Metody aktywizujące seniorów PE-2S-MAS
TREŚCI PROGRAMOWE:
Starość w wymiarze biologicznym, społecznym, kulturowym i socjalnym. Formy terapii zajęciowej z osobami starszymi: arteterapia, gry i zabawy stolikowe, muzykoterapia, biblioterapia. Trening intelektualny z osobami z zaburzeniami pamięci. Formy aktywności osób starszych – przykłady ćwiczeń. Zadania językowe dla seniorów. Ćwiczenia percepcji i pamięci dla seniorów. Metoda pracy z grupą w domach dziennego pobytu bądź domach pomocy społecznej.
W cyklu 2023Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę, obejmującą kluczowe zagadnienia pedagogiczne dotyczące okresu starzenia się oraz zaawansowaną wiedzę szczegółową dotyczącą procesów związanych z opieką i wsparciem seniorów.
Ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w okresie starości, w wymiarze biologicznym, psychologicznym, społecznym i kulturowym, stanowiącą podstawę projektowania i realizacji działalności pedagogicznej związanej z organizowaniem czasu wolnego tej grupie osób.
Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach i realizatorach kształcenia, opieki i wsparcia seniorów.
Umiejętności
Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, interpretacji i krytycznej oceny zjawisk społecznych w perspektywie pedagogicznej odnoszącej się do osób starszych, a także umiejętności wyszukiwania i przetwarzania informacji z tego zakresu w celu zorganizowania czasu wolnego osobom starszym, przy użyciu różnych źródeł oraz technik, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych.
Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych, projektować przebieg zajęć dla seniorów oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktyki pedagogicznej i gerontologicznej.
Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania zadań zawodowych.
Potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, uwzględniając trudności komunikacyjne z osobami starszymi z powodu chorób pojawiających się w tym okresie życia, korzystając przy tym z nowoczesnych rozwiązań technologicznych.
Kompetencje społeczne
Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy z osobami starszymi, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, postępuje odpowiedzialnie wobec seniorów, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych.
Wykazuje wrażliwość na problem starości, gotowość do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania na rzecz osób starszych, które wymagają opieki, pomocy bądź wsparcia.
Uwagi
W cyklu 2023Ln:
METODY KSZTAŁCENIA WYMAGANIA: NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: