Edukacja integracyjna i włączająca PE-3F-EIW
TREŚCI PROGRAMOWE
Podstawowe terminy używane w pedagogice integracyjnej i włączającej; Podstawy filo-zoficzne, socjologiczne, psychologiczne i prawne edukacji integracyjnej. Filozofia Innego, idea normalizacji, tolerancja, stereotypy, teoria wspólnych i swoistych potrzeb osób nie¬pełnosprawnych, dokumenty międzynarodowe i krajowe. Uczeń ze specjalnymi potrze¬bami edukacyjnymi: rozumienie pojęcia i ich klasyfikacja. Dziecko z niepełnospraw¬nością fizyczną i intelektualną w szkole ogólnodostępnej; dzieci ze spektrum autyzmu i ich funkcjonowanie w szkole. Dzieci zaniedbane i pozbawione opieki. Edukacja ucz¬niów ze spe¬cjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kompetencje nauczycieli edukacji integracyjnej i włączającej. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jako wsparcie dla ucznia ze specjal¬nymi potrzebami edukacyjnymi. Efektywność niesegregacyjnego kształcenia w świetle wyników badań empirycznych. Realizacja edukacji integracyjnej i włączającej w praktyce. Kształcenie integracyjne i włączające na świecie – przykłady rozwiązań praktycznych.
W cyklu 2020L:
1. Pedagogika inkluzyjna a pedagogika integracyjna - podobieństwa i różnice |
W cyklu 2020Ln:
1. Pedagogika inkluzyjna a pedagogika integracyjna - podobieństwa i różnice |
W cyklu 2021L:
Integracja jako następstwo i opozycja izolacji |
W cyklu 2021Ln:
Integracja jako następstwo i opozycja izolacji |
W cyklu 2022L:
1. Pedagogika inkluzyjna a pedagogika integracyjna - podobieństwa i różnice |
W cyklu 2022Ln:
1. Pedagogika inkluzyjna a pedagogika integracyjna - podobieństwa i różnice |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza - Ma uporządkowaną wiedzę na temat podstaw teoretycznych eduka¬cji integracyjnej i włączającej oraz jej terminologii.
-Zna pojęcia integracji i inkluzji; sytuację dziecka z niepełnosprawno-ścią fizyczną i intelektualną w szkole ogólnodostępnej.
- Zna regulacje prawne (krajowe i międzynarodowe) dotyczące osób z niepełnosprawnością, w tym – ich edukacji. Zna główne założenia i kierunki modelu pomocy psychologiczno-pedagogicznej skierowanej do ucznia z niepełnosprawnością w warunkach integracji i włączania.
- Zna sytuację dziecka z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną w szkole ogólnodostępnej.
-Zna problemy dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich fun-kcjonowanie.
- Ma podstawową wiedzę na temat celów, modeli i form i metodyki edukacji integracyjnej i włączającej.
- Zna specyfikę rozwoju i funkcjonowania osób o różnych niepełno-sprawnościach, uwarunkowania ich procesu edukacyjnego/ rehabili-tacyjnego w kontekście ograniczonej sprawności i specyfiki procesu terapeutycznego.
- Zna zagadnienie dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki; szkolną sytuację dzieci emigrantów i reemigrantów; zagadnienie dziecka w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej;
Umiejętności - Potrafi, na podstawie wiedzy teoretycznej, analizować problemy edu¬kacyjne dotyczące poznanych modeli i form edukacji integracyjnej i włączającej.
- Posługuje się ujęciami teoretycznymi w celu analizy społecznych postaw wobec idei integracji społecznej.
- Potrafi poddać analizie i ocenić wartość poznanych modeli edukacji integracyjnej i włączającej w Polsce i na świecie.
- Prezentuje własne poglądy, wątpliwości i sugestie odnośnie edukacji integracyjnej i włączającej.
Kompetencje społeczne - Ma świadomość potrzeby stałego doskonalenia zawodowego i dbało¬ści o swój rozwój osobisty.
Literatura
W cyklu 2020L:
- Ainscow, M., Booth, T., Dyson, A., Farell, P., Gallannaugh, F., Howes, A., Smith, R. (2006). Improving Schools, Developing Inclusion. |
W cyklu 2020Ln:
- Ainscow, M., Booth, T., Dyson, A., Farell, P., Gallannaugh, F., Howes, A., Smith, R. (2006). Improving Schools, Developing Inclusion. |
W cyklu 2021L:
Al-Khamisy D. (2010) Kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w powszechnym systemie oświatowym. W: J. Głodkowska (red.) Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami. S.104-130. Warszawa: Wyd. APS |
W cyklu 2021Ln:
Al-Khamisy D. (2010) Kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w powszechnym systemie oświatowym. W: J. Głodkowska (red.) Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami. S.104-130. Warszawa: Wyd. APS |
W cyklu 2022L:
- Ainscow, M., Booth, T., Dyson, A., Farell, P., Gallannaugh, F., Howes, A., Smith, R. (2006). Improving Schools, Developing Inclusion. |
W cyklu 2022Ln:
- Ainscow, M., Booth, T., Dyson, A., Farell, P., Gallannaugh, F., Howes, A., Smith, R. (2006). Improving Schools, Developing Inclusion. |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Metody dydaktyczne: Ocenie poddana jest: Nakład pracy własnej studenta: gr wyk II DZPE link do zespołu na MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ace250882027d45ea85987fb9ad9233a7%40thread.tacv2/conversations?groupId=aa5af510-2976-4ae3-bac7-913eacaf30f6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Kod zespołu: qyk9d6b |
W cyklu 2020Ln:
Metody dydaktyczne: Ocenie poddana jest: Nakład pracy własnej studenta: gr.wykładowa II ZZ/PE link do zespołu na MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a78330e6fec724ae0af43202b3699807e%40thread.tacv2/conversations?groupId=f701021e-4cf9-436f-bbd1-6269a3879cd6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 kod zespołu: g60d7r1 |
W cyklu 2021L:
Metody dydaktyczne: Ocenie poddana jest: Nakład pracy własnej studenta: gr wyk II DZPE https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aMY2mAuMc5YVyimzHTMixSlXVcfGl-14yqZTjwrNyqbA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=d22f9c85-301a-466c-805e-11819c2e566a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2021Ln:
Metody dydaktyczne: Ocenie poddana jest: Nakład pracy własnej studenta: gr wyk II DZPE https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aVPwF1dLLdhzkTww5JMqIYDwk17BXSdb3tfG6gHj4Vdc1%40thread.tacv2/conversations?groupId=d229dda3-436e-4bbf-9fef-888ae91d91e6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2022L:
Metody dydaktyczne: Ocenie poddana jest: Nakład pracy własnej studenta: gr wyk II DZPE link do zespołu na MS Teams: Kod zespołu: gkusz65 |
W cyklu 2022Ln:
Metody dydaktyczne: Metody podające wykład z wykorzystaniem technik audiowizualnych (15 godz.). Ocenie poddana jest: Wiedza na temat edukacji integracyjnej i włączającej. Nakład pracy własnej studenta: - godziny kontaktowe (15 godz.) - analiza zalecanej literatury przedmiotu (10 godz.) - analiza treści wykładów (10 godz.) - przygotowanie do egzaminu (25 godz.) (Przyjęto zasadę, że 30 godz. pracy własnej studenta odpowiada 1 punkt ECTS). Sumaryczna liczba punktów ECTS 2. gr wyk II ZZ/PE 1-2 link do zespołu na MS Teams: Kod zespołu: lj5jtu3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: