Metodologia badań nauk społecznych z elementami statystyki -1 PE-2F-MS1
TREŚCI PROGRAMOWE
Procedura badawcza pedagogiki w zastosowaniu do planowania prac magisterskich. Przegląd podstawowych informacji o stosowanych metodach i technikach badawczych (definicja, rodzaje, wady i zalety, sposób planowania, sposób przeprowadzania badań, sposób opracowywania wyników). Wprowadzenie do statystyki i opisu statystycznego.
Wskaźniki położenia, rozproszenia
dla danych nominalnych. Współzależność dla danych nominalnych - chi kwadrat i siła związku. Wskaźniki położenia, rozproszenia dla danych ilościowych. Współzależność dla danych ilościowych - współczynnik r Pearsona.
W cyklu 2020Z:
Treści programowe |
W cyklu 2020Zn:
1. Wprowadzenie do przedmiotu |
W cyklu 2021Z:
Treści programowe |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat procedury postępowania badawczego.
- Zna podstawowe metody opracowywania i prezentacji wy-ników badań (obserwacji bezpośredniej, skal szacunkowych, ankiety, wywiadu, socjometrii, testów osiągnięć szkolnych, eksperymentu pedagogicznego).
- Zna podstawowe metody opisu statystycznego i wnioskowania statystycznego.
Umiejętności
- Potrafi zaprojektować procedurę postępowania badawczego, dobierać metody badań i metody opracowania wyników ade-kwatne do sformułowanych problemów badawczych, potrafi opracować wyniki badań.
- Potrafi dobrać odpowiednie wskaźniki opisu statystycznego do opracowania badań, policzyć i zinterpretować wyniki wskaźników opisu statystycznego w celu analizy całościowej struktury zebranych danych.
- Zna procedurę i sposób stosowania podstawowych testów statystycznych. Prawidłowo wyciąga wnioski dotyczące próby i populacji.
Kompetencje społeczne
- Ma pogłębioną świadomość poziom u swojej wiedzy z zakresu metodologii badań nauk społecznych, rozumie po-trzebę wiedzy i umiejętności rozwoju w tym zakresie.
- Dostrzega własną odpowiedzialność za podejmowane działania badawcze, dostrzega dylematy etyczne związane ze stosowaniem metod badawczych, pozyskiwaniem danych, opracowaniem wyników badań i wykorzystywaniem cudzych opracowań.
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie kolokwiów i ocenianych prac domowych. Każdy student musi zaliczyć e-learning: ścieżka Opis statystyczny
Literatura
A. Góralski /red/Metody badań pedagogicznych w zarysie
E. Babbie Podstawy badań społecznych Wyd. Naukowe PWN Warszawa 2009
A. Góralski Metody opisu i wnioskowania statystycznego dla pedagogów i psychologów
Literatura uzupełniająca
P. Francuz, R. Mackiewicz Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce Wyd. KUL Lublin 2007
J. Brzeziński Metodologia badań psychologicznych Wyd. Naukowe PWN Warszawa 1996
W cyklu 2020Zn:
A. Góralski Wiarygodne wnoskowanie z danych Poradnik humanisty Wyd. Universitas Rediviva Warszawa 2016 |
W cyklu 2021Z:
Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007) Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą, Lublin: Wydawnictwo KUL |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Zajęcia realizowane zdalnie , w trybie synchronicznym Metody: |
W cyklu 2020Zn:
Nauczanie zdalne w trybie synchronicznym |
W cyklu 2021Z:
Metody: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: