Szkolna pedagogika zdolności - 1 PE-2S-SP1
TREŚCI PROGRAMOWE
Pedagogika zdolności jako dyscyplina naukowa. Modele zdolności. Charakterystyka ucznia zdolnego. Uwarunkowania rozwoju zdolności. Rozwiązania organizacyjne i prawne kształcenia uczniów zdolnych w różnych krajach. Koncepcje kształcenia zdolnych. Cele, metody, zasady pedagogiki zdolności. Rozwijanie uzdolnień kierunkowych. Znaczenie zainteresowań dla rozwoju zdolności (zajęcia lekcyjne i dodatkowe). Trudności uczniów zdolnych. Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć Szkolnych. Asynchronia rozwojowa. Problemy emocjonalne i społeczne. Działania zdolnych na rzecz własnego rozwoju. Pedagog zdolności – specyfika zawodu.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Zna instytucje wspomagające rozwój ucznia zdolnego oraz specyfikę ich działania;
- Zna systemy opieki nad uczniem zdolnym realizowane w różnych krajach.
- Definiuje pojęcia zdolności, uzdolnienia, talenty, geniusz, uczeń „podwójnie wyjątkowy”;
- Zna modele teoretyczne zdolności, potrafi wymienić klasyków pedagogiki zdolności i opisać ich poglądy.
Umiejętności
- Uzasadnia wybór sposobu organizacji kształcenia uczniów zdolnych z wykorzystaniem odpowiednich koncepcji teoretycznych.
- Posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii w zakresie organizacji kształcenia uczniów zdolnych, swoją wypowiedź popiera rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych z obszaru pedagogiki zdolności, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi.
Kompetencje społeczne
- Prowadzi refleksję na temat własnych kompetencji i predyspozycji zawodowych do pracy z uczniami zdolnymi, projektuje własną ścieżkę rozwoju, kształtując jednocześnie kompetencje metapoznawcze.
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Zajęcia będą prowadzone w trybie synchronicznym na platformie TEAMS. Obowiązkowa obecność studentów z dostępem do komputera. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: