Diagnoza zaburzeń osobowości PE-2S-DZO
TREŚCI PROGRAMOWE:
Zachowania odbiegające od normy a zaburzenia osobowości. Podstawowe pojęcia: osobowość, temperament, zaburzenia osobowości. Diagnoza zaburzeń osobowości – model wieloosiowy diagnozy, kryteria diagnostyczne DSM-Vi ICD-11. Poszczególne wiązki zaburzeń osobowości – charakterystyka, możliwości psychoterapii. Teorie zaburzeń osobowości.
W cyklu 2023Z:
1. Wprowadzenie. Fakty i mity o zaburzeniach osobowości. |
W cyklu 2023Zn:
1. Wprowadzenie do zajęć. Osobowość - definicja, badanie |
W cyklu 2024Z:
1. Wprowadzenie. Fakty i mity o zaburzeniach osobowości. |
W cyklu 2024Zn:
1. Wprowadzenie do zajęć. Osobowość - definicja, badanie |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, psychologicznym, jak i społecznym.
Zna specyfikę funkcjonowania intra- i interpersonalnego osób z zaburzeniami osobowości.
Posiada pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat podstaw i mechanizmów funkcjonowania człowieka, rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii.
Zna metody diagnozowania osobowości człowieka, w tym podstawowe modele i kryteria diagnostyczne.
Umiejętności
Potrafi opisać sposób diagnozowania i wytłumaczyć źródła zaburzeń osobowości z perspektywy różnych teorii.
Analizuje problemy związane z zaburzeniami osobowości w aspekcie teoretycznym i praktycznym.
Kompetencje społeczne
Jest odpowiedzialny/a za własne przygotowanie do pracy diagnostycznej, a także za podejmowane decyzje i prowadzone na ich podstawie działania oraz ich skutki.
Posługuje się w pracy diagnostycznej uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi.
Literatura
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2023Zn:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2024Zn:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, prezentacja, metoda problemowa |
W cyklu 2023Zn:
Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, prezentacja, metoda problemowa |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, prezentacja, metoda problemowa |
W cyklu 2024Zn:
Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, prezentacja, metoda problemowa |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: