Zmiana społeczna PE-2S-ZMS
TREŚCI PROGRAMOWE:
Definiowanie pojęcia zmiany społecznej. Modele, formy zmian społecznych: wielość i różnorodność zmian społecznych. Podmioty zmiany społecznej: jednostki, grupy, ruchy społeczne. Czynniki zmiany i czynniki hamujące. Dynamika zmiany społecznej. Wymiary zmiany społecznej. Klasyczne i współczesne teorie zmian społecznych, w tym: teorie ewolucji, modernizacji, cykli historycznych, materializm historyczny, działania, rewolucji, systemu światowego, strukturacji, stawania się społeczeństwa, społeczeństwa sieci, postępu, społeczeństwa ryzyka, postmaterializmu, późnej nowoczesności, procesów społecznych i politycznych, globalizacji, morfogenezy, teorie feministyczne.
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, jak też różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów pedagogicznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych.
Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury przy użyciu różnych źródeł oraz technik, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych.
Kompetencje społeczne
Przejawia krytyczne podejście do poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dąży do ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego.
Wykazuje wrażliwość na problemy społeczne i pedagogiczne, jest gotowy/a do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego w tym osób wymagających opieki i pomocy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: