Neuropsychologia kliniczna małego dziecka PC-5S-NKD
TREŚCI PROGRAMOWE
- Struktura i funkcje półkul mózgowych, płatów mózgowych i konsekwencje ich uszkodzenia., plastyczność neurorozwojowa w rozwoju małego dziecka.
- Neuropsychologiczne następstwa dysfunkcji mózgu: np. agnozja, apraksja, amnezja, afazja.
- Problematyka asymetrii funkcjonalnej półkul mózgowych.
- Metody badawcze w neuronaukach (np. EEG, PET, fMRI) i w neuropsychologii (testy „na organikę”, baterie testów), zastosowanie technik obrazowania w neuropsychologii.
- Mózgowe podłoże procesów językowych. Patogeneza i neuropsychologiczna diagnostyka afazji. Definicja afazji. Osiowe objawy afazji. Klasyfikacja afazji. Zmienność objawów i stopień nasilenie afazji. Proces diagnozy i terapii.
- Mózgowe podłoże dysleksji; kierunki diagnozy i terapii.
- Neurobiologiczne podłoże zaburzeń neurorozwojowych: ADHD, autyzm, niepełnosprawność intelektualna.
W cyklu 2021Z:
- Struktura i funkcje półkul mózgowych, płatów mózgowych i konsekwencje ich uszkodzenia., plastyczność neurorozwojowa w rozwoju małego dziecka. - Neuropsychologiczne następstwa dysfunkcji mózgu: np. agnozja, apraksja, amnezja, afazja. - Problematyka asymetrii funkcjonalnej półkul mózgowych. - Metody badawcze w neuronaukach (np. EEG, PET, fMRI) i w neuropsychologii (testy „na organikę”, baterie testów), zastosowanie technik obrazowania w neuropsychologii. - Mózgowe podłoże procesów językowych. Patogeneza i neuropsychologiczna diagnostyka afazji. Definicja afazji. Osiowe objawy afazji. Klasyfikacja afazji. Zmienność objawów i stopień nasilenie afazji. Proces diagnozy i terapii. - Mózgowe podłoże dysleksji; kierunki diagnozy i terapii. - Neurobiologiczne podłoże zaburzeń neurorozwojowych: ADHD, autyzm, niepełnosprawność intelektualna. |
W cyklu 2022Z:
- Struktura i funkcje półkul mózgowych, płatów mózgowych i konsekwencje ich uszkodzenia., plastyczność neurorozwojowa w rozwoju małego dziecka. - Neuropsychologiczne następstwa dysfunkcji mózgu: np. agnozja, apraksja, amnezja, afazja. - Problematyka asymetrii funkcjonalnej półkul mózgowych. - Metody badawcze w neuronaukach (np. EEG, PET, fMRI) i w neuropsychologii (testy „na organikę”, baterie testów), zastosowanie technik obrazowania w neuropsychologii. - Mózgowe podłoże procesów językowych. Patogeneza i neuropsychologiczna diagnostyka afazji. Definicja afazji. Osiowe objawy afazji. Klasyfikacja afazji. Zmienność objawów i stopień nasilenie afazji. Proces diagnozy i terapii. - Mózgowe podłoże dysleksji; kierunki diagnozy i terapii. - Neurobiologiczne podłoże zaburzeń neurorozwojowych: ADHD, autyzm, niepełnosprawność intelektualna. |
W cyklu 2022Zn:
- Struktura i funkcje półkul mózgowych, płatów mózgowych i konsekwencje ich uszkodzenia., plastyczność neurorozwojowa w rozwoju małego dziecka. - Neuropsychologiczne następstwa dysfunkcji mózgu: np. agnozja, apraksja, amnezja, afazja. - Problematyka asymetrii funkcjonalnej półkul mózgowych. - Metody badawcze w neuronaukach (np. EEG, PET, fMRI) i w neuropsychologii (testy „na organikę”, baterie testów), zastosowanie technik obrazowania w neuropsychologii. - Mózgowe podłoże procesów językowych. Patogeneza i neuropsychologiczna diagnostyka afazji. Definicja afazji. Osiowe objawy afazji. Klasyfikacja afazji. Zmienność objawów i stopień nasilenie afazji. Proces diagnozy i terapii. - Mózgowe podłoże dysleksji; kierunki diagnozy i terapii. - Neurobiologiczne podłoże zaburzeń neurorozwojowych: ADHD, autyzm, niepełnosprawność intelektualna. |
W cyklu 2023Z:
- Struktura i funkcje półkul mózgowych, płatów mózgowych i konsekwencje ich uszkodzenia., plastyczność neurorozwojowa w rozwoju małego dziecka. - Neuropsychologiczne następstwa dysfunkcji mózgu: np. agnozja, apraksja, amnezja, afazja. - Problematyka asymetrii funkcjonalnej półkul mózgowych. - Metody badawcze w neuronaukach (np. EEG, PET, fMRI) i w neuropsychologii (testy „na organikę”, baterie testów), zastosowanie technik obrazowania w neuropsychologii. - Mózgowe podłoże procesów językowych. Patogeneza i neuropsychologiczna diagnostyka afazji. Definicja afazji. Osiowe objawy afazji. Klasyfikacja afazji. Zmienność objawów i stopień nasilenie afazji. Proces diagnozy i terapii. - Mózgowe podłoże dysleksji; kierunki diagnozy i terapii. - Neurobiologiczne podłoże zaburzeń neurorozwojowych: ADHD, autyzm, niepełnosprawność intelektualna. |
W cyklu 2024Z:
- Struktura i funkcje półkul mózgowych, płatów mózgowych i konsekwencje ich uszkodzenia., plastyczność neurorozwojowa w rozwoju małego dziecka. - Neuropsychologiczne następstwa dysfunkcji mózgu: np. agnozja, apraksja, amnezja, afazja. - Problematyka asymetrii funkcjonalnej półkul mózgowych. - Metody badawcze w neuronaukach (np. EEG, PET, fMRI) i w neuropsychologii (testy „na organikę”, baterie testów), zastosowanie technik obrazowania w neuropsychologii. - Mózgowe podłoże procesów językowych. Patogeneza i neuropsychologiczna diagnostyka afazji. Definicja afazji. Osiowe objawy afazji. Klasyfikacja afazji. Zmienność objawów i stopień nasilenie afazji. Proces diagnozy i terapii. - Mózgowe podłoże dysleksji; kierunki diagnozy i terapii. - Neurobiologiczne podłoże zaburzeń neurorozwojowych: ADHD, autyzm, niepełnosprawność intelektualna. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie podstawy neuropsychologii.
Zna i rozumie biologiczne podstawy rozwoju, anatomię i fizjologię układu nerwowego. Posiada wiedzę na temat mechanizmów powstawania zaburzeń neurorozwojowych u małego dziecka z uwzględnieniem wiedzy z zakresu anatomii i fizjologii mózgu.
Zna rodzaje niepełnosprawności u dzieci i zaburzeń neurorozwojowych, w tym dziecięce zaburzenia rozwojowe w typie afazji, mózgowe porażenie dziecięce, autystyczne spektrum zaburzeń i ADHD.
Posiada wiedzę na temat organizacji funkcji psychicznych w mózgu człowieka oraz metod badawczych wykorzystywanych w neuronaukach (np. EEG, PET, fMRI).
Zna i rozumie metody diagnozy zaburzeń i nieprawidłowości w rozwoju.
Umiejętności
Potrafi analizować i intepretować biologiczne podstawy rozwoju. Potrafi analizować anatomię i fizjologię układu nerwowego; skojarzyć miejsce uszkodzenia CUN z zaburzeniami rozwojowymi oraz określić ich wpływ na funkcjonowania psychospołeczne dziecka oraz objawy warunkujące rozpoznanie kliniczne.
Potrafi analizować podstawy neuropsychologii.
Potrafi określać i analizować zaburzenia neurorozwojowe, w tym dziecięce zaburzenia rozwojowe w typie afazji, mózgowe porażenie dziecięce, autystyczne spektrum zaburzeń i ADHD.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do autorefleksji nad rozwojem zawodowym. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.
Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań. Podejmowania odpowiedzialności i wypełniania zobowiązań społecznych, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne.
Literatura
W cyklu 2021Z:
Domańska, Ł., Borkowska, A.R. (2008/ 2012). Podstawy neuropsychologii klinicznej, UMCS. Grabowska, A., Jaśkowski P., Seniów, J. (2008). Mózgowe mechanizmy funkcji psychicznych i ich zaburzeń z perspektywy neuropsychologii i neuronauki. W: Strelau, J., Doliński, D. (red.), Psychologia, Podręcznik akademicki. Gdańsk, GWP. Rymarczyk K.(2014) Neurofizjologiczne uwarunkowania rozwoju dziecka- wpływ doświadczenia na rozwój układu nerwowego W; Piotrowicz R (red) Interdyscyplinarne uwarunkowania rozowju małego dziecka. Wyd. APS, s. 80-93 Literatura dodatkowa: Rozetti A., Rybakowski F. (2015) Spektrum autyzmu-neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące, Wyd. KTA Kalat James W. ( 2006) Biologiczne podstawy psychologii. PWN. Springer S.P., Deutsch G. (2004) Lewy mózg, prawy mózg z perspektywy neurobiologii poznawczej. Wyd. Prószy ski i S-ka., Warszawa. Walsh, V. (2008 / 2014) Neuropsychologia kliniczna Walsha, GWP. |
W cyklu 2022Z:
Domańska, Ł., Borkowska, A.R. (2008/ 2012). Podstawy neuropsychologii klinicznej, UMCS. Grabowska, A., Jaśkowski P., Seniów, J. (2008). Mózgowe mechanizmy funkcji psychicznych i ich zaburzeń z perspektywy neuropsychologii i neuronauki. W: Strelau, J., Doliński, D. (red.), Psychologia, Podręcznik akademicki. Gdańsk, GWP. Rymarczyk K.(2014) Neurofizjologiczne uwarunkowania rozwoju dziecka- wpływ doświadczenia na rozwój układu nerwowego W; Piotrowicz R (red) Interdyscyplinarne uwarunkowania rozowju małego dziecka. Wyd. APS, s. 80-93 Literatura dodatkowa: Rozetti A., Rybakowski F. (2015) Spektrum autyzmu-neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące, Wyd. KTA Kalat James W. ( 2006) Biologiczne podstawy psychologii. PWN. Springer S.P., Deutsch G. (2004) Lewy mózg, prawy mózg z perspektywy neurobiologii poznawczej. Wyd. Prószy ski i S-ka., Warszawa. Walsh, V. (2008 / 2014) Neuropsychologia kliniczna Walsha, GWP. |
W cyklu 2022Zn:
Domańska, Ł., Borkowska, A.R. (2008/ 2012). Podstawy neuropsychologii klinicznej, UMCS. Grabowska, A., Jaśkowski P., Seniów, J. (2008). Mózgowe mechanizmy funkcji psychicznych i ich zaburzeń z perspektywy neuropsychologii i neuronauki. W: Strelau, J., Doliński, D. (red.), Psychologia, Podręcznik akademicki. Gdańsk, GWP. Rymarczyk K.(2014) Neurofizjologiczne uwarunkowania rozwoju dziecka- wpływ doświadczenia na rozwój układu nerwowego W; Piotrowicz R (red) Interdyscyplinarne uwarunkowania rozowju małego dziecka. Wyd. APS, s. 80-93 Literatura dodatkowa: Rozetti A., Rybakowski F. (2015) Spektrum autyzmu-neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące, Wyd. KTA Kalat James W. ( 2006) Biologiczne podstawy psychologii. PWN. Springer S.P., Deutsch G. (2004) Lewy mózg, prawy mózg z perspektywy neurobiologii poznawczej. Wyd. Prószy ski i S-ka., Warszawa. Walsh, V. (2008 / 2014) Neuropsychologia kliniczna Walsha, GWP. |
W cyklu 2023Z:
Domańska, Ł., Borkowska, A.R. (2008/ 2012). Podstawy neuropsychologii klinicznej, UMCS. Grabowska, A., Jaśkowski P., Seniów, J. (2008). Mózgowe mechanizmy funkcji psychicznych i ich zaburzeń z perspektywy neuropsychologii i neuronauki. W: Strelau, J., Doliński, D. (red.), Psychologia, Podręcznik akademicki. Gdańsk, GWP. Rymarczyk K.(2014) Neurofizjologiczne uwarunkowania rozwoju dziecka- wpływ doświadczenia na rozwój układu nerwowego W; Piotrowicz R (red) Interdyscyplinarne uwarunkowania rozowju małego dziecka. Wyd. APS, s. 80-93 Literatura dodatkowa: Rozetti A., Rybakowski F. (2015) Spektrum autyzmu-neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące, Wyd. KTA Kalat James W. ( 2006) Biologiczne podstawy psychologii. PWN. Springer S.P., Deutsch G. (2004) Lewy mózg, prawy mózg z perspektywy neurobiologii poznawczej. Wyd. Prószy ski i S-ka., Warszawa. Walsh, V. (2008 / 2014) Neuropsychologia kliniczna Walsha, GWP. |
W cyklu 2024Z:
Domańska, Ł., Borkowska, A.R. (2008/ 2012). Podstawy neuropsychologii klinicznej, UMCS. Grabowska, A., Jaśkowski P., Seniów, J. (2008). Mózgowe mechanizmy funkcji psychicznych i ich zaburzeń z perspektywy neuropsychologii i neuronauki. W: Strelau, J., Doliński, D. (red.), Psychologia, Podręcznik akademicki. Gdańsk, GWP. Rymarczyk K.(2014) Neurofizjologiczne uwarunkowania rozwoju dziecka- wpływ doświadczenia na rozwój układu nerwowego W; Piotrowicz R (red) Interdyscyplinarne uwarunkowania rozowju małego dziecka. Wyd. APS, s. 80-93 Literatura dodatkowa: Rozetti A., Rybakowski F. (2015) Spektrum autyzmu-neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące, Wyd. KTA Kalat James W. ( 2006) Biologiczne podstawy psychologii. PWN. Springer S.P., Deutsch G. (2004) Lewy mózg, prawy mózg z perspektywy neurobiologii poznawczej. Wyd. Prószy ski i S-ka., Warszawa. Walsh, V. (2008 / 2014) Neuropsychologia kliniczna Walsha, GWP. |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - wykład UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - symulacja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 18 Przygotowanie się do zajęć - 20 Przygotowanie się do zaliczenia - 40 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60 Liczba punktów ECTS - 3 |
W cyklu 2022Z:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - wykład UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - symulacja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 18 Przygotowanie się do zajęć - 20 Przygotowanie się do zaliczenia - 40 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60 Liczba punktów ECTS - 3 |
W cyklu 2022Zn:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - wykład UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - symulacja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 18 Przygotowanie się do zajęć - 20 Przygotowanie się do zaliczenia - 40 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60 Liczba punktów ECTS - 3 |
W cyklu 2023Z:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - wykład UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - symulacja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 18 Przygotowanie się do zajęć - 20 Przygotowanie się do zaliczenia - 40 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60 Liczba punktów ECTS - 3 |
W cyklu 2024Z:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - wykład UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - symulacja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 18 Przygotowanie się do zajęć - 20 Przygotowanie się do zaliczenia - 40 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60 Liczba punktów ECTS - 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: