Historia myśli pedagogicznej: wykład monograficzny PE-2F-HMP
TREŚCI PROGRAMOWE
Wychowanie i koncepcje pedagogiczne antyku i średniowiecza. Przedstawiciele europejskiego i polskiego odrodzenia (Erazm z Rotterdamu, Vittorino da Feltre, Andrzej Frycz Modrzewski, Gimnazjum humanistyczne Jana Sturma, pedagogika jezuitów). Myśl pedagogiczna epoki nowożytnej (John Locke, Jan Amos Komeński, Jan Jakub Rousseau). Oświecenie w Europie i w Polsce oraz jego przedstawiciele (Stanisław Konarski, Komisja Edukacji Narodowej, Grzegorz Piramowicz). Kierunki rozwoju oświaty europejskiej w XIX wieku. Przedstawiciele polskiej myśli pedagogicznej w XIX wieku. Pedagodzy w Polsce dwudziestolecia międzywojennego.
W cyklu 2020L:
Opis treści programowych: Wychowanie i myśl pedagogiczna w starożytności (poglądy Sokratesa, Platona, Arystotelesa, Kwintyliana) Oświata i kultura w średniowieczu (Karol Wielki i jego dzieło; wychowanie w terminie; szkolnictwo kościelne; początki uniwersytetów na Zachodzie Europy; założenie Akademii Krakowskiej i jej dalsze losy). Myśl pedagogiczna w Zachodniej Europie i na ziemiach polskich (poglądy Jana Ludwika Vivesa, Erazma z Rotterdamu; Erazma Glicznera, Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Mikołaja Reja). Myśl pedagogiczna jezuitów w dokumencie „Ratio studiorujm”. Oświata i wychowanie w epoce nowożytnej (poglądy Jana Amosa Komeńskiego, Johna Locke’a, Jana Jakuba Rousseau). Myśl pedagogiczna Stanisława Konarskiego. Czasy Komisji Edukacji Narodowej (Grzegorz Piramowicz i jego „Powinności nauczyciela, projekty oświatowe Popławskiego, Bielińskiego i Kamińskiego) Poglądy Jana Henryka Pestalozzi i Stanisława Kostki Potockiego Kierunki rozwoju oświaty i myśli pedagogicznej w XIX wieku (poglądy Stanisława Staszica, Jędrzeja Śniadeckiego, Klementyny Hoffmanowej). Koncepcje wychowania przedszkolnego Fryderyka Wilhelma Fröbela, Marii Pape-Carpentier, Jana Swobody, Augusta Cieszkowskiego. Trendy w oświacie europejskiej w II połowie XIX wieku i ich odbicie na ziemiach polskich pod zaborami (poglądy Herberta Spencera, koncepcje pedagogiczne wybranych pozytywistów warszawskich). Germanizacja szkolnictwa polskiego pod zaborem pruskim (poglądy Ewarysta Estkowskiego, Bronisława Trentowskiego, Karola Libelta). Projekt szkolnictwa według Aleksandra Wielopolskiego. Oświata polska w dwudziestoleciu międzywojennym: model wychowania państwowego i narodowego). |
W cyklu 2020Ln:
Opis treści programowych: Wychowanie i myśl pedagogiczna w starożytności (poglądy Sokratesa, Platona, Arystotelesa, Kwintyliana) Oświata i kultura w średniowieczu (Karol Wielki i jego dzieło; wychowanie w terminie; szkolnictwo kościelne; początki uniwersytetów na Zachodzie Europy; założenie Akademii Krakowskiej i jej dalsze losy). Myśl pedagogiczna w Zachodniej Europie i na ziemiach polskich (poglądy Jana Ludwika Vivesa, Erazma z Rotterdamu; Erazma Glicznera, Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Mikołaja Reja). Myśl pedagogiczna jezuitów w dokumencie „Ratio studiorujm”. Oświata i wychowanie w epoce nowożytnej (poglądy Jana Amosa Komeńskiego, Johna Locke’a, Jana Jakuba Rousseau). Myśl pedagogiczna Stanisława Konarskiego. Czasy Komisji Edukacji Narodowej (Grzegorz Piramowicz i jego „Powinności nauczyciela, projekty oświatowe Popławskiego, Bielińskiego i Kamińskiego) Poglądy Jana Henryka Pestalozzi i Stanisława Kostki Potockiego Kierunki rozwoju oświaty i myśli pedagogicznej w XIX wieku (poglądy Stanisława Staszica, Jędrzeja Śniadeckiego, Klementyny Hoffmanowej). Koncepcje wychowania przedszkolnego Fryderyka Wilhelma Fröbela, Marii Pape-Carpentier, Jana Swobody, Augusta Cieszkowskiego. Trendy w oświacie europejskiej w II połowie XIX wieku i ich odbicie na ziemiach polskich pod zaborami (poglądy Herberta Spencera, koncepcje pedagogiczne wybranych pozytywistów warszawskich). Germanizacja szkolnictwa polskiego pod zaborem pruskim (poglądy Ewarysta Estkowskiego, Bronisława Trentowskiego, Karola Libelta). Projekt szkolnictwa według Aleksandra Wielopolskiego. Oświata polska w dwudziestoleciu międzywojennym: model wychowania państwowego i narodowego). |
W cyklu 2021L:
Opis treści programowych: Wychowanie i myśl pedagogiczna w starożytności (poglądy Sokratesa, Platona, Arystotelesa, Kwintyliana) Oświata i kultura w średniowieczu (Karol Wielki i jego dzieło; wychowanie w terminie; szkolnictwo kościelne; początki uniwersytetów na Zachodzie Europy; założenie Akademii Krakowskiej i jej dalsze losy). Myśl pedagogiczna w Zachodniej Europie i na ziemiach polskich (poglądy Jana Ludwika Vivesa, Erazma z Rotterdamu; Erazma Glicznera, Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Mikołaja Reja). Myśl pedagogiczna jezuitów w dokumencie „Ratio studiorujm”. Oświata i wychowanie w epoce nowożytnej (poglądy Jana Amosa Komeńskiego, Johna Locke’a, Jana Jakuba Rousseau). Myśl pedagogiczna Stanisława Konarskiego. Czasy Komisji Edukacji Narodowej (Grzegorz Piramowicz i jego „Powinności nauczyciela, projekty oświatowe Popławskiego, Bielińskiego i Kamińskiego) Poglądy Jana Henryka Pestalozzi i Stanisława Kostki Potockiego Kierunki rozwoju oświaty i myśli pedagogicznej w XIX wieku (poglądy Stanisława Staszica, Jędrzeja Śniadeckiego, Klementyny Hoffmanowej). Koncepcje wychowania przedszkolnego Fryderyka Wilhelma Fröbela, Marii Pape-Carpentier, Jana Swobody, Augusta Cieszkowskiego. Trendy w oświacie europejskiej w II połowie XIX wieku i ich odbicie na ziemiach polskich pod zaborami (poglądy Herberta Spencera, koncepcje pedagogiczne wybranych pozytywistów warszawskich). Germanizacja szkolnictwa polskiego pod zaborem pruskim (poglądy Ewarysta Estkowskiego, Bronisława Trentowskiego, Karola Libelta). Projekt szkolnictwa według Aleksandra Wielopolskiego. Oświata polska w dwudziestoleciu międzywojennym: model wychowania państwowego i narodowego). |
W cyklu 2021Ln:
OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH |
W cyklu 2022L:
Opis treści programowych: Wychowanie i myśl pedagogiczna w starożytności (poglądy Sokratesa, Platona, Arystotelesa, Kwintyliana) Oświata i kultura w średniowieczu (Karol Wielki i jego dzieło; wychowanie w terminie; szkolnictwo kościelne; początki uniwersytetów na Zachodzie Europy; założenie Akademii Krakowskiej i jej dalsze losy). Myśl pedagogiczna w Zachodniej Europie i na ziemiach polskich (poglądy Jana Ludwika Vivesa, Erazma z Rotterdamu; Erazma Glicznera, Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Mikołaja Reja). Myśl pedagogiczna jezuitów w dokumencie „Ratio studiorujm”. Oświata i wychowanie w epoce nowożytnej (poglądy Jana Amosa Komeńskiego, Johna Locke’a, Jana Jakuba Rousseau). Myśl pedagogiczna Stanisława Konarskiego. Czasy Komisji Edukacji Narodowej (Grzegorz Piramowicz i jego „Powinności nauczyciela, projekty oświatowe Popławskiego, Bielińskiego i Kamińskiego) Poglądy Jana Henryka Pestalozzi i Stanisława Kostki Potockiego Kierunki rozwoju oświaty i myśli pedagogicznej w XIX wieku (poglądy Stanisława Staszica, Jędrzeja Śniadeckiego, Klementyny Hoffmanowej). Koncepcje wychowania przedszkolnego Fryderyka Wilhelma Fröbela, Marii Pape-Carpentier, Jana Swobody, Augusta Cieszkowskiego. Trendy w oświacie europejskiej w II połowie XIX wieku i ich odbicie na ziemiach polskich pod zaborami (poglądy Herberta Spencera, koncepcje pedagogiczne wybranych pozytywistów warszawskich). Germanizacja szkolnictwa polskiego pod zaborem pruskim (poglądy Ewarysta Estkowskiego, Bronisława Trentowskiego, Karola Libelta). Projekt szkolnictwa według Aleksandra Wielopolskiego. Oświata polska w dwudziestoleciu międzywojennym: model wychowania państwowego i narodowego). |
W cyklu 2022Ln:
OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju myśli pedagogicznej w obrębie cywilizacji śródziemnomorskiej i potrafi określić genezę europejskich i polskich działań oświatowych i wychowawczych w kontekście pedagogiki polskiej i europejskiej.
- Potrafi wyróżnić i określić obszary subdyscyplin wchodzących w skład pedagogiki, w tym – historii wychowania
Umiejętności
- Posiada pogłębione umiejętności interpretacji podstawowych źródeł historycznych konieczne dla zrozumienia i wyjaśnienia kwestii edukacyjnych.
- Potrafi w sposób jasny i precyzyjny skonstruować oraz uzasadnić własny punkt widzenia na temat problemów pedagogicznych, korzystając z nabytej wiedzy historycznej.
Kompetencje społeczne
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy historycznej i umiejętności jej stosowania, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju w tym zakresie.
- Zdaje sobie sprawę ze znaczenia w działalności wychowawczej własnego przykładu i promuje postawę odpowiedzialności za pracę oraz postępowanie wobec innych.
Literatura
W cyklu 2020L:
Literatura obowiązkowa: - Stanisław Kot, Historia wychowania t. I-II reprint, Wyd. Żak, Warszawa 1994 - Historia wychowania pod red. Łukasza Kurdybachy t. I-II, PWN, Warszawa 1967 - Kalina Bartnicka, Irena Szybiak, Zarys historii wychowania, Wyd. Żak, Warszawa 2001 |
W cyklu 2020Ln:
Literatura obowiązkowa: - Stanisław Kot, Historia wychowania t. I-II reprint, Wyd. Żak, Warszawa 1994 - Historia wychowania pod red. Łukasza Kurdybachy t. I-II, PWN, Warszawa 1967 - Kalina Bartnicka, Irena Szybiak, Zarys historii wychowania, Wyd. Żak, Warszawa 2001 |
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: - Stanisław Kot, Historia wychowania t. I-II reprint, Wyd. Żak, Warszawa 1994 - Historia wychowania pod red. Łukasza Kurdybachy t. I-II, PWN, Warszawa 1967 - Kalina Bartnicka, Irena Szybiak, Zarys historii wychowania, Wyd. Żak, Warszawa 2001 |
W cyklu 2021Ln:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA |
W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa: - Stanisław Kot, Historia wychowania t. I-II reprint, Wyd. Żak, Warszawa 1994 - Historia wychowania pod red. Łukasza Kurdybachy t. I-II, PWN, Warszawa 1967 - Kalina Bartnicka, Irena Szybiak, Zarys historii wychowania, Wyd. Żak, Warszawa 2001 |
W cyklu 2022Ln:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Opis metod kształcenia: metoda podająca Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - wykład 30 Przygotowanie do egzaminu końcowego 45 Czytanie lektur 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 Zajęcia realizowane w sposób synchroniczny poprzez aplikację Ms Teams. Informacje o sposobie realizacji zajęć i sposobie dostarczania materiałów zostaną przekazane poprzez maila grupowego. |
W cyklu 2020Ln:
Opis metod kształcenia: metoda podająca Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - wykład 30 Przygotowanie do egzaminu końcowego 45 Czytanie lektur 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 Zajęcia realizowane w sposób synchroniczny poprzez aplikację Ms Teams. |
W cyklu 2021L:
Opis metod kształcenia: metoda podająca Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - wykład 30 Przygotowanie do egzaminu końcowego 45 Czytanie lektur 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 |
W cyklu 2021Ln:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA |
W cyklu 2022L:
Opis metod kształcenia: metoda podająca Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - wykład 30 Przygotowanie do egzaminu końcowego 45 Czytanie lektur 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 |
W cyklu 2022Ln:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: