Trening twórczości PE-2S-TRT
TREŚCI PROGRAMOWE
Pojęcia i teorie związane z pedagogiką twórczości: definicje twórczości, problemy z doprecyzowaniem pojęcia, określenie zakresu działań twórczych. Autorefleksja dotycząca osobistych teorii twórczości i ich wpływu na proces definiowania twórczości. Analiza składników procesu twórczego, takich jak uwaga, percepcja, wyobraźnia, wiedza, pamięć, myślenie. Zdolności a zdolności twórcze, rola motywacji i emocji. Społeczne uwarunkowania twórczości, w tym wpływ środowiska, szkoły i rodziny; bariery twórczości oraz sposoby ich przeciwdziałania. Teorie twórczości. Analiza założeń, zadań i reguł wybranych treningów twórczości polskich autorów. Diagnozowanie zdolności twórczych. Praca z grupą. Projektowanie i testowanie własnych zadań do treningu twórczości oraz zadań twórczych wzbogacających edukację przedmiotową i poza przedmiotową. Dobór treści do zadań twórczych adekwatnych do wieku i zainteresowań uczniów. Wzbogacanie treningów twórczości o techniki pamięciowe i techniki szybkiego uczenia.
W cyklu 2020Z:
Opis treści programowych: |
W cyklu 2021Z:
Opis treści programowych: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki twórczości, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania
Umiejętności
- Korzysta ze źródeł literaturowych, sieci Internet oraz szko-leń edukacyjnych w celu pogłębiania swojej wiedzy dotyczą-cej dynamiki grupy, roli lidera oraz metod oddziaływania spo-łecznego.
- Wykorzystuje zdobytą wiedzę na temat treningów twórczo-ści w realizowanych przez siebie projektach edukacyjnych.
- Dostrzega potencjalne problemy związane z realizacją tre-ningów twórczości w określonej grupie społecznej i podaje metody ich rozwiązania stosując odpowiednie uzasadnienie teoretyczne;
- Dostrzega możliwość zastosowania elementów treningu twórczości w konkretnych sytuacjach edukacyjnych.
- Podejmuje działania związane z własnym rozwojem – przy-gotowując się do zajęć z zakresu treningu twórczości, korzy-sta z technik szybkiego uczenia się;
- Stosuje - w ramach treningu twórczości – zadania wykorzy-stujące elementy technik pamięciowych oraz technik szybkie-go uczenia się;
- Projektuje zadania w ramach treningu twórczości, wymaga-jące od uczniów samodzielnego zdobywania wiedzy i umiejętności oraz rozwiązywaniu problemów;
- Planuje działania praktyczne związane z rozwijaniem postawy twórczej uczniów na różnych szczeblach edukacyjnych, otwartości na nowe informacje wymagające uczenia się przez całe życie.
Kompetencje społeczne
- Zwraca uwagę na wartości uniwersalne, uznawane w kulturze europejskiej, odwołuje się do nich we własnych projektach edukacyjnych.
Literatura
W cyklu 2020Z:
Literatura obowiązkowa i uzupełniająca: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2021Z:
Literatura obowiązkowa i uzupełniająca: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Opis metod kształcenia: Stosowane metody: dyskusja, instruktaż, metody praktyczne, metody heurystyczne; Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 |
W cyklu 2021Z:
Opis metod kształcenia: Stosowane metody: dyskusja, instruktaż, metody praktyczne, metody heurystyczne; Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: