Drama w pracy ze społecznością PE-2S-DPS
TREŚCI PROGRAMOWE:
Metodyka warsztatów dramowych: zasady bezpiecznej pracy z rolą; założenia i techniki; kluczowe elementy dramy. Wybrane techniki dramowe: karty ról i improwizacje w pracy z grupą; technika stymulatorów w pracy warsztatowej; Teatr Forum Augusto Boala jako droga do zmiany społecznej. Drama stosowana w praktyce: wykorzystanie dramy stosowanej w rozwijaniu kompetencji społecznych, rozwijaniu kreatywności i rozwiązywaniu konfliktów; tworzenie narzędzi dramowych dostosowanych do grupy; tworzenie scenariuszy warsztatów darmowych. Drama w pracy ze społecznością: podstawowe założenia Teatru Forum i Teatru w Edukacji; przykłady projektów dramowych, drama w budowaniu więzi społecznych; praca dramą w społeczności lokalnej; integracja grup i społeczności.
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma wiedzę na temat różnych grup społecznych, w których wykorzystuje się pracę metodą dramy stosowanej, m.in. praca w środowisku lokalnym ze społecznością, praca z seniorami, działania prewencyjne; resocjalizacja metodą dramy. Posiada wiedzę dotyczącą różnych zastosowań metody dramy w zależności od charakterystyki grupy oraz zachodzących w niej mechanizmów.
Wie, w jaki sposób prowadzić działania pedagogiczne z zastosowaniem metody dramy, ukierunkowanej w szczególności na pracę w środowisku lokalnym i pracę ze społecznością.
Umiejętności
Potrafi dobrać odpowiednie techniki i metody dramy stosowanej w zależności od celu warsztatów oraz grupy odbiorców. Potrafi zaprojektować i przeprowadzić krótki scenariusz warsztatów dramowych dla wybranej grupy lub społeczności.
Potrafi współpracować w zespole pracującym metodą dramy; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania w zależności od grupy odbiorców i tematyki warsztatów; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole i elastycznie zmieniać role wyznaczone przez tok zajęć dramowych.
Kompetencje społeczne
Wykazuje wrażliwość na problemy społeczne i pedagogiczne pojawiające się podczas prowadzonych warsztatów. Przejawia gotowość do współpracy i komunikacji z odbiorcami warsztatów wymagającymi szczególnej opieki i uwagi.
Ma poczucie konieczności dążenia do profesjonalnego wykonywania przyszłej pracy zawodowej oraz przestrzegania zasad etycznych niezbędnych do rzetelnego prowadzenia różnorodnych, w tym dramowych zajęć. Odznacza się dojrzałością w rozumieniu roli pedagoga.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: