Komunikacja osób z niepełnosprawnością sprzężoną (AAC) PC-5S-KNS
- Znaczenie pojęć „niepełnosprawność sprzężona”, „wieloraka”, „złożona”, sposoby pracy w zespołach terapeutyczno-diagnostycznych.
- Wpływ złożonych dysfunkcji na możliwości komunikacyjne.
- Specyficzne potrzeby osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi w nawiązywaniu kontaktu z otoczeniem.
- Diagnoza możliwości i ograniczeń komunikacyjnych (teoretyczne omówienie zagadnień).
- Praca z osobami ze złożonymi dysfunkcjami sensorycznymi (głuchoniewidomymi).
- Programy diagnostyczne i terapeutyczne dla dzieci ze sprzężoną niepełnosprawnością oparte na obserwacji i analizie zachowań dziecka oraz wspieraniu poczucia bezpieczeństwa (terapia polisensoryczna, metoda Knillów, elementy programu INSITE).
- Budowanie środowiska językowego dla osoby uczącej się AAC (przygotowanie partnerów komunikacyjnych, strukturyzacje, wspomaganie przekazu, wspomagana znakami stymulacja języka).
- Budowanie kompetencji partnera komunikacji osoby uczącej się AAC.
- Obieranie i nauczanie strategii komunikacji.
- Zabawy interakcyjne na poziomie przedjęzykowym (wyzwalanie intencji komunikacyjnej, rozszerzanie zachowań komunikacyjnych).
- Planowanie sytuacji nauczania osób niemówiących posługiwania się pierwszymi i kolejnymi znakami manualnymi oraz graficznymi.
- Rozszerzanie wypowiedzi użytkowników AAC i ich komunikacyjnych funkcji.
- Dobieranie i konstruowanie prostych pomocy do komunikacji (tablice wyboru, uczestnictwa, kontekstowe), także w wersji nakładek/tablic na komunikatory.
- Wplatanie nauki AAC w rutynę domową lub/i placówki edukacyjnej.
- Studia przypadków: diagnoza umiejętności komunikacji dziecka niemówiącego i słabo mówiącego oraz planowanie pracy z nim (opcjonalnie: na materiale filmowym dostarczonym przez uczestników.
W cyklu 2022L:
TREŚCI PROGRAMOWE: Warsztaty: |
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE: Warsztaty: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Rozumie i potrafi scharakteryzować znaczenie pojęć i zakres zagadnień związanych z diagnozą i terapią logopedyczną osób ze złożoną niepełnosprawnością.
Zna i rozumie niepełnosprawności sprzężone.
Potrafi scharakteryzować poznane metody diagnozy możliwości komunikacyjnych osób ze złożoną niepełnosprawnością.
Zna i rozumie zasady diagnozy i terapii logopedycznej, w tym osób z niepełnosprawnością intelektualną; zna zagadnienia tyflologopedii.
Potrafi omówić podstawowe założenia programów terapeutycznych służących kompleksowej terapii osób ze sprzężoną niepełnosprawnością (np. terapii polisensorycznej, terapii metodą Knillów).
Zna i rozumie metody pedagogiczne w terapii logopedycznej.
Zna założenia wspomagających i alternatywnych metod komunikacji Zna i rozumie metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC); metodę fonogestowej wizualizacji mowy (Cued Speech); podstawy języka migowego, rolę komputera, mediów i nowych technologii w terapii logopedycznej.
Umiejętności
Poddaje trafnej analizie zachowania komunikacyjne osób ze sprzężoną niepełnosprawnością.
Potrafi analizować niepełnosprawności sprzężone.
Potrafi diagnozować i budować kompetencje partnera komunikacji osoby uczącej się AAC oraz dobierać i nauczać odpowiednich strategii komunikacji.
Potrafi analizować i stosować metody pedagogiczne, metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC) oraz podstawy języka migowego w terapii logopedycznej.
Potrafi planować sytuację nauczania osób niemówiących, posługiwania się pierwszymi i kolejnymi znakami manualnymi oraz graficznymi.
Potrafi stosować metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC).
Potrafi rozszerzać wypowiedzi użytkowników AAC.
Potrafi stosować metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC) oraz podstawy języka migowego w terapii logopedycznej.
Potrafi dobierać i konstruować proste pomoce do komunikacji (tablice wyboru, uczestnictwa, kontekstowe), także w wersji nakładek/tablic na komunikatory.
Potrafi przeprowadzać diagnozę i konstruować programy terapii logopedycznej, z metodyką postępowania logopedycznego.
Potrafi analizować i stosować tyflologopedię
Kompetencje społeczne
Jest wrażliwy na potrzeby osób ze złożoną niepełnosprawnością.
Jest gotów do okazywania empatii dzieciom i uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy.
Literatura
W cyklu 2022L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: LITERATURA UZUPEŁNAJĄCA: |
W cyklu 2023L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: LITERATURA UZUPEŁNAJĄCA: |
Uwagi
W cyklu 2022L:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2023L:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: