Współczesne problemy socjologii PE-2F-WSO
Przedmiot wykładu to
a) kwestia przedmiotu i metody socjologii rozumianej jako nauka empiryczna oraz zagadnienie poziomu ogólności jej twierdzeń (nauka nomotetyczna czy nauka idiograficzna; problem tzw. 'micro - macro link'; uniwersalizm vs partykularyzm;)
b) bieżące praktyki badawcze polskich socjologów rekonstruowane na podstawie tematyki zjazdów socjologicznych oraz przeglądu tematyki grantów promowanych przez NCN;
c) w szczególności idzie tu o praktyki badawcze obejmujące zagadnienie tzw. 'human agency' czyli pytanie o ludzką podmiotowość i sprawczość, na które odpowiada się m.in. poprzez wgląd w mechanizmy wertykalnej mobilności społecznej a także wyniki badań empirycznych dotyczących uczestnictwa ludzi w ich rolach obywatelskich w systemie politycznym i zmiennych niezależnych, które to uczestnictwo kształtują;
d) kolejne zagadnienie omawiane w toku wykładu wiąże się z poruszanym wcześniej problemem siły strukturalnych determinizmów ludzkiego zachowania. Pytanie rozpoczynające tę część wykładu do pytanie o biologiczne i kulturowe determinizmy ludzkiego zachowania i ich wzajemne powiązania; Po przypomnieniu klasycznych koncepcji struktury klasowej (Marks, Weber) przechodzi się do współczesnych koncepcji struktury społecznej rozumianej jako układ 'wspólnot aksjologicznych'. W tym kontekście omawiana jest koncepcja konfliktu pokoleniowego oraz związanych z nim przemian demograficznych i sposobach ich przekładania się na orientacje o charakterze politycznym;
e) osobna część wykładu jest poświęcona zjawisku 'kryzysu' społecznego rozpoznawanego w wielu dziedzinach życia zbiorowego i pytaniu o wyłaniające się z tego 'kryzysu' nowe formy porządku społecznego. W tym wątku stawia się pytanie o związek wolności gospodarczych i wolności obywatelskich, (w tym także o granice państwowego interwencjonizmu). Osobne zagadnienie - nowe w stosunku do tematyki tego samego kursu w latach wcześniejszych to społeczna problematyka samotności, sposoby jej przeżywania i społeczne konsekwencje - takie, na przykład, jak atrofia więzi społecznych, zjawisko anomii, (w oryginalnej wersji Durkheima), etc.
W cyklu 2020Z:
Strukturę wykładu wyznacza struktura problemów podejmowanych przez współczesnych socjologów polskich rekonstruowana na podstawie tematyki XVII Zjazdu Socjologicznego w 2019 r. (Ja. My. Oni? Podmiotowość, tożsamość, przynależność). Wgląd w te zagadnienia poprzedza próba odpowiedzi na pytanie o uniwersalizm i partykularyzm praktyki badawczej we współczesnej socjologii oraz rozmaite podejścia do zagadnienia opisywanego jako 'micro - macro link' i siłę strukturalnych determiizmów wyznaczających indywidualne zachowania. W tym, wprowadzającym, wątku wykładu przywoływana jest koncepcja C.W. Millsa wyłożona w pracy 'Wyobraźnia socjologiczna'. |
W cyklu 2020Zn:
Celem wykładu jest wprowadzenie studentów psychologii we współczesną problematykę socjologii. W ramach poszczególnych spotkań zostaną zaprezentowane różne obszary życia społecznego, które pozwolą na ukazanie genealogii i różnorodności zagadnień wpisanych w obecny dyskurs nauk socjologicznych. Wychodząc od przykładu społeczeństwa dobrobytu i społeczeństwa konsumpcyjnego uczestnicy zajęć zetkną się z takimi problemami jak kwestia przemian tożsamościowych współczesnych jednostek i społeczeństw, wielowymiarowość zjawisk takich jak nowoczesność czy kultura współczesna po zagłębienie się w obszary dedykowane procesom modelującym działania prowadzące do inkluzji bądź izolacji społecznej. |
W cyklu 2021Zn:
Celem wykładu jest wprowadzenie studentów psychologii we współczesną problematykę socjologii. W ramach poszczególnych spotkań zostaną zaprezentowane różne obszary życia społecznego, które pozwolą na ukazanie genealogii i różnorodności zagadnień wpisanych w obecny dyskurs nauk socjologicznych. Wychodząc od przykładu społeczeństwa dobrobytu i społeczeństwa konsumpcyjnego uczestnicy zajęć zetkną się z takimi problemami jak kwestia przemian tożsamościowych współczesnych jednostek i społeczeństw, wielowymiarowość zjawisk takich jak nowoczesność czy kultura współczesna po zagłębienie się w obszary dedykowane procesom modelującym działania prowadzące do inkluzji bądź izolacji społecznej. |
W cyklu 2021Z:
Strukturę wykładu wyznacza struktura problemów podejmowanych przez współczesnych socjologów polskich rekonstruowana na podstawie tematyki XVII Zjazdu Socjologicznego w 2019 r. (Ja. My. Oni? Podmiotowość, tożsamość, przynależność). Wgląd w te zagadnienia poprzedza próba odpowiedzi na pytanie o uniwersalizm i partykularyzm praktyki badawczej we współczesnej socjologii oraz rozmaite podejścia do zagadnienia opisywanego jako 'micro - macro link' i siłę strukturalnych determiizmów wyznaczających indywidualne zachowania. W tym, wprowadzającym, wątku wykładu przywoływana jest koncepcja C.W. Millsa wyłożona w pracy 'Wyobraźnia socjologiczna'. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
- Posiada wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych (m.in. rodzinnych, towarzyskich, kulturowych, zawodowych, politycznych) i o rządzących nimi prawidłowościach
- Posiada wiedzę o przemianach struktur i instytucji społecz-nych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Umiejętności
- Posiada pogłębione umiejętności w zakresie obserwacji, ana-lizy i interpretacji różnorodnych zjawisk i procesów społecz-nych
- Posiada umiejętność przygotowania spełniających uznane standardy wystąpień ustnych w języku polskim w zakresie wybranych współczesnych problemów socjologii, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł.
Kompetencje społeczne
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, do-strzega potrzebę jego podnoszenia w kontekście własnej roli zawodowej
- Wyraża przekonanie o odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy pedagogicznej, dostrzega rolę jaką spełnia w tej pracy wiedza socjologiczna.
Kryteria oceniania
Na ocenę studenta składają się cztery elementy, tj. a/aktywność w toku wykładu - 10 % b/ obecności - 10 % c/ zaliczenie testów cząstkowych organizowanych po zakończeniu poszczególnych tematów wykładu: 10 % za każdy zaliczony test (zalicza min. 60 % poprawnych odpowiedzi); d/ zaliczenie testu końcowego: 50 %, (zalicza min. 60 % poprawnych odpowiedzi);
Uwaga: w uzasadnionych przypadkach każdy z testów może być zaliczany ustnie: np. poprzez rozmowę o wybranej lekturze ze wskazanej wyżej listy lub uzgodnionej z wykładowcą';
Testy mają charakter testów jednokrotnego wyboru i są prowadzone w MS Forms
Nakład pracy:
Usilnie proszę o pamiętanie o tym, że prezentacje towarzyszące wykładowi mają tylko charakter pomocniczy; liczy się przede wszystkim wiedza przekazywana w toku wykładu!!!
Literatura
1. C.W. Mills: Wyobraźnia socjologiczna, PWN 2007;
2. C. Lasch: Bunt elit, Platan, 1997;
3. G. Thereborn: Nierówność, która zabija, PWN 2013;
4. J. Zielonka: Kontrrewolucja. Liberalna Europa w odwrocie, PWN 2018
5. A. Mrozowicki, J. Czarzasty, (red.): Oswajanie niepewności, Scholar 2020
6. K.W. Frieske, I. Zakrzewska, (red.): Dialog społeczny i jego konteksty, CPS 'Dialog', 2020
7. P. Domeracki, W. Tyburski, (red.) Zrozumieć Samotność Toruń 2006
8. T. Stawiszyński: Ucieczka od bezradności, Znak 2021;
W cyklu 2020Z:
1. C.W. Mills: Wyobraźnia socjologiczna, PWN 2007; |
W cyklu 2021Z:
1. C.W. Mills: Wyobraźnia socjologiczna, PWN 2007; |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
1. Wykład ma charakter 'zdalny' i 'synchroniczny'. |
W cyklu 2020Zn:
Metody kształcenia link do pierwszych zajęć 11.10: Z uwagi na nieregularny tryb godzin wykładowych zaproszenie na kolejne wykłady będzie wysyłane mailem do grupy przez usosa z tygodniowym wyprzedzeniem. |
W cyklu 2021Zn:
Metody kształcenia |
W cyklu 2021Z:
1. Wykład ma charakter 'zdalny' i 'synchroniczny'. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: