Instytucjonalne formy wsparcia dziecka i rodziny PC-5S-IFD
- Analiza systemu prawnej i faktycznej opieki i pomocy rodzinie w Polsce a potrzeby współczesności.
- Instytucje oddziaływań profilaktyczno-resocjalizacyjnych w środowisku otwartym.
- Pedagog szkolny, rola, zadania, metody pracy, problemy wychowawcze we współczesnej szkole, pedagog resocjalizacyjny w środowisku szkolnym.
- Instytucje powołane do ochrony rodziny - sąd rodzinny, prokuratura, Rzecznik Praw Dziecka.
- Ustawa o pomocy społecznej i ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej i jej rola w budowaniu system opieki nad dzieckiem pozbawionym opieki rodzicielskiej.
- Instytucje pomocy społecznej a zasada pomocniczości państwa.
- Organizacyjne podstawy i zadania funkcjonowania ośrodka pomocy społecznej i powiatowego centrum pomocy rodzinie.
- Współpraca sądownictwa rodzinnego z organami pomocy społecznej.
- Prawne podstawy funkcjonowania placówek opiekuńczo-wychowawczych i prorodzinnych form opieki nad dzieckiem pozbawionym opieki rodzicielskiej.
- Typy placówek opiekuńczo-wychowawczych.
- Problemy związane ze sprawowaniem opieki nad dziećmi przebywającymi w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i rodzinach zastępczych
- Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej – nowe rozwiązania w zakresie systemu opieki nada dzieckiem pozbawionym opieki rodzicielskiej.
- Pomoc rodzinie – świadczenia z pomocy społecznej, zasiłki rodzinne, fundusz alimentacyjny, 500 plus, Karta Dużej Rodziny.
- Profilaktyczny wymiar pracy z rodziną.
- Działalność stowarzyszeń i fundacji w zakresie wspierania rodziny i pracy resocjalizacyjnej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna źródła i teoretyczne podstawy oddziaływań resocjalizacyjnych oraz pomocy i pracy instytucji wspierających rodzinę i dziecko.
Ma wiedzę o prawnych i społecznych uwarunkowaniach funkcjonowania instytucjonalnych i prorodzinnych formach wsparcia dziecka i rodziny.
Potrafi scharakteryzować instytucji zajmujące się oddziaływaniami profilaktyczno-resocjalizacyjnymi w środowisku otwartym oraz wykorzystywane w nich metody i formy pracy opiekuńczej, wychowawczej i resocjalizacyjnej.
Potrafi scharakteryzować organizacje pozarządowe wspierające proces opieki, wychowania i resocjalizacji w środowisku otwartym.
Umiejętności
Posiada umiejętność wykorzystania i integrowania wiedzy teoretycznej z zakresu pracy resocjalizacyjnej w środowisku otwartym oraz wsparcia socjalno-wychowawczego dziecka i rodziny w celu analizy złożonych problemów pedagogicznych.
Potrafi dokonać diagnozy funkcjonowania rodziny i dziecka w kontekście prawidłowo realizowanych przez nich funkcji społecznych.
Potrafi analizować i stosować metody pracy resocjalizacyjnej w lokalnym środowisku otwartym i placówkach wsparcia dziennego.
Kompetencje społeczne
Rozpoznaje specyfikę środowiska lokalnego i podejmuje działania na rzecz doskonalenia tego środowiska w celu zaspokajania potrzeb wychowanków.
Jest wrażliwy i reaguje empatycznie na potrzeby i problemy drugiego człowieka - w szczególności wynikające z niewłaściwego funkcjonowania instytucji wspomagających rodzinę i dziecko.
Uwagi
W cyklu 2023L:
wykład, Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: