Dydaktyka PE-3F-DYD
TREŚCI PROGRAMOWE
Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki. Podstawowe pojęcia dydaktyczne (uczenie, nauczanie, kształcenie). Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. Szkoła (metafory szkoły). Podstawowe typy systemów dydaktycznych w ujęciu egzemplarycznym (tradycyjny, progresywistyczny). Ewolucja teorii dydaktycznych. Systemy oświatowe w wy-branych krajach i polityka oświatowa UE. Proces nauczania-uczenia się w klasie szkolnej. Cele kształcenia i ich operacjonalizacja. Treści nauczania. Zasady kształcenia. Plano¬wanie pracy dydaktyczno-wychowawczej. Lekcja i jej budowa. Rodzaje lekcji. Metody kształcenia (klasyczne i problemowe) oraz formy organizacyjne kształcenia. Autonomia dydaktyczna nauczyciela. Style kierowania uczeniem się. Zachowania zakłócające ład w klasie (przyczyny, zapobieganie). Przymus i dyscyplina w klasie szkolnej. Diagnoza, kontrola i ocena wyników kształcenia. Wewnątrz szkolny system oceniania. Sprawdziany i egzaminy zewnętrzne.
W cyklu 2020L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2020Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2021L:
Treści wykładów: Treści ćwiczeń: |
W cyklu 2021Ln:
Treści wykładów: Treści ćwiczeń: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2019Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza - Zna usytuowanie dydaktyki jako subdyscypliny pedagogiki; przed¬miot i zadania współczesnej dydaktyki; relację dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych.
- Zna i rozumie sposób i zakres wykorzystywania przez dydaktykę dorobku innych nauk, takich jak psychologia, socjologia, filozofia.
- Zna i rozumie na poziomie elementarnym pojęcia dydaktyczne (nau-czanie, uczenie się, kształcenie, wykształcenie, samokształce¬nie).
- Ma uporządkowaną wiedze na temat procesu kształcenia i jego uwarunkowań.
- Zna współczesne koncepcje nauczania; charakteryzuje ich cele kształcenia – źródła, sposoby ich formułowania i ich rodzaje; zasady dydaktyki; metody nauczania; treści nauczania; organizację procesu kształcenia i pracy uczniów; porównuje orientację społeczną, indywi-dualistyczną i tzw. trzecią dydaktykę.
- Zna podstawowe zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska eduka-cyjnego; style kierowania klasą; problem ładu i dyscypliny.
-Zna zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej i jej budowę, mo-dele lekcji, sztukę prowadzenia lekcji, style i techniki pracy z uczniami, interakcje w klasie, środki dydaktyczne.
- Rozumie konieczność projektowania działań edukacyjnych dostoso-wanych do potrzeb i możliwości ucznia.
- Zna sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów, oce-nianie kształtujące w kontekście efektywności nauczania, wewnątrz-szkolny system oceniania, rodzaje i sposoby przeprowadzania spraw-dzianów i egzaminów zewnętrznych, tematykę oceny efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości działalności szkoły, edukacyjną wartość dodaną.
- Zna egzemplifikacje stanowisk mieszczących się w poszczególnych nurtach dydaktycznego myślenia na temat związku między kształce-niem i rozwojem.
Umiejętności - Potrafi poddać krytycznej analizie problemy związane z edukacją we współczesnym świecie i stanowiska dydaktyczne.
- Selekcjonuje informacje i umie interpretować czytane teksty dyda-ktyczne.
- Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu dydaktyki i dobierać metody nauczania do treści i organizować prace uczniów oraz zaplanować zajęcia i opracować konspekt lekcji.
- Potrafi wyrazić opinię na temat misji szkoły i współczesnych wyzwań edukacyjnych.
- Umie analizować rozwiązania praktyczne w kontekście orientacji dydaktycznych.
-Potrafi ocenić kompetencje i kwalifikacje nauczycieli z perspektywy zadań szkoły.
- Potrafi krytycznie korzystać z różnych źródeł informacji szukając wiedzy na temat edukacji i kształcenia.
Kompetencje społeczne - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych.
- Rozumie potrzebę ustawicznego doskonalenia się wpisaną w ideę edukacji permanentnej.
- Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wy-konuje działania pedagogiczne.
Kryteria oceniania
Opis egzaminu/zaliczenia
1. Egzamin ustny (na życzenie studentów)
2. Przygotowanie indywidualnie lub zespołowo oryginalnego eseju albo prezentacji multimedialnej na jeden z 20 tematów podanych przez prowadzącego wykłady; z uwzględnieniem indywidualnych propozycji słuchaczy zgodnych z ich zainteresowaniami i mieszczących się w ramach problematyki nauki o wychowaniu.
Literatura
II. Lektura
1. Obowiązkowa:
Czesław Kupisiewicz (doktor honoris causa APS-u), Podstawy dydaktyki ogólnej (kilkanaście wydań)
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej
Mirosław S. Szymański, O metodzie projektów. Z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia
2. Uzupełniająca
Edouard Claparede, Szkoła na miarę
John Dewey, Szkoła a społeczeństwo
Johann Friedrich Herbart, Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania
Ivan Illich, Odszkolnić społeczeństwo
Ellen Key, Stulecie dziecka
Mirosław S. Szymański, Niemiecka pedagogika reformy 1890 – 1933.
W cyklu 2020L:
K. Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. K. Konarzewski, Sztuka nauczania. Szkoła. Cz. Kupisiewicz, Dydaktyka ogólna. W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. D. Sterna, Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce. R. Arends, Uczymy się nauczać. |
W cyklu 2020Ln:
K. Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. K. Konarzewski, Sztuka nauczania. Szkoła. Cz. Kupisiewicz, Dydaktyka ogólna. W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. R. Arends, Uczymy się nauczać. |
W cyklu 2021L:
1. Obowiązkowa: 2. Uzupełniająca |
W cyklu 2021Ln:
1. Obowiązkowa: 2. Uzupełniająca |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Zajęcia odbywają się z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. Wykład: Ćwiczenia: Grupa 2 Grupa 3 Grupa 4 Grupa 5 |
W cyklu 2020Ln:
Zajęcia odbywają się z wykorzystaniem aplikacji MS Teams Wykład: Ćwiczenia Grupa 2: |
W cyklu 2021L:
Metody kształcenia: Liczba godzin kontaktowych: 60h |
W cyklu 2021Ln:
Metody kształcenia: Godziny kontaktowe: 27h |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: