Praktyka pedagogiczna asystencka, śródroczna (40 godz.) PE-2P-PRK1
TREŚCI PROGRAMOWE:
Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, ogólnymi planami pracy wychowawczej/opiekuńczej oraz sposobami jej realizacji. Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój podopiecznych (wychowanków, osadzonych). Poznanie form oddziaływań wpierających podopiecznych (wychowanków, osadzonych), organizowanych w ramach procesu resocjalizacji. Dokonanie analizy dokumentów dotyczących określonego podopiecznego (wychowanka, osadzonego), z uwzględnieniem anamnezy osobniczej i rodzinnej podopiecznego (wychowanka, osadzonego). Prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych zajęć, sytuacji dydaktyczno-wychowawczych. Poznanie zespołu wychowawczego oraz przeprowadzenie rozmowy z opiekunem praktyk. Zadania studenta/ki jako asystenta/ki nauczyciela i wychowawcy/opiekuna: obserwuje zajęcia, poznaje przebieg procesu resocjalizacji oraz wsparcia wychowanka na różnych etapach funkcjonowania i podczas różnorodnych form wsparcia.
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna cele zdania oraz uwarunkowania skutecznych oddziaływań resocjalizacyjnych w placówce lub instytucji, w której realizuje praktykę.
Zna organizację, statut i plan pracy placówki realizującej oddziaływania resocjalizacyjne.
Zna zasady, metody, formy i środki stosowane w ramach oddziaływań wychowawczych i resocjalizacyjnych w placówce.
Zna zasady zapewniania bezpieczeństwa osobom podlegającym oddziaływaniom resocjalizacyjnym w placówce resocjalizacyjnej, w której realizuje praktykę.
Umiejętności
Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji pracy specjalistów zajmujących się oddziaływaniami resocjalizacyjnymi, ich interakcji z podopiecznymi i sposobu, w jaki planują i przeprowadzają zajęcia wychowawcze i resocjalizacyjne.
Potrafi zaprojektować i zrealizować zajęcia lub oddziaływania resocjalizacyjne, profilaktyczne, edukacyjne i wspierające wobec podopiecznych oraz dokonać autoanalizy zrealizowanych zajęć (oddziaływań).
Aktywnie identyfikuje, interpretuje i rozwiązuje problemy wychowanków oraz problemy pojawiające się w trakcie realizowanych zajęć lub oddziaływań.
Analizuje przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk.
Kompetencje społeczne
Jest gotowy/a do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i z nauczycielami akademickimi w celu poszerzania swojej wiedzy, rozwijania umiejętności wychowawczych i doskonalenia swojego warsztatu pracy.
Prezentuje właściwą postawę wobec uczniów, wychowanków, podopiecznych, w szczególności wobec młodzieży zagrożonej nieprzystosowaniem społecznym, posługuje się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w swojej pracy, kieruje się szacunkiem dla każdego człowieka.
Jest wrażliwy/a na problemy i potrzeby osób poddawanych procesowi resocjalizacji.
Jest gotowy/a do krytycznej oceny wiedzy i umiejętności własnych oraz innych specjalistów, kreatywnego korzystania z wiedzy naukowej w trakcie realizacji oddziaływań resocjalizacyjnych i rozwiązywania problemów wychowawczych i organizacyjnych, z jakimi zetknął się w czasie praktyki.
Dokonuje autorefleksji dotyczącej własnego rozwoju zawodowego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: