Szkolna pedagogika zdolności - 2 PE-2S-SP2
TREŚCI PROGRAMOWE
Cele szkolnej pedagogiki zdolności. Rola pedagoga szkolnego i nauczyciela przedmiotowego w realizacji celów pedagogiki zdolności. Identyfikacja zdolności i uzdolnień. Współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną. Szkolne Programy Wspierania Uzdolnionych. Rola lidera zespołu. Kompetencje zespołu. Współpraca pomiędzy szkołami oraz współpraca z rodzicami i instytucjami. Rozwijanie zdolności i uzdolnień. Wskazania metodyczne dla pedagoga szkolnego oraz nauczycieli przedmiotowych. Poradniki dla nauczycieli. Szkolenia i samokształcenie nauczycieli. Czynniki wpływające na efektywność działań na rzecz uczniów zdolnych. Motywowanie uczniów i promowanie osiągnięć. Formy wsparcia uczniów zdolnych. Ogólnokrajowe systemy stypendialne. Fundacje wspierające zdolnych. Obszar działań szkolnego zespołu do spraw uczniów zdolnych: projektowanie dokumentów szkolnych, tworzenie programu, realizacja założeń programu, ewaluacja i monitoring działań. Systemowe rozwiązania na rzecz pracy z uczniem zdolnym realizowane w szkołach.
W cyklu 2020L:
Opis treści przedmiotowych: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Potrafi wymienić instytucje odpowiedzialne za diagnozę i wsparcie ucznia zdolnego;
- Potrafi wskazać rolę różnych instytucji w budowaniu szkolnego systemu wspierania uzdolnionych.
- Potrafi scharakteryzować zakres działań wybranych instytucji w zakresie diagnozy i pracy z uczniem zdolnym;
- Podaje przykłady wsparcia ucznia zdolnego na wybranym etapie edukacji.
Umiejętności
- Potrafi zaprojektować narzędzie do identyfikacji określonych uzdolnień i wykorzystać je w procesie diagnozy ucznia.
- Potrafi wskazać możliwe przyczyny określonych problemów w pracy z uczniem zdolnym oraz podać propozycje ich rozwiązania
Kompetencje społeczne
-Jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; a także potrafi działać w sposób przedsiębiorczy podczas organizacji identyfikacji i wsparcia uczniów zdolnych.
Uwagi
W cyklu 2020L:
Metody pracy: metody podające, praktyczne, problemowe, heurystyczne; Nakład pracy studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: