Wychowanie dla zrównoważonego rozwoju PE-2F-WRO
Paradygmaty Zrównoważonego Rozwoju (ZR). Historia koncepcji ZR w Europie; Rozważania definicyjne. Agenda ZR 2030 i 17 celów ZR. Główne problemy ZR w środowisku społeczno-przyrodniczym:
Kryzys klimatyczny a zdrowie człowieka.
Ochrona różnorodności biologicznej.
Wpływ człowieka na środowisko przyrodnicze - Ślad ekologiczny studenta i uczelni.
Cztery filary edukacji w kształceniu przez całe życie.
Kształtowanie świadomości i postaw proekologicznych w społeczeństwie jako wyzwanie pedagogiczne.
Projektowanie i ewaluacja edukacji dla ZR w środowisku lokalnym.
Rola przywódcy edukacyjnego – współpraca z samorządem lokalnym.
W cyklu 2020L:
Podstawy Zrównoważonego Rozwoju. |
W cyklu 2020Ln:
Podstawy Zrównoważonego Rozwoju. |
W cyklu 2021L:
Podstawy Zrównoważonego Rozwoju. Zasady ZR, Historia ZR Strategia ZR-2030 – cele globalne Koncepcja kształcenia przez całe życie – 4 filary edukacji Współczesne problemy ochrony środowiska Dekada edukacji dla zrównoważonego Rozwoju (DEZR) 2005-2014 Ślad ekologiczny Pedagogizacja społeczeństwa na rzecz zrównoważonego rozwoju |
W cyklu 2021Ln:
Podstawy Zrównoważonego Rozwoju. |
W cyklu 2022L:
Podstawy Zrównoważonego Rozwoju. Zasady ZR, Historia ZR Strategia ZR-2030 – cele globalne Koncepcja kształcenia przez całe życie – 4 filary edukacji Współczesne problemy ochrony środowiska Dekada edukacji dla zrównoważonego Rozwoju (DEZR) 2005-2014 Ślad ekologiczny Pedagogizacja społeczeństwa na rzecz zrównoważonego rozwoju |
W cyklu 2022Ln:
Podstawy Zrównoważonego Rozwoju. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą zagadnień kształtowania zdrowego stylu życia i harmonijnego rozwoju.
- Opisuje metodykę prowadzenia edukacji ekologicznej w szkole i środowisku lokalnym.
- Zna filary edukacji dla zrównoważonego rozwoju.
Umiejętności
- Potrafi wykorzystać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki dla zrównoważonego rozwoju podczas projektowania i ewaluacji zajęć w środowisku przyrodniczym.
Kompetencje społeczne
- Odpowiedzialnie angażuje się w działania organizacji społecznych na rzecz zrównoważonego rozwoju.
- Jest gotowy do podejmowania wyzwań związanych z pedagogizacją społeczeństwa na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Kryteria oceniania
Praca metodą projektów:
każdy student bierze udział przynajmniej w jednym projekcie
każdy student oblicza za pomocą kalkulatora ONZ i prezentuje swój ślad ekologiczny
Końcowy test wiedzy w aplikacji Forms
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
L. Tuszyńska, Pedagogika zrównoważonego rozwoju z przyrodą w tle, Wyd. Adam Marszałek , Toruń 2018
A. Walosik, Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, Wyd. UP, Kraków 2014
A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska, L. Tuszyńska, Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli w perspektywie praktycznej, Wyd. APS, Warszawa 2015
A. Witkowska Tomaszewska, Edukacja dla zrównoważonego rozwoju w perspektywie wyzwań społeczeństwa, Wyd. APS, Warszawa2016
Netografia: podawana na bieżąco przez studentów i wykładowcę
W cyklu 2020L:
Literatura |
W cyklu 2020Ln:
L. Tuszyńska, Pedagogika zrównoważonego rozwoju z przyrodą w tle, Wyd. Adam Marszałek , Toruń 2018 |
W cyklu 2021L:
L. Tuszyńska, Pedagogika zrównoważonego rozwoju z przyrodą w tle, Wyd. Adam Marszałek , Toruń 2018 A. Walosik, Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, Wyd. UP, Kraków 2014 A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska, L. Tuszyńska, Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli w perspektywie praktycznej, Wyd. APS, Warszawa 2015 A. Witkowska Tomaszewska, Edukacja dla zrównoważonego rozwoju w perspektywie wyzwań społeczeństwa, Wyd. APS, Warszawa2016 J. Bałachowicz i L. Tuszyńska (red),Edukacja przyrodnicza w terenie. W stronę pedagogiki zrównoważonego rozwoju, APS, 2015 L. Tuszyńska (red),Koncepcja zrównoważonego rozwoju w kształceniu nauczycieli klas początkowych, Wyd. APS,2016 Strony www. edukacja dla ZR |
W cyklu 2021Ln:
L. Tuszyńska, Pedagogika zrównoważonego rozwoju z przyrodą w tle, Wyd. Adam Marszałek , Toruń 2018 |
W cyklu 2022L:
L. Tuszyńska, Pedagogika zrównoważonego rozwoju z przyrodą w tle, Wyd. Adam Marszałek , Toruń 2018 A. Walosik, Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, Wyd. UP, Kraków 2014 A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska, L. Tuszyńska, Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli w perspektywie praktycznej, Wyd. APS, Warszawa 2015 A. Witkowska Tomaszewska, Edukacja dla zrównoważonego rozwoju w perspektywie wyzwań społeczeństwa, Wyd. APS, Warszawa2016 J. Bałachowicz i L. Tuszyńska (red),Edukacja przyrodnicza w terenie. W stronę pedagogiki zrównoważonego rozwoju, APS, 2015 L. Tuszyńska (red),Koncepcja zrównoważonego rozwoju w kształceniu nauczycieli klas początkowych, Wyd. APS,2016 Strony www. edukacja dla ZR |
W cyklu 2022Ln:
L. Tuszyńska, Pedagogika zrównoważonego rozwoju z przyrodą w tle, Wyd. Adam Marszałek , Toruń 2018 |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Metody |
W cyklu 2021L:
praca własna studenta 45 h zajęcia 15 h 2ECTS |
W cyklu 2021Ln:
Zajęcia zdalne w aplikacji Teams. Wykład aktywizujący. Studenci przygotowują materiały - dane statystyczne dotyczące poziomu ochrony środowiska i zdrowia człowieka |
W cyklu 2022L:
praca własna studenta 45 h zajęcia 15 h 2ECTS |
W cyklu 2022Ln:
Wykład aktywizujący. Studenci przygotowują materiały - dane statystyczne dotyczące poziomu ochrony środowiska i zdrowia człowieka |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: