Wybrane zagadnienia andragogiki PE-2M-AZA
TREŚCI PROGRAMOWE:
Andragogika jako dyscyplina pedagogiczna. Obszary problemowe andragogiki. Edukacja i rozwój zawodowy człowieka dorosłego ideą przewodnią andragogiki. Podstawowe kategorie andragogiki. Wybrane teorie aktywności edukacyjnej dorosłych. Praca edukacyjna z dorosłymi - modele, formy, uwarunkowania, miejsca realizacji. Samokształcenie jako imperatyw aktywności społeczno-zawodowej osoby dorosłej. Dobre praktyki edukacji dorosłych - perspektywa polska i międzynarodowa. Konsekwencje rozwoju edukacji dorosłych w Polsce - ujęcie temporalne. Obecność andragogiki w działalności zawodowej i pozazawodowej pedagoga - teoretyczne i praktyczne obszary pedagogicznego wsparcia uczenia się dorosłych (poradnictwo i tutoring edukacyjno-zawodowy). Świat nowoczesnych technologii i mediów cyfrowych a wyzwania współczesnej edukacji dorosłych - szanse i zagrożenia. Współczesne społeczno-ekonomiczne dylematy wychowania i kształcenia dorosłych.
W cyklu 2023Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2023Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2024Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę, obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych.
Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, jak też różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.
Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach i realizatorach kształcenia, wychowania i opieki.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych w celu diagnozowania złożonych problemów pedagogicznych, ich pogłębionej analizy oraz projektowania działań praktycznych.
Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów z obszaru subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych, projektować przebieg oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktyki pedagogicznej.
Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania zadań pedagoga.
Posiada pogłębione umiejętności komunikacyjne, umie właściwie prezentować własne stanowisko, popierając je rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych; potrafi prowadzić debatę, analizować i syntetyzować jej tematykę i obecne w niej stanowiska.
Kompetencje społeczne
Przejawia krytyczne podejście do poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dąży do rozwoju osobistego i zawodowego.
Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych; przejawia pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, a w sytuacjach problemowych poszukuje wiedzy eksperckiej.
Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki.
Literatura
W cyklu 2023Z:
OBOWIĄZKOWA: UZUPEŁNIAJĄCA: |
W cyklu 2023Zn:
OBOWIĄZKOWA: 1. Aleksander T., Andragogika : podręcznik akademicki, Instytut Technologii Eksploatacji - Państwowy Instytut Badawczy, Radom - Kraków, 2009. UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Boczukowa B., Jak kształcić dorosłych : refleksje andragoga, „Adam Marszałek”, Toruń, 2010. |
W cyklu 2024Zn:
OBOWIĄZKOWA: 1. Aleksander T., Andragogika : podręcznik akademicki, Instytut Technologii Eksploatacji - Państwowy Instytut Badawczy, Radom - Kraków, 2009. UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Boczukowa B., Jak kształcić dorosłych : refleksje andragoga, „Adam Marszałek”, Toruń, 2010. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 45 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
W cyklu 2023Zn:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 24 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
W cyklu 2024Zn:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 24 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: