Edukacja włączająca PE-2F-EWL
TREŚCI PROGRAMOWE:
Idea inkluzji społecznej i jej filozoficzne inspiracje (personalizm, filozofia dialogu). Integracja a inkluzja. Procesy inkluzyjne w edukacji. Uwarunkowania i efektywność procesu inkluzji. Terminologia używana w odniesieniu do zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych w pedagogice integracyjnej i włączającej. Osoba ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kompetencje pedagogiczne niezbędne w pracy z osobami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
W cyklu 2023L:
1. Pedagogika inkluzyjna a pedagogika integracyjna - podobieństwa i różnice 2. Pedagogika Reggio jako realizacja paradygmatu pedagogiki inkluzyjnej w nauczaniu przedszkolnym 3. Pedagogika inkluzyjna w praktyce szkolnej. System kształcenia nauczycieli 4. Pedagogika inkluzyjna a disability studies 5. Pedagogika inkluzyjna wobec kryzysu imigracyjnego w Europie i fali emigracji w Polsce 6. Aspekty ekonomiczne i społeczne wprowadzenia pedagogiki inkluzyjnej 7. Paradygmaty pedagogiki specjalnej a inkluzja społeczna 8. Koncepcje psychiatrii środowiskowej a inkluzja społeczna 9. Pedagogika Innego a nowoczesny model pedagogiki inkluzyjnej |
W cyklu 2023Ln:
1. Pedagogika inkluzyjna a pedagogika integracyjna - podobieństwa i różnice 2. Pedagogika Reggio jako realizacja paradygmatu pedagogiki inkluzyjnej w nauczaniu przedszkolnym 3. Pedagogika inkluzyjna w praktyce szkolnej. System kształcenia nauczycieli 4. Pedagogika inkluzyjna a disability studies 5. Pedagogika inkluzyjna wobec kryzysu imigracyjnego w Europie i fali emigracji w Polsce 6. Aspekty ekonomiczne i społeczne wprowadzenia pedagogiki inkluzyjnej 7. Paradygmaty pedagogiki specjalnej a inkluzja społeczna 8. Koncepcje psychiatrii środowiskowej a inkluzja społeczna 9. Pedagogika Innego a nowoczesny model pedagogiki inkluzyjnej |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna na poziomie rozszerzonym terminologię stosowaną w obrębie pedagogiki związaną ze zróżnicowaniem potrzeb edukacyjnych i procesami inkluzyjnymi.
Ma rozszerzoną wiedzę o instytucjach życia społecznego związanych z edukacją otwartą na różnorodność.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz związanych z nią dyscyplin w celu diagnozowania złożonych problemów pedagogicznych związanych z edukacją włączającą oraz proponuje sposoby ich rozwiązania.
Potrafi animować pracę nad rozwojem osób ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, rozwijać ich kompetencje kluczowe, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie; potrafi skutecznie wspomagać w świadomym i odpowiedzialnym podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych.
Kompetencje społeczne
Przejawia krytyczne podejście do poziomu swojej wiedzy w obszarze edukacji włączającej, dąży do rozwoju osobistego i zawodowego w tym zakresie.
Wykazuje wrażliwość i gotowość działania na rzecz osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski oraz jest gotowy/a do budowania relacji opartych na zaufaniu w miejscu prowadzonej działalności pedagogicznej
Literatura
W cyklu 2023L:
- Ainscow, M., Booth, T., Dyson, A., Farell, P., Gallannaugh, F., Howes, A., Smith, R. (2006). Improving Schools, Developing Inclusion. London/New York: Routledge. - Anderson, P.L. (2012). Case Studies for Inclusive Schools. Austin, TX: pro-ed. - Bürli, A. (1997). Internationale Tendenzen in der Sonderpädagogik. Vergleichende Betrachtung mit Schwerpunkt auf den europäischen Raum. Hagen: Fernuniversität. - Causton, J., Tracy-Bronson, Ch.P. (2015). The Educator's Handbook for Inclusive School Practices. Baltimore/London/Sydney: Paul H. Brookes Publishing Co. - D'Alessio, S. (2011). Inclusive Education in Italy. A Critical Analysis of the Policy of Integrazione Scolastica. Rotterdam/Boston/Taipei: Sense Publishers. - Edwards, C., Gandini, L., Forman, G. (2011). The Hundred Languages of Children. The Reggio Emilia Experience in Transformation. Santa Barbara: ABC-CLIO. - Lechta, V. (2010). Pedagogika inkluzyjna. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika t. 4. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, s. 321-335. Przeł. B. Śliwerski. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne. - Sipowicz, K., Pietras, T. (2017). Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej/włączającej. Wrocław: Continuo. - Speck, O. (2013). Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza. Gdańsk: Harmonia Universalis. - Szumski, G. Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. |
W cyklu 2023Ln:
- Ainscow, M., Booth, T., Dyson, A., Farell, P., Gallannaugh, F., Howes, A., Smith, R. (2006). Improving Schools, Developing Inclusion. London/New York: Routledge. - Anderson, P.L. (2012). Case Studies for Inclusive Schools. Austin, TX: pro-ed. - Bürli, A. (1997). Internationale Tendenzen in der Sonderpädagogik. Vergleichende Betrachtung mit Schwerpunkt auf den europäischen Raum. Hagen: Fernuniversität. - Causton, J., Tracy-Bronson, Ch.P. (2015). The Educator's Handbook for Inclusive School Practices. Baltimore/London/Sydney: Paul H. Brookes Publishing Co. - D'Alessio, S. (2011). Inclusive Education in Italy. A Critical Analysis of the Policy of Integrazione Scolastica. Rotterdam/Boston/Taipei: Sense Publishers. - Edwards, C., Gandini, L., Forman, G. (2011). The Hundred Languages of Children. The Reggio Emilia Experience in Transformation. Santa Barbara: ABC-CLIO. - Lechta, V. (2010). Pedagogika inkluzyjna. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika t. 4. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, s. 321-335. Przeł. B. Śliwerski. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne. - Sipowicz, K., Pietras, T. (2017). Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej/włączającej. Wrocław: Continuo. - Speck, O. (2013). Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza. Gdańsk: Harmonia Universalis. - Szumski, G. Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Metody dydaktyczne: Metody podające wykład z wykorzystaniem technik audiowizualnych (30 godz.). Ocenie poddana jest: Wiedza na temat edukacji integracyjnej i włączającej. Nakład pracy własnej studenta: - godziny kontaktowe (30 godz.) - analiza zalecanej literatury przedmiotu (10 godz.) - analiza treści wykładów (10 godz.) - przygotowanie do egzaminu (10 godz.) (Przyjęto zasadę, że 30 godz. pracy własnej studenta odpowiada 1 punkt ECTS). Sumaryczna liczba punktów ECTS 2. |
W cyklu 2023Ln:
Metody dydaktyczne: Metody podające wykład z wykorzystaniem technik audiowizualnych (15 godz.). Ocenie poddana jest: Wiedza na temat edukacji integracyjnej i włączającej. Nakład pracy własnej studenta: - godziny kontaktowe (15 godz.) - analiza zalecanej literatury przedmiotu (10 godz.) - analiza treści wykładów (10 godz.) - przygotowanie do egzaminu (25 godz.) (Przyjęto zasadę, że 30 godz. pracy własnej studenta odpowiada 1 punkt ECTS). Sumaryczna liczba punktów ECTS 2. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: