Kulturowe konteksty edukacji PE-2F-KKE
TREŚCI PROGRAMOWE:
Próba uchwycenia definicji antropologii kulturowej jako nauki i jej charakterystyka. Antropologia nowożytna oparta na tradycji religijnej. Kryzys tradycyjnych wyobrażeń o człowieku wynikający z rewolucji darwinowskiej. Narodziny antropologii biologicznej (rasizm). Antropologia kulturowa jako polemika z antropologią kulturową. Narodziny ewolucjonizmu. Struktura antropologii kulturowej: atrybutywne i dystrybutywne podejście do kultury. Podejście atrybutywne: ewolucjonizm, dyfuzjonizm, neoewolucjonizm, „spojrzenie z zewnątrz”. Podejście dystrybutywne: szkoła Durkheima, funkcjonalizm brytyjski, strukturalizm, amerykański kulturalizm, poststrukturalizm (postmodernizm). Wybrane wielkie debaty antropologii kulturowej. Wkład antropologii kulturowej do nauk o edukacji.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o powiązaniach pedagogiki z naukami o kulturze; zna genezę antropologii, etnografii i etnologii oraz koncepcje relacji między nimi; zna główne nurty teoretyczne z zakresu antropologii kulturowej.
Ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w wymiarze kulturowym, w tym o definicjach człowieka i kultury, koncepcjach dziejów ludzkości, a także podstawowych koncepcjach kulturowego wyjaśniania rozwoju gatunku i ich krytyki.
Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, w tym o kulturowych koncepcjach więzi społecznej, mechanizmach reprodukcji i rozwoju kulturowego.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu antropologii kulturowej w celu diagnozowania złożonych problemów społeczno-kulturowych, w tym edukacyjnych, z wykorzystaniem wybranych metod antropologicznych.
Posiada pogłębione umiejętności komunikacyjne, umie właściwie prezentować własne stanowisko, popierając je rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw antropologicznych.
Kompetencje społeczne
Przejawia krytyczne podejście do poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dąży do rozwoju poznawczego poznając klasyczne dzieła antropologii kulturowej oraz śledząc nowe informacje dotyczące rozwoju tej dziedziny.
Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, przy poszanowaniu różnorodności tworzących go tradycji.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: