Kultura języka polskiego PE-3F-KJP1
TREŚCI PROGRAMOWE:
Kultura języka polskiego – jej istota. Podstawowe pojęcia językoznawcze: norma językowa, system języka, język ogólny, język regionalny. Kompetencja lingwistyczna i kompetencja komunikacyjna. Rodzaje dyskursów, debat; negocjacje i mediacje. Cechy współczesnej polszczyzny. Kryteria poprawności językowej, rodzaje błędów językowych. Trening w zakresie pisarstwa naukowego i publicystycznego. Retoryczny warsztat sztuki wystąpień publicznych. Język jako instrument pedagogicznego oddziaływania.
W cyklu 2022Z:
- Ustawa o Języku Polskim - analiza i komentarz - jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów. - Apel KRASPu o przeciwstawianiu się mowie nienawiści - Kompetencja językowa i komunikacyjna. Słowo instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy. - Kryteria poprawności językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności. - Rodzaje środków językowych, rodzaje form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych. - Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi osób publicznych. - Formy wypowiedzi-sztuka monologu, dialogu, debaty. - Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki - czyli prowadzenia sporów. - Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota perswazji pedagogicznej. - SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania , retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i wychowaniu. - Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, debaty o języku nienawiści. - Omówienie Apelu KRASP-u przeciwko językowi nienawiści. - Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu. - Zabawy słowem. Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo przyszłych pedagogów wszystkich specjalności. - Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga ogólnego i specjalnego, pedagoga o profilu praktycznym. - Stan współczesnej polszczyzny-diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka mediów i nowych mediów. - „Odpowiednie dać rzeczy słowo” kultura języka w pracy pedagoga - synteza materiału |
W cyklu 2023Z:
- Ustawa o Języku Polskim - analiza i komentarz - jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów. - Apel KRASPu o przeciwstawianiu się mowie nienawiści - Kompetencja językowa i komunikacyjna. Słowo instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy. - Kryteria poprawności językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności. - Rodzaje środków językowych, rodzaje form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych. - Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi osób publicznych. - Formy wypowiedzi-sztuka monologu, dialogu, debaty. - Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki - czyli prowadzenia sporów. - Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota perswazji pedagogicznej. - SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania , retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i wychowaniu. - Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, debaty o języku nienawiści. - Omówienie Apelu KRASP-u przeciwko językowi nienawiści. - Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu. - Zabawy słowem. Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo przyszłych pedagogów wszystkich specjalności. - Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga ogólnego i specjalnego, pedagoga o profilu praktycznym. - Stan współczesnej polszczyzny-diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka mediów i nowych mediów. - „Odpowiednie dać rzeczy słowo” kultura języka w pracy pedagoga - synteza materiału |
W cyklu 2024Z:
- Ustawa o Języku Polskim - analiza i komentarz - jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów. - Apel KRASPu o przeciwstawianiu się mowie nienawiści - Kompetencja językowa i komunikacyjna. Słowo instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy. - Kryteria poprawności językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności. - Rodzaje środków językowych, rodzaje form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych. - Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi osób publicznych. - Formy wypowiedzi-sztuka monologu, dialogu, debaty. - Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki - czyli prowadzenia sporów. - Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota perswazji pedagogicznej. - SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania , retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i wychowaniu. - Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, debaty o języku nienawiści. - Omówienie Apelu KRASP-u przeciwko językowi nienawiści. - Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu. - Zabawy słowem. Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo przyszłych pedagogów wszystkich specjalności. - Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga ogólnego i specjalnego, pedagoga o profilu praktycznym. - Stan współczesnej polszczyzny-diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka mediów i nowych mediów. - „Odpowiednie dać rzeczy słowo” kultura języka w pracy pedagoga - synteza materiału |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma podstawową wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk, ojej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z wiedzą lingwistyczną i komunikacyjną.
Ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń, wiedzęlingwistyczną na temat normy językowej, kryteriów poprawności językowej, rodzajów błędów językowych, a także znajomość podstaw retoryki na temat środków perswazyjnych, rodzajów argumentów, sztuki wystąpień publicznych.
Umiejętności
Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi poprawnie wypowiadać się wróżnorodnych gatunkach i formach wypowiedzi pisemnych iustnych, z użyciem języka specjalistycznego; potrafi dokonać autoprezentacji w sytuacji publicznej.
Kompetencje społeczne
Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie kultury języka polskiego i rozumie związaną z tym potrzebę ciągłego rozwoju osobistego; dokonuje samooceny własnych kompetencji językowych i je doskonali.
Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy; jest gotowy/a do współpracy i tworzenia dobrej atmosfery społecznej oraz rozwiązywania konfliktów poprzez dialog.
Literatura
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa: · Markowski A., Kultura języka polskiego, Warszawa 2006. · Pisarek W., Słowa miedzy ludźmi, Warszawa 2006 · Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2008. · Bralczyk J . Markowski A. Miodek J Trzy po 33 Warszawa 2016 . Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańskie Wydawnictwo Psycholog, 1999 i następne Literatura uzupełniająca: · Bralczyk J., Mój język prywatny Warszawa 2004 · Lewandowska- Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, Warszawa 2003, wyd II |
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: · Markowski A., Kultura języka polskiego, Warszawa 2006. · Pisarek W., Słowa miedzy ludźmi, Warszawa 2006 · Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2008. · Bralczyk J . Markowski A. Miodek J Trzy po 33 Warszawa 2016 . Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańskie Wydawnictwo Psycholog, 1999 i następne Literatura uzupełniająca: · Bralczyk J., Mój język prywatny Warszawa 2004 · Lewandowska- Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, Warszawa 2003, wyd II |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: · Frycie S., Jurkowski M., Sicińska K., Kultura języka polskiego, Warszawa 2005 · Pisarek W., Słowa między ludźmi, Warszawa 2006 · Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2008. · Bralczyk J . Markowski A. Miodek J Trzy po 33 Warszawa 2016 . Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańskie Wydawnictwo Psycholog, 1999 i następne Literatura uzupełniająca: · Bralczyk J., Mój język prywatny Warszawa 2004 · Lewandowska- Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, Warszawa 2003, wyd II |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 30 (wykłady) czytanie zalecanej literatury - 10 godziny potrzebne do przygotowania się do egzaminu - 10 autorska analiza językowa tekstów z przestrzeni publicznej - 10owe, sprawdziany |
W cyklu 2023Z:
Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 30 (wykłady) czytanie zalecanej literatury - 10 godziny potrzebne do przygotowania się do egzaminu - 10 autorska analiza językowa tekstów z przestrzeni publicznej - 10owe, sprawdziany |
W cyklu 2024Z:
Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 30 (wykłady) czytanie zalecanej literatury - 10 godziny potrzebne do przygotowania się do egzaminu - 10 autorska analiza językowa tekstów z przestrzeni publicznej - 10owe, sprawdziany |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: