Zatrudnienie osób niepełnosprawnych PE-2S-ZON
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Podstawy rehabilitacji społecznej i zawodowej
2. Ograniczenia i możliwości zawodowe a rodzaj niepełnosprawności
3. Psychospołeczne aspekty aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
4. Rynek pracy osób niepełnosprawnych z punktu widzenia pracodawcy i pracownika.
5. Dostosowywanie obiektów i stanowisk pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych
6. Zarządzanie różnorodnością w miejscu pracy a niepełnosprawność
W cyklu 2020Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Założenia modelu biopsychospołeczego niepełnosprawności a proces rehabilitacji KSZTAŁCENIE ZDALNE Dr hab. Mariola Wolan-Nowakowska, prof. APS Zajęcia realizowane na platformie Microsoft TEAMS PLAN ZAJĘĆ 18.10.2020 r. 09.01.2020 30.01.2020 r. Zadanie grupowe: Przykładowa literatura: |
W cyklu 2020L:
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Założenia modelu biopsychospołeczego niepełnosprawności a proces rehabilitacji KSZTAŁCENIE ZDALNE Dr hab. Mariola Wolan-Nowakowska, prof. APS Zajęcia realizowane na platformie Microsoft TEAMS w czasie realnym planowanych zajęć |
W cyklu 2021Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Podstawy rehabilitacji społecznej i zawodowej |
W cyklu 2021L:
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Podstawy rehabilitacji społecznej i zawodowej |
W cyklu 2022Zn:
Podstawy rehabilitacji społecznej i zawodowej. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student posiada wiedzę dotyczącą niepełnosprawności w aspekcie prze-pisów prawa, zdrowia oraz społecznych i psychologicznych czynników wpływających na aktywizację zawodową
Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat możliwości zatrudnia-nia osób niepełnosprawnych na otwartym i chronionym rynku pracy.
Student ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalno-ści pedagogicznej w zakresie rehabilitacji zawodowej
Umiejętności
Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy problemów związanych z funkcjonowaniem osób niepełnosprawnych na rynku pra-cy.
Student pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych związanych z aktywizacją zawodową osób niepełnosprawnych.
Kompetencje społeczne
Student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, jest gotów do krytycznej analizy odbieranych treści, ro-zumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego
Kryteria oceniania
Ocena przygotowania studentów do zajęć, aktywność podczas zajęć, kolokwium ustne
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
• Wolan-Nowakowska M. (2020). Niepełnosprawność jako wymiar różnicujący zasoby ludzkie. W: U. Jeruszka, M. Wolan-Nowakowska, Zarządzanie różnorodnością w organizacji. Aspekty psychopedagogiczne. Warszawa: Difin, s. 52-88.
• Wolan-Nowakowska M. (2018). Wykorzystanie informacji o zawodach w poradnictwie zawodowym i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Polityka społeczna – numer tematyczny. (1), s. 22-26.
• Wolan-Nowakowska M. (2016). Formy wsparcia i pomocy w procesie aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami W: W. Duda, D. Kukla (red.). Poradnictwo zawodowe - rozwój zawodowy w ujęciu przekrojowym Warszawa: Difin,
• Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. 1997 nr 123 poz. 776 z późn. zm.)
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
• Trochimiak B., Wolan-Nowakowska M. (red.). (2017) Zatrudnienie wspomagane szansą na samodzielność osób z niepełnosprawnością, Warszawa: Wydawnictwo APS
W cyklu 2020Zn:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: * Korzon, A. (2005). Autonomia niepełnosprawnych warunkiem ich pełnej rehabilitacji. W: A. Klinik, J. Rottermund, Z. Gajdzic (red.), Edukacja – socjalizacja – autonomia w życiu osoby niepełnosprawnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. * Kurkus-Rozowska, B. (1998). Ocena możliwości psychofizycznych osób niepełnosprawnych w celu ich optymalnego zatrudnienia. W: B. Szczepankowska, A. Ostrowska (red.). Problem niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym, Zeszyt Informacyjno-metodyczny Doradcy Zawodowego, (10). s. 37-47. * Szczepankowska, B., Ostrowska A. (1998) (red.). Problem niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym. Zeszyty informacyjno – metodyczne doradcy zawodowego. Krajowy Urząd Pracy: Warszawa. Źródło internetowe: |
W cyklu 2020L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: * Korzon, A. (2005). Autonomia niepełnosprawnych warunkiem ich pełnej rehabilitacji. W: A. Klinik, J. Rottermund, Z. Gajdzic (red.), Edukacja – socjalizacja – autonomia w życiu osoby niepełnosprawnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. * Kurkus-Rozowska, B. (1998). Ocena możliwości psychofizycznych osób niepełnosprawnych w celu ich optymalnego zatrudnienia. W: B. Szczepankowska, A. Ostrowska (red.). Problem niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym, Zeszyt Informacyjno-metodyczny Doradcy Zawodowego, (10). s. 37-47. * Szczepankowska, B., Ostrowska A. (1998) (red.). Problem niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym. Zeszyty informacyjno – metodyczne doradcy zawodowego. Krajowy Urząd Pracy: Warszawa. Źródło internetowe: |
W cyklu 2021Zn:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: * Korzon, A. (2005). Autonomia niepełnosprawnych warunkiem ich pełnej rehabilitacji. W: A. Klinik, J. Rottermund, Z. Gajdzic (red.), Edukacja – socjalizacja – autonomia w życiu osoby niepełnosprawnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. * Kurkus-Rozowska, B. (1998). Ocena możliwości psychofizycznych osób niepełnosprawnych w celu ich optymalnego zatrudnienia. W: B. Szczepankowska, A. Ostrowska (red.). Problem niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym, Zeszyt Informacyjno-metodyczny Doradcy Zawodowego, (10). s. 37-47. * Szczepankowska, B., Ostrowska A. (1998) (red.). Problem niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym. Zeszyty informacyjno – metodyczne doradcy zawodowego. Krajowy Urząd Pracy: Warszawa. Źródło internetowe: |
W cyklu 2021L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: * Korzon, A. (2005). Autonomia niepełnosprawnych warunkiem ich pełnej rehabilitacji. W: A. Klinik, J. Rottermund, Z. Gajdzic (red.), Edukacja – socjalizacja – autonomia w życiu osoby niepełnosprawnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. * Kurkus-Rozowska, B. (1998). Ocena możliwości psychofizycznych osób niepełnosprawnych w celu ich optymalnego zatrudnienia. W: B. Szczepankowska, A. Ostrowska (red.). Problem niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym, Zeszyt Informacyjno-metodyczny Doradcy Zawodowego, (10). s. 37-47. * Szczepankowska, B., Ostrowska A. (1998) (red.). Problem niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym. Zeszyty informacyjno – metodyczne doradcy zawodowego. Krajowy Urząd Pracy: Warszawa. Źródło internetowe: |
W cyklu 2022Zn:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: |
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
metody kształcenia: wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i filmów; kształenie zdalne, konsultacje indywidualne i grupowe, praca zdalna na platformie Microsoft Teams |
W cyklu 2020L:
metody kształcenia: wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i filmów; |
W cyklu 2021Zn:
metody kształcenia: wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i filmów; |
W cyklu 2021L:
metody kształcenia: wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i filmów; |
W cyklu 2022Zn:
metody kształcenia: wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i filmów; nakład pracy studenta: godziny kontaktowe 15, studiowanie wybranej literatury z obszaru rehabilitacji społecznej i zawodowej 60 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: