Zachowania trudne dzieci i młodzieży PC-5F-ZTD
1. Pojęcie zachowań problemowych i zachowań ryzykownych. Wybrane teorie zachowań problemowych. Uwarunkowania podejmowania zachowań ryzykownych i problemowych.
2. Profilaktyka skierowana do młodzieży. Pojęcie profilaktyki, czynniki chroniące oraz czynniki ryzyka związane z zachowaniami ryzykownymi.
3. Przemoc i agresja (przemoc szkolna, sprawcy i ofiary przemocy, przemoc symboliczna, różnice pomiędzy przemocą a agresją, przemoc międzyrówieśnicza).
4. Cyberprzemoc: formy, uwarunkowania, konsekwencje. Hejt, patostreaming, patoinfluenserka (wyjaśnienie pojęć, uwarunkowania, formy, przykłady, skutki).
5. Uzależnienia fizyczne i behawioralne: uzależnienie od alkoholu, narkotyków, dopalaczy, komputera, telefonu, Internetu.
6. Depresja, zaburzenia nerwicowe, próby samobójcze i samobójstwa dokonane.
7. Przestępczość nieletnich.
8. Wczesna inicjacja seksualna.
9. Problem rasizmu, dyskryminacji i homofobii wśród młodego pokolenia.
W cyklu 2020L:
Pojęcie zachowań problemowych i zachowań ryzykownych.- |
W cyklu 2020Ln:
Problematyka zajęć koncentruje się wokół szeroko definiowanych zachowań trudnych dzieci i młodzieży. Ich poznanie wymaga określenia potencjalnych przyczyn związanych między innymi z funkcjonowaniem środowiska rodzinnego młodych oraz z problemami współczesnej młodzieży mającymi wymiar globalny, będącymi wynikiem zmian cywilizacyjnych dokonujących się w XXI wieku. |
W cyklu 2021L:
Pojęcie zachowań problemowych i zachowań ryzykownych.- |
W cyklu 2021Ln:
Pojęcie zachowań problemowych i zachowań ryzykownych.- |
W cyklu 2022Ln:
Pojęcie zachowań problemowych i zachowań ryzykownych.- |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Potrafi zdefiniować pojęcia: zasady życia społecznego, norma i patologia społeczna, zachowania ryzykowne (w tym zachowania ryzykowne online i offline, podkultury młodzieżowe, uzależnienia i zagrożenie uzależnieniem, agresja, przemocy symboliczna, przemoc dorosłych i przemoc rówieśnicza) oraz wskazać i opisać ich przykłady.
Zna uwarunkowania agresji i przemocy w szkole oraz uwarunkowania innych zachowań ryzykownych.
Zna czynniki (chroniące) ograniczające zachowania ryzykowne.
Umiejętności
Potrafi rozpoznawać sytuacje zagrożeń w przedszkolu i szkole.
Potrafi odróżnić sprawcę od ofiary przemocy.
Potrafi przeprowadzić proces diagnozowania zagrożeń i zachowań ryzykownych w szkole (między innymi, agresji, uzależnień, sytuacji konfliktowych w grupie zróżnicowanej.
Potrafi zaprojektować działania przeciwdziałające przemocy w szkole.
Kompetencje społeczne
Potrafi podejmować współpracę z placówkami terapeutycznymi, resocjalizacyjnymi działającymi na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami w zakresie zachowań trudnych.
Potrafi postępować zgodnie z zasadami etyki zawodowej w procesie rozpoznawania zachowań świadczących o wystąpieniu konfliktu lub stosowaniu przemocy i określania wskazań terapeutycznych.
Potrafi przyjąć odpowiedzialność za podejmowane decyzje i prowadzone działania.
Literatura
W cyklu 2020L:
Pospiszyl I., K., Żabczyńska E. (1985). Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie. Warszawa: PWN |
W cyklu 2020Ln:
Zalecana literatura: A. Andrzejewska, Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych. Aspekty teoretyczne i empiryczne. Difin 2014 A. Chmielewska, Czy młodzież ma prawo czuć się samotna we współczesnym świecie? Wieloznaczność poczucia osamotnienia współczesnej młodzieży i właściwa diagnoza tego problemu jako punkt wyjścia w jego rozwiązaniu [w] B. Szluz (red) Problemy i zagrożenia współczesnej rodziny. Teoria i badania. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2017, s. 147 - 161, M. Cywińska, Wspieranie dzieci w procesie rozwiązywania problemów w sytuacjach konfliktu [w] M. Cywińska (red) Problemy współczesnego dziecka. Wybrane aspekty. wydawnictwo UAM, Poznań 2014, s.177 - 193, A.M. Kola, Syndrom DDA jako jeden z problemów pracy socjalnej z rodziną [w] K. Wasilewska - Ostrowska (red) Praca socjalna z osobą uzależnioną i jej rodziną. Wybrane problemy. Difin, Warszawa 2014, s. 83 - 97, M. Konopczyński, Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących. Impuls, Kraków 2015 J. Kurzępa, Młodzież pogranicza - "świnki", czyli o prostytucji nieletnich. Impuls, Kraków 2010, B. Urban, Zaburzenia w zachowaniu i niedostosowanie społeczne w świetle współczesnych wyników badań [w] B. Urban, J.M. Stanik (red) Resocjalizacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, s. 136 - 167, Tom 1, |
W cyklu 2021L:
Pospiszyl I., K., Żabczyńska E. (1985). Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie. Warszawa: PWN |
W cyklu 2021Ln:
Pospiszyl I., K., Żabczyńska E. (1985). Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie. Warszawa: PWN |
W cyklu 2022L:
Pospiszyl I., K., Żabczyńska E. (1985). Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie. Warszawa: PWN |
W cyklu 2022Ln:
Pospiszyl I., K., Żabczyńska E. (1985). Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie. Warszawa: PWN |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja, praca z materiałami źródłowymi Godziny kontaktowe 15 Punkty ECTS 1 Linki do zespołów Teams znajdują się na stronach poszczególnych grup |
W cyklu 2020Ln:
Metody kształcenia: prezentacje, dyskusje akademickie, przygotowanie i realizowanie zadań związanych z omawianą problematyką, analiza wybranych tekstów źródłowych poruszających obszary przedmiotowe zajęć. Punkty ECTS: 1 punkt Nakład pracy studenta: 9 godzin - godziny kontaktowe, Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a9d7ca6dca5ef4720aaeb0c088772569d%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=ae455b03-54c1-480e-b883-1ca7aca92ba1&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2021L:
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja, praca z materiałami źródłowymi Godziny kontaktowe 15 Punkty ECTS 1 Linki do zespołów Teams znajdują się na stronach poszczególnych grup |
W cyklu 2021Ln:
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja, praca z materiałami źródłowymi Godziny kontaktowe 15 Punkty ECTS 1 |
W cyklu 2022L:
Stosowane metody kształcenia podczas zajęć: prezentacje, dyskusja, pogadanka, praca w grupie, pokaz, dyskusja dydaktyczna, praca z książką, film, metoda przypadków, metoda sytuacyjna Nakład pracy studenta |
W cyklu 2022Ln:
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja, praca z materiałami źródłowymi Godziny kontaktowe 15 Punkty ECTS 1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: