Metodyka oddziaływań resocjalizacyjnych PE-2S-MOR
Tematyka zajęć:
1.Omówienie tematyki zajęć, podanie literatury oraz przedstawienie wymagań.
Metodyka pracy resocjalizacyjnej w systemie nauk o wychowaniu specjalnym jednostek nieprzystosowanych społecznie. Pojęcie metody i metodyki. Powiązanie metodyki z innymi dyscyplinami naukowymi.
2. Rodzaje metod i środków oddziaływania resocjalizacyjnego oraz ich charakterystyka.
3.Zastosowanie ekonomii punktowej w resocjalizacji.
- definicja i istota ekonomii punktowej
- trzy istotne komponenty ekonomii punktowej
- rodzaje bodźców wspomagających stosowane w ekonomii punktowej
- zasady stosowania ekonomii punktowej
- organizacyjne formy zastosowania ekonomii punktowej w resocjalizacji
- metoda „ekonomii punktowej” w resocjalizacji a system progresywny
- terapia behawioralna a ekonomia punktowa w resocjalizacji
- korzyści z posługiwania się ekonomią punktową w resocjalizacji
- mankamenty ekonomii punktowej
- przykłady praktyczne zastosowania systemu ekonomii punktowej w resocjalizacji (na przykładzie wybranych placówek: MOW, OOW, zakład poprawczy).
4. Metody wpływu sytuacyjnego i ich charakterystyka:
- wykorzystanie metod wpływu sytuacyjnego w resocjalizacji
- metoda organizowania doświadczeń uczących wychowanka i jej założenia
- system kar i nagród w resocjalizacji jednostek nieprzystosowanych społecznie: rola nagrody i kary w procesie resocjalizacji, funkcje nagrody lub kary, rodzaje nagród i kar stosowanych w wychowaniu resocjalizującym, wpływ kar dyscyplinarnych i nagród na wychowanie jednostek nieprzystosowanych społecznie, czynniki warunkujące efektywność karania i nagradzania, cel kar dyscyplinarnych i nagród stosowanych w resocjalizacji, główne warunki skuteczności działania karania, warunki skutecznego nagradzania, skutki stosowania kar, w przeciwieństwie do nagród, praktyczne wskazówki dotyczące karania i nagradzania, wychowawczy sens kary
- omówienie środków dyscyplinarnych oraz nagród stosowanych wobec wychowanków w zakładach poprawczych na podstawie ROZPORZĄDZENIA MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI z dnia 17 października 2001 r. w sprawie zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich
- metoda uświadamiania skutków zachowań: specyfika, założenia, warunki skuteczności metody
- metoda treningu i jej specyfika, warunki skuteczności metody, cztery odmiany treningu i ich charakterystyka (trening autogenny, trening interpersonalny, socjodrama, psychodrama), zastosowanie socjodramy i psychodramy w resocjalizacji, analiza procedury socjo- i psycho- dramatycznej, przebieg zajęć socjo- i psychodramatycznych, formy, elementy i techniki psychodramy.
5. Metody wpływu grupowego i ich charakterystyka
- wykorzystanie metod wpływu grupowego w resocjalizacji
- resocjalizacyjny walor grupy
- style kierowania grupą przez wychowawcę (autokratyczny, liberalny, demokratyczny)
- metoda samorządu i zarządzania, jej specyfika, istota i cele, warunki skuteczności tej metody
- metoda kształtowania celów, norm i struktury grupy (jej specyfika, istota i cele, zasady warunki skuteczności tej metody)
- metoda podnoszenia spoistości i prestiżu grupy (jej specyfika, założenia, istota i cele, warunki skuteczności tej metody)
6. Metody oddziaływania kulturowego i ich charakterystyka
- specyfika metod oddziaływania kulturowego, działalność kulturalno-oświatowa, jej specyfika i znaczenie w procesie resocjalizacji
- istota, specyfika i założenia metod "Twórczej Resocjalizacji”
- cele i znaczenia edukacji i nauczania w procesie resocjalizacji
- cele i znaczenie pracy/zatrudnienia w procesie resocjalizacji
- resocjalizacja przez sport
- resocjalizacja przez plastykę
- resocjalizacja przez muzykę
- Metoda Teatru Resocjalizacyjnego
- wybrane przykłady wykorzystania metod oddziaływania kulturowego oraz metod „Twórczej resocjalizacji” w praktyce.
7. Założenia, istota, zasady konstruowania, budowa i zastosowanie Indywidualnych Planów Resocjalizacji, Indywidualnych Planów Edukacyjno-Terapeutycznych, Indywidulanych Planów Oddziaływań Wychowawczych, Resocjalizacyjnych i Terapeutycznych (IPOWRIT) oraz Indywidulanych Programów Oddziaływań.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Posiada usystematyzowany zasób terminologiczny z zakresu metodyki oddziaływań resocjalizacyjnych.
Zna w pogłębionym stopniu różnorodne uwarunkowania nieprzystosowania społecznego oraz wynikające z tych zaburzeń specjalne potrzeby uczestników procesu resocjalizacji osób nieprzystosowanych społecznie.
Zna w pogłębionym stopniu różnorodne procedury i metody oddziaływań resocjalizacyjnych, a także różnorodne uwarunkowania wpływające na skuteczność podejmowanych oddziaływań resocjalizacyjnych.
Umiejętności
Potrafi projektować i realizować różnorodne programy resocjalizacyjne z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb jednostek nieprzystosowanych społecznie.
Potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu prawa i etyki w metodyce oddziaływań resocjalizacyjnych.
Kompetencje społeczne
Odznacza się rozwagą i dojrzałością w rozumieniu roli pedagoga prowadzącego oddziaływania resocjalizacyjne.
Troszczy się o osoby nieprzystosowane społecznie, podejmuje wobec nich zobowiązania społeczne mające na celu przygotowanie ich do ponownego życia społecznego.
Czuje się odpowiedzialny za działania podejmowane wobec wychowanków oraz za ich psychologiczne i społeczne skutki.
Przestrzega zasad etyki zawodowej w pracy z osobami nieprzystosowanymi społecznie.
Kryteria oceniania
1. Obecność i aktywność na zajęciach
2. Ocena umiejętności projektowania oddziaływań resocjalizacyjnych adekwatnych do określonych problemów wychowawczych
3. Ocena umiejętności weryfikacji oddziaływań resocjalizacyjnych
4. Sprawdzenie umiejętności dokonywania krytycznej analizy określonych i wybranych programów i metod resocjalizacyjnych
5. Sprawdzenie zrozumienia problemów osób nieprzystosowanych społecznie ora zagrożonych nieprzystosowaniem społecznym
6. Ocena przygotowanego i przedstawionego podczas zajęć tematu/referatu
7. Ocena stopnia przygotowania i przyswojenia wiedzy na podstawie egzaminu końcowego (test jednokrotnego wyboru)
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Górski S., Metodyka resocjalizacji, IWZZ, Warszawa 1985
Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań. Wyd. Akadem. „Żak”, Warszawa 1998.
Urban B., Stanik J., M. (red.), Resocjalizacja, Tom I i II, PWN Warszawa 2007.
Literatura uzupełniająca:
Borowski R., Wysocki D., Instytucje wychowania resocjalizującego. Wyd. Naukowe „Novum”, Płock, 2001
Czapów Cz., Wychowanie resocjalizujące: elementy metodyki i diagnostyki, PWN, Warszawa 1978.
Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji. PWN, Warszawa 2006.
Ptak K., Metody oddziaływań resocjalizacyjnych, GWSP, Mysłowice 2010.
Opora R., Wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie, Kraków 2010.
Iwanicki H., Muzykoterapia jako forma oddziaływania terapeutycznego. [w:] Opieka, Wychowanie, Terapia, L. Pytka (red.) Nr 4 (40), Warszawa 1999.
Iwanicki H., Rola, znaczenie i zadania szkolnictwa przywięziennego. Szkoła Specjalna, Nr 1, 2004.
Sawicka K., (red). Socjoterapia, CMPPP, Warszawa,1988.
Węgliński A., Mikrosystemy wychowawcze w resocjalizacji nieletnich, Lublin 2004.
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia stosowane podczas wykładów: metoda podająca, uzupełniana prezentacjami treści wykładów w PowerPoint, filmami i materiałami dydaktycznymi Metody kształcenia stosowane podczas ćwiczeń: dyskusja, pogadanka, praca z książką, pokaz, film, metoda problemowa, praca w grupie Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023Zn:
Metody kształcenia stosowane podczas wykładów: metoda podająca, uzupełniana prezentacjami treści wykładów w PowerPoint, filmami i materiałami dydaktycznymi Metody kształcenia stosowane podczas ćwiczeń: dyskusja, pogadanka, praca z książką, pokaz, film, metoda problemowa, praca w grupie Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia stosowane podczas wykładów: metoda podająca, uzupełniana prezentacjami treści wykładów w PowerPoint, filmami i materiałami dydaktycznymi Metody kształcenia stosowane podczas ćwiczeń: dyskusja, pogadanka, praca z książką, pokaz, film, metoda problemowa, praca w grupie Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Zn:
Metody kształcenia stosowane podczas wykładów: metoda podająca, uzupełniana prezentacjami treści wykładów w PowerPoint, filmami i materiałami dydaktycznymi Metody kształcenia stosowane podczas ćwiczeń: dyskusja, pogadanka, praca z książką, pokaz, film, metoda problemowa, praca w grupie Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: