Wybrane zagadnienia pedeutologii PE-2F-WZP
TREŚCI PROGRAMOWE:
Omówienie genezy, przedmiotu pedeutologii i jej związków z innymi dyscyplinami nauki. Horyzonty pedeutologii. Wybrane ujęcia sylwetki zawodowej nauczyciela. Nauka a działania praktyczne pedagoga. Swoistość profesjonalizmu pedagoga i wybrane jej koncepcje. Czynniki podmiotowe, sytuacyjne i pozamerytoryczne w rozwoju zawodowym pedagoga. Projektowanie rozwiązań problemów społecznych, docenianie rangi samokształcenia, refleksyjna praktyka, współpraca. Samorealizacja i wyobraźnia moralna w pracy pedagoga. Metoda dialogu motywującego w praktyce. Komponenty kompetencji zawodowych. Stres i wypalenie zawodowe. Nowe wyzwania dla nauczyciela w środowiskach pozaszkolnych.
W cyklu 2022Z:
Treści programowe: 1. Pedeutologia jako dyscyplina naukowa- od historii zawodu do powstania dyscypliny o nauczycielu |
W cyklu 2022Zn:
Omówienie genezy, przedmiotu pedeutologii i jej związków z innymi dyscyplinami nauki. Horyzonty pedeutologii. Wybrane ujęcia sylwetki zawodowej nauczyciela. Nauka a działania praktyczne pedagoga. Swoistość profesjonalizmu pedagoga i wybrane jej koncepcje. Czynniki podmiotowe, sytuacyjne i pozamerytoryczne w rozwoju zawodowym pedagoga. Projektowanie rozwiązań problemów społecznych, docenianie rangi samokształcenia, refleksyjna praktyka, współpraca. Samorealizacja i wyobraźnia moralna w pracy pedagoga. Metoda dialogu motywującego w praktyce. Komponenty kompetencji zawodowych. Stres i wypalenie zawodowe. Nowe wyzwania dla nauczyciela w środowiskach pozaszkolnych. |
W cyklu 2024Z:
Skuteczny nauczyciel w szkole. Nowe kierunki pedeutologii. Takt i nietakt pedagogiczny nauczyciela. Współpraca nauczycieli i jej możliwości. Przywództwo edukacyjne nauczycieli. Rada pedagogiczna, jej zadania i wyzwania. Współpraca nauczyciela z rodzicami uczniów i ze środowiskiem lokalnym. |
W cyklu 2024Zn:
Treści programowe wykładów: |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2024Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna genezę pedeutologii jako subdyscypliny pedagogiki.
Ma wiedzę na temat specyfiki pracy nauczyciela, form pozaszkolnych, wyznaczników profesjonalnego rozwoju, problematyki podmiotowości i dialogu edukacyjnego.
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę na temat prawidłowości pracy pedagogicznej; zna charakterystyczne cechy edukacyjnej organizacji uczącej się i podejmującej badania własnej praktyki.
Umiejętności
Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania zadań zawodowych, w tym – projektować złożone działania pedagogiczne o różnych profilach (m. in. artystycznym, sportowym, rekreacyjnym); wykazuje orientację w zakresie wykorzystywania nowych technologii w realizacji tych i innych zadań zawodowych.
Potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole; uczestniczy w tworzeniu zespołów samokształceniowych.
Kompetencje społeczne
Przejawia krytyczne podejście do poziomu swojej wiedzy w obszarze pedeutologii oraz umiejętności pedagogicznych, dąży do rozwoju osobistego i zawodowego w tym zakresie.
Odznacza się rozwagą i dojrzałością w rozumieniu roli pedagoga oraz gotowością do rozwijania dorobku zawodu i podtrzymywania jego etosu, żywiąc przekonanie o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach, aktywność, zaliczenie sprawdzianu pisemnego. Ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura obowiązkowa: H. Kwiatkowska, Pedeutologia, WAiP, Warszawa 2008. J.Michalski, Horyzonty Pedeutologii, Difin, Warszawa 2021. J. Szempruch, Pedeutologia, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013.
Literatura uzupełniająca: J.M. Łukasik, I. Nowosad, M.J. Szymański (redakcja naukowa) Szkoła i Nauczyciel, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2021. A. Jegier, S.T. Kwiatkowski, B. Szurowska, Nauczyciel w obliczu szans i zagrożeń współczesnego świata, Difin, Warszawa 2021.
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa Day Ch., Rozwój zawodowy nauczyciela, GWP, Gdańsk 2008. Literatura uzupełniająca Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, Impuls, Kraków 2005. |
W cyklu 2024Z:
Szempruch J.. Pedeutologia (2013) Kraków. |
W cyklu 2024Zn:
Literatura obowiązkowa |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny "kontaktowe" (wykład): 15 godz., (ćwiczenia) 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 50 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
W cyklu 2022Zn:
godziny kontaktowe - 30 godzin |
W cyklu 2023Z:
Brana będzie pod uwagę aktywność na zajęciach i obecność. |
W cyklu 2023Zn:
Godziny kontaktowe - 30 |
W cyklu 2024Z:
wykład problemowy, konwersatoryjny. |
W cyklu 2024Zn:
NAKŁAD PRACY STUDENTA METODY DYDAKTYCZNE |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: