Praktyka asystencka w zakresie kierowania szkołą (40 godz.) PE-2P-ZOS1
Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania szkoły/placówki, a w szczególności jej wewnętrznymi regulacjami (statut, regulaminy, procedury), strukturą organizacyjną (organy szkoły, funkcje i stanowiska, zakresy obowiązków), obszarem spraw kadrowych (rekrutacja, zatrudnianie, dokumentacja pracownicza) i finansowych (plan finansowy, sprawozdawczość, zarządzanie nieruchomością), programami i planowaniem
pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz sposobami ich realizacji i dokumentowania, sposobem realizacji nadzoru pedagogicznego, wizją rozwoju. Dokonanie analizy relacji szkoły z organem prowadzącym (m.in. wzajemna komunikacja, sposób podejmowania decyzji dotyczących szkoły, wspieranie szkoły, formalna i nieformalna współpraca). Dokonanie analizy społecznego kontekstu funkcjonowania szkoły, w tym – relacji ze
społecznością lokalną, instytucjami publicznymi, organizacjami pozarządowymi, rynkiem pracy. Zapoznanie się z wybranymi problemami, przed jakimi staje kierujący placówką dyrektor i opisanie ich, a także omówienie możliwych ich rozwiązań wraz z opisem przewidywanych skutków tych działań. Przygotowanie pracy pisemnej o charakterze opisowo-analitycznym, prezentującej szkołę i jej otoczenie, pt. „Analiza funkcjonowania szkoły/placówki X”, w zakresie przedstawionym w zadaniach 3.a-d.
DRUKI DO POBRANIA
Uwaga ! dokumenty należy drukować dwustronnie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza - Ma rozszerzoną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, pogłębioną w zakresie działalności organów prowadzących szkół i placówek oświatowych lub organów nadzoru pedagogicznego.
Umiejętności - Potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące zagadnień związanych z działalnością organów prowadzących szkół i placówek oświatowych lub organów nadzoru pedagogicznego.
- Na podstawie obserwacji, wywiadów i analizy dokumentów potrafi przeprowadzić diagnozę najważniejszych aspektów funkcjonowania organów prowadzących szkół i placówek oświatowych lub organów nadzoru pedagogicznego.
- Potrafi generować rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarze funkcjonowania organów prowadzących szkół i placówek oświatowych lub organów nadzoru pedagogicznego.
Kompetencje społeczne - Jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: