Prawne aspekty pomocy pedagogicznej PE-2S-PAP
TREŚCI PROGRAMOWE
Podstawowe informacje o prawie; Akty prawa międzynarodowego dotyczące prawa oświatowego; Prawo oświatowe w polskim systemie prawa; Prawo wewnętrzne placówki (statut, regulamin, zarządzenia, uchwały); Postępowanie administracyjne (terminy, decyzje, tryb odwoławczy, skargi, wnioski); Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem; Prawo autorskie w szkole; Ochrona danych osobowych; Bazy wiedzy prawnej i narzędzia informatyczne; Mediacje w szkole; Osoby fizyczne i osoby prawne. Zdolność prawna i zdolność do czynności prawnych; Zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych; Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych.
W cyklu 2020L:
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z zasadami udzielania dzieciom i uczniom pomocy psychologiczno - pedagogicznej. |
W cyklu 2021L:
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z zasadami udzielania dzieciom i uczniom pomocy psychologiczno - pedagogicznej. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma wiedzę o powiązaniach prawnych i organizacyjnych między placówkami systemu oświaty, w tym między szkołą i instytucjami pozaszkolnymi, mogącymi uczestniczyć w realizowaniu pomocy pedagogicznej;
- Ma wiedzę o placówkach systemu oświaty organizujących i udzielających pomocy pedagogicznej osobom uczęszczają-cym do przedszkoli, szkół oraz innych placówek;
- Ma wiedzę na temat form udzielanej pomocy pedagogicznej;
- Zna obowiązki dyrektora placówki systemu oświaty oraz nauczycieli i wychowawców w odniesieniu do pomocy peda-gogicznej.
- Zna zasady funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznych;
- Ma wiedzę na temat zasad organizowania pomocy pedago-gicznej w szkołach;
- Ma wiedzę na temat zasad udzielania pomocy pedagogicz-nej, określonych w obowiązujących aktach prawnych.
Umiejętności
- Potrafi opracować dokumentację procesu udzielania pomocy pedagogicznej uczniowi;
- Potrafi określić wymagania formalne dotyczące opinii psy-chologiczno-pedagogicznej;
- Potrafi dobierać środki udzielania pomocy pedagogicznej do potrzeb ucznia lub podopiecznego placówki;
- Poszukuje optymalnych rozwiązań w zakresie pomocy pedagogicznej.
Kompetencje społeczne
- Wskazuje na znaczenie wiedzy z obszaru nauk pedagogicz-nych dla udzielania pomocy pedagogicznej.
- Jest wrażliwy na potrzeby uczniów oraz podopiecznych in-nych placówek systemu oświaty, jest gotów do wskazywania im wszelkich możliwości uzyskania pomocy pedagogicznej;
- Wskazuje gotowość udzielania pomocy pedagogicznej ucz-niom i podopiecznym innych placówek systemu oświaty.
Literatura
W cyklu 2020L:
Akty prawne: |
W cyklu 2021L:
Akty prawne: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Metody dydaktyczne: Nakład pracy studenta: Zajęcia odbywają się w trybie zdalnym z wykorzystaniem aplikacji Teams w czasie rzeczywistym zgodnie z planem zajęć. Link do zespołu przedmiotu: Zaliczenie przedmiotu odbędzie się w dniu 14.04.2021 r. o godz. 9.50 w formie zdalnej z wykorzystaniem aplikacji Forms. |
W cyklu 2021L:
Metody dydaktyczne: Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: