Doradztwo pedagogiczne PE-2S-DOP
TREŚCI PROGRAMOWE:
Przedmiot i terminologia poradnictwa pedagogicznego.
Cele, zadania, funkcje, strategie i struktura poradnictwa, kryteria klasyfikacyjne poradnictwa.
Działalność opiniodawcza i orzecznicza poradni.
Podstawy prawne i procedury postępowania.
Zasady działania poradniczego i ich przestrzeganie w procesie udzielania pomocy.
Orzeczenia i opinie wydawane przez poradnię.
Podstawowe obszary poradnictwa pedagogicznego:
- Poradnictwo opiekuńcze oraz pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku i jego rodzinie.
- Poradnictwo dydaktyczno-wychowawcze.
- Poradnictwo w stosunku do dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Poradnictwo w zakresie zaburzeń zachowania i niedostosowania społecznego - zakres i rodzaje pomocy.
- Poradnictwo w zakresie rozwoju uzdolnień i talentów – zakres pomocy dziecku i rodzinie.
Kompetencje poradnicze nauczyciela–wychowawcy (umiejętności poradnicze i sposoby ich nabywania).
W cyklu 2020L:
Kompleksowe i praktyczne przedstawienie problemu specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży. Istota zaburzeń - czym się objawiają, jakie trudności wynikają z nich dla dziecka ,nauczycieli, rodziców, ( ADHD, ZA, spektrum autyzmu, zaburzenia afektywne, PTSD, spektrum dysleksji). Sposoby radzenia sobie z objawami - metody pomocne w pracy z dzieckiem w domu i w szkole, strategie nieefektywne. Systemy wzmocnień pozytywnych (system żetonowy, system punktowy, przywileje, pochwały i nagrody).Systemu zasad i konsekwencji, model interwencji w klasie. Zadania i obowiązki szkoły w pracy z dzieckiem z ADHD, Zespołem Aspergera, zaburzeniami osobowości o charakterze afektywnym i środowiskowym, spektrum dysleksji i innymi. Modele pracy z dorosłymi osobami ze spektrum ADHD i ZA (wspieranie rodziców dzieci ze SPE) Umiejętność w obszarze pracy z dzieckiem i grupą w wymienionym, motywowanie do dalszego poszerzania wiedzy z zakresu wychowawczych i terapeutycznych strategii behawioralno-poznawczych. Radzenia sobie z wypaleniem zawodowym i rodzicielskim.Placówki szkolne, opiekuńczo – wychowawcze, poradnie pedagogiczno – psychologiczne i gabinety terapii w systemowym ujęciu pracy w obszarze SPE. Terapia pedagogiczna: -oddziaływanie za pomocą środków wychowawczych i dydaktycznych mające na celu eliminowanie niepowodzeń szkolnych oraz ich ujemnych konsekwencji, elementy terapii wspierającej, |
W cyklu 2021L:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
- Opisuje typy relacji i więzi społecznych, charakterystyczne dla środowiska szkolnego.
- Zna i rozumie typowe mechanizmy biologiczne, psycholo-giczne i społeczne prowadzące do zachowań nieakceptowa-nych społecznie, a także sposoby zapobiegania takim zacho-waniom;
- Zna uwarunkowania wyznaczające skuteczność zaspokajania indywidualnych potrzeb ucznia.
- Posiada wiedzę o podstawowych zadaniach pedagoga-doradcy.
- Posiada wiedzę o zadaniach pedagoga szkolnego oraz jego usytuowaniu w strukturze instytucji edukacyjnych;
- Umie określić obszary współpracy nauczyciela z rodzicami ucznia.
Umiejętności
- Integrując wiedzę z różnorodnych dziedzin dostrzega pro-blemy edukacyjne, wychowawcze i opiekuńcze oraz potrafi znajdować adekwatne do sytuacji środki oddziaływań peda-gogicznych;
- Umie projektować programy oddziaływań rozwojowych skierowane na ucznia wykorzystujące wiedzę z zakresu peda-gogiki i innych dyscyplin.
- Umie prezentować w formie ustnej i pisemnej projekty wła-snego działania pedagogicznego.
- Umie projektować ścieżki rozwoju ucznia, w tym ucznia zdolnego.
Kompetencje społeczne
- Ma pozytywne nastawienie do zdobywania wiedzy, wyka-zuje systematyczność w realizacji stawianych mu podczas zajęć dydaktycznych zadań.
Literatura
W cyklu 2020L:
Bloomquist M.l., Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi, WUJ, Kraków 2011 |
W cyklu 2021L:
LITERATURA PODSTAWOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA |
Uwagi
W cyklu 2021L:
METODY PRACY: Konwersatorium; metody poszukujące: klasyczna metoda problemowa, ćwiczeniowa, warsztatowa, dyskusja. WARUNKI ZALICZENIA: obecność na zajęciach, aktywność, wykonanie pracy semestralnej (WOPFU i IPET NAKŁAD PRACY STUDENTA: Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: