Diagnoza środowiska PE-2S-DSR1
TREŚCI PROGRAMOWE:
Poszczególne etapy tworzenia diagnozy środowiska. Przykładowe diagnozy środowiska wraz z szerokim komentarzem. Mapa terenu badawczego wraz z fotogra¬fiami. Zebranie kluczowych informacji o terenie badawczym (bezpośrednio i przy wykorzystaniu danych zastanych: źródeł książkowych i internetowych). Określenie osób kluczowych dla środowiska, zdobycie danych teleadresowych i ewentualnie nawiązanie kontaktu. Dokonanie analizy SWOT terenu badawczego. Prezentacja gotowych diagnoz środowiska.
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, jak też różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych. Wie, jak przedstawić tę wiedzę w ustrukturalizowanej formie diagnozy środowiska.
Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach i realizatorach kształcenia, wychowania i opieki.
Ma uporządkowaną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań osadzonych w środowisku; zna metody i narzędzia służące do diagnozowania środowiska.
Umiejętności
Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat specyfiki badanego środowiska przy użyciu różnych źródeł oraz technik w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych i interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych, potrafi zaproponować rozwiązania dla identyfikowanych problemów, które swe twórcze rozwinięcie znajdą w przedmiocie „projekt socjalny”.
Posiada rozwinięte umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów gotowych diagnoz środowiska oraz konstruowanie i prowadzenie własnej diagnozy wybranego środowiska (obszaru); potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki działań, których celem jest poprawa jakości życia populacji zamieszkującej dane środowisko.
Potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole.
Kompetencje społeczne
Jest wrażliwy/a i gotowy/a do działania na rzecz interesu lokalnej społeczności (zamieszkującej badany obszar), w tym osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: