Anatomia, fizjologia i patologia układu wzrokowego PC-5S-AFW
TREŚCI PROGRAMOWE
- Anatomia układu wzrokowego i fizjologia widzenia.
- Elementy optometrii: oko jako układ optyczny; refrakcja i wady refrakcji (wady wzroku).
- Charakterystyka schorzeń układu wzrokowego występujących u dzieci (m.in. retinopatia wcześniaków, zaćma wrodzona, niedorozwój nerwu wzrokowego, zanik nerwu wzrokowego i inne).
- Wybrane metody diagnozy i leczenia chorób układu wzrokowego u małych dzieci.
W cyklu 2022Z:
- Anatomia układu wzrokowego i fizjologia widzenia. - Elementy optometrii: oko jako układ optyczny; refrakcja i wady refrakcji (wady wzroku). - Charakterystyka schorzeń układu wzrokowego występujących u dzieci (m.in. retinopatia wcześniaków, zaćma wrodzona, niedorozwój nerwu wzrokowego, zanik nerwu wzrokowego i inne). - Wybrane metody diagnozy i leczenia chorób układu wzrokowego u małych dzieci. |
W cyklu 2023Z:
- Anatomia układu wzrokowego i fizjologia widzenia. - Elementy optometrii: oko jako układ optyczny; refrakcja i wady refrakcji (wady wzroku). - Charakterystyka schorzeń układu wzrokowego występujących u dzieci (m.in. retinopatia wcześniaków, zaćma wrodzona, niedorozwój nerwu wzrokowego, zanik nerwu wzrokowego i inne). - Wybrane metody diagnozy i leczenia chorób układu wzrokowego u małych dzieci. |
W cyklu 2023Zn:
Anatomia układu wzrokowego i fizjologia widzenia. - Elementy optometrii: oko jako układ optyczny; refrakcja i wady refrakcji (wady wzroku). - Charakterystyka schorzeń układu wzrokowego występujących u dzieci (m.in. retinopatia wcześniaków, zaćma wrodzona, niedorozwój nerwu wzrokowego, zanik nerwu wzrokowego i inne). - Wybrane metody diagnozy i leczenia chorób układu wzrokowego u małych dzieci. |
W cyklu 2024Z:
1. Anatomia układu wzrokowego, rola poszczególnych elementów oka, fizjologia widzenia. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie podstawy okulistyki.
Potrafi wymienić i scharakteryzować wady refrakcji oraz wybrane schorzenia układu wzrokowego występujące u dzieci.
Zna podstawowe parametry diagnozy okulistycznej oraz wybrane metody i narzędzia diagnostyczne stosowane w okulistyce dziecięcej.
Umiejętności
Potrafi analizować podstawy okulistyki.
Potrafi wymienić i scharakteryzować wady refrakcji oraz wybrane schorzenia układu wzrokowego występujące u dzieci.
Potrafi scharakteryzować specyfikę i następstwa funkcjonalne wybranych schorzeń układu wzrokowego występujących u małych dzieci.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych.
Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.
Potrafi współpracować ze specjalistami z teamu diagnostyczno-rehabilitacyjnego w zakresie konstruowania programu diagnozy i terapii dziecka.
Jest wrażliwy na problemy wynikające z niepełnosprawności wzroku, prezentuje właściwą postawę wobec osób niewidomych i słabowidzących.
Potrafi przyjąć odpowiedzialność za przygotowane i prowadzone zajęcia dzieckiem słabowidzącym.
Literatura
W cyklu 2022Z:
Niżankowska M.H. (2007). Okulistyka. Podstawy kliniczne. Warszawa: PZWL. Seroczyńska M. (2012). Retinopatia wcześniaków. Nasze dzieci. Sprawy niewidomych i słabowidzących dzieci. Polski Związek Niewidomych 3/296. Walkiewicz-Krutak, M. (2014). Uwarunkowania zaburzeń widzenia u małych dzieci. W: R. Piotrowicz (red.), Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka (wybrane zagadnienia). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak, M. (2009). Funkcjonowanie wzrokowe małych dzieci słabowidzących. Warszawa: APS (rozdział III – Przyczyny zaburzeń w funkcjonowaniu wzrokowym u małych dzieci…). |
W cyklu 2023Z:
Niżankowska M.H. (2007). Okulistyka. Podstawy kliniczne. Warszawa: PZWL. Seroczyńska M. (2012). Retinopatia wcześniaków. Nasze dzieci. Sprawy niewidomych i słabowidzących dzieci. Polski Związek Niewidomych 3/296. Walkiewicz-Krutak, M. (2014). Uwarunkowania zaburzeń widzenia u małych dzieci. W: R. Piotrowicz (red.), Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka (wybrane zagadnienia). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak, M. (2009). Funkcjonowanie wzrokowe małych dzieci słabowidzących. Warszawa: APS (rozdział III – Przyczyny zaburzeń w funkcjonowaniu wzrokowym u małych dzieci…). |
W cyklu 2023Zn:
Niżankowska M.H. (2007). Okulistyka. Podstawy kliniczne. Warszawa: PZWL. Seroczyńska M. (2012). Retinopatia wcześniaków. Nasze dzieci. Sprawy niewidomych i słabowidzących dzieci. Polski Związek Niewidomych 3/296. Walkiewicz-Krutak, M. (2014). Uwarunkowania zaburzeń widzenia u małych dzieci. W: R. Piotrowicz (red.), Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka (wybrane zagadnienia). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak, M. (2009). Funkcjonowanie wzrokowe małych dzieci słabowidzących. Warszawa: APS (rozdział III – Przyczyny zaburzeń w funkcjonowaniu wzrokowym u małych dzieci…). |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: Seroczyńska M. (2012). Retinopatia wcześniaków. Nasze dzieci. Sprawy niewidomych i słabowidzących dzieci. Polski Związek Niewidomych 3/296. Walkiewicz-Krutak, M. (2014). Uwarunkowania zaburzeń widzenia u małych dzieci. W: R. Piotrowicz (red.), Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka (wybrane zagadnienia). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak, M. (2009). Funkcjonowanie wzrokowe małych dzieci słabowidzących. Warszawa: APS (rozdział III – Przyczyny zaburzeń w funkcjonowaniu wzrokowym u małych dzieci…). Literatura uzupełniająca: Gotz-Więckowska, A., Pawlak, M. (2020). Praktyczna okulistyka dziecięca. Wrocław: Górnicki Wydawnictwo Medyczne. Niżankowska M.H. (2007). Okulistyka. Podstawy kliniczne. Warszawa: PZWL. |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: wykład, ćwiczenia. |
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: wykład, ćwiczenia. |
W cyklu 2023Zn:
Metody kształcenia: wykład, ćwiczenia. |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: metody podające, metody problemowe |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: