jedna z technik socjometrycznych. Testy osiągnięć szkolnych (testy pedagogiczne) jako narzędzie pomiaru wiedzy. Eksperyment w pedagogice.
W cyklu 2020Z:
ZAGADNIENIA; |
W cyklu 2020Zn:
Treści programowe |
W cyklu 2021Z:
ZAGADNIENIA; |
W cyklu 2021Zn:
Treści programowe |
W cyklu 2022Z:
|
W cyklu 2022Zn:
Treści programowe |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2022Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza - Zna zasady formułowania problemów badawczych, ich dekompo¬zycji do problemów szczegółowych, a także zasady formułowania hipotez i operacjonalizacji zmiennych.
- Zna podstawowe metody badań pedagogicznych w paradygmacie badań ustrukturalizowanych (ilościowych): obserwację standaryzo-waną, skale szacunkowe, ankietę, wywiad skategoryzowany, socjo-metrię, testy osiągnięć szkolnych, eksperyment pedagogiczny, oraz w paradygmacie badań nieustrukturalizowanych (jakościowych): obserwację niestandaryzowaną, wywiad nieskategoryzowany, ankiety i testy złożone z pytań otwartych.
Umiejętności - Potrafi prawidłowo zaprojektować procedurę postępowania badawczego.
Kompetencje społeczne - Na podstawie informacji zwrotnych i ocen udostępnianych przez prowadzącego zajęcia, ma świadomość stopnia poprawności wykony¬wanych ćwiczeń i prac pisemnych oraz rozumie konieczność doskona¬lenia swoich umiejętności w przyszłej pracy badawczej.
- Ma świadomość zmian paradygmatycznych w metodologii badań społecznych i rozumie konieczność ich śledzenia w przyszłej pracy badawczej.
- Jest przekonany o znaczeniu wiedzy z zakresu metodologii w kon-struowaniu postępowania badawczego i prowadzeniu badań, stąd poszukuje wiedzy, a w przypadku problemów - zwraca się do eksper-tów i zasięga ich opinii.
- Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczne związane ze stosowaniem metod badawczych.
Kryteria oceniania
Test wiadomości albo prace domowe na zaliczenie poszczególnych metod i technik badawczych
Literatura
W cyklu 2020Z:
Literatura podstawowa: 1. Creswell J., Projektowanie badań naukowych, Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków 2013 Literatura uzupełniająca: 1. Babbie E. - Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2008 |
W cyklu 2020Zn:
M. Łobocki - „Metodologia badań psychologicznych”, PWN, Warszawa 1996 Literatura uzupełniająca B. Śliwerski – „Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych” t.2, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006 |
W cyklu 2021Z:
• Creswell J. W. Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wyd. UJ, Kraków 2013 |
W cyklu 2021Zn:
Łobocki M.: „ Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, ,,Impuls".Kraków 2006 Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2022Z:
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Babbie E. - Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2008 |
W cyklu 2022Zn:
Łobocki M.: „ Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, ,,Impuls".Kraków 2006 Literatura uzupełniająca |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Zajęcia prowadzone w formie zdalnej synchronicznej za pośrednictwem Microsoft Teams Przewidywany nakład pracy studenta: SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS : 3 ECTS |
W cyklu 2020Zn:
Zajęcia prowadzone są w trybie zdalnym - synchronicznym NAKŁAD PRACY STUDENTA Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 ECTS |
W cyklu 2021Z:
Opis metod kształcenia: metody podające, problemowe, praktyczne, heurystyczne; Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 |
W cyklu 2021Zn:
Zajęcia prowadzone są w trybie stacjonarnym |
W cyklu 2022Z:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS : 3 ECTS |
W cyklu 2022Zn:
Zajęcia prowadzone są w trybie stacjonarnym |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: