Podstawy pisma Braille’a i przewodnika osób niewidomych PC-5F-PPB
TREŚCI PROGRAMOWE
- Historia pisma dotykowego i ewolucja narzędzi do jego zapisu.
- Różnorodność kodów brajlowskich.
- Nauka polskiej odmiany alfabetu Braille’a.
- Nauka czytania prostych tekstów brajlowskich.
- Orientacja przestrzenna i poruszanie się osób z niepełnosprawnością wzroku (terminologia, historia rozwoju orientacji przestrzennej, rola i znaczenie zmysłów).
- Sposoby i techniki poruszania się osób z niepełnosprawnością wzroku.
- Techniki i umiejętności poruszania z przewodnikiem (właściwy chwyt i ustawianie się w stosunku do przewodnika, technika pokonywania wąskich przejść, technika wykonywania zwrotów, techniki zawracania, techniki przechodzenia przez drzwi, techniki poruszania się po schodach, technika podchodzenia do krzesła i stołu, sposoby przyjmowania i odmawiania pomocy).
- Podstawowe umiejętności z zakresu orientowania się w przestrzeni (techniki ochronne, sposoby systematycznego poznawania nowego otoczenia, technika trailingu, techniki bezpiecznego lokalizowania przedmiotów na różnych powierzchniach, sposoby ustawiania się równoległego i prostopadłego do różnych powierzchni odniesienia, wykorzystywanie zmysłów w celu określenia pozycji w przestrzeni).
W cyklu 2022L:
1. Zapoznanie z sylabusem zajęć oraz warunkami zaliczenia przedmiotu. Wprowadzenie w tematykę niepełnosprawności wzroku. |
W cyklu 2022Ln:
1. Zapoznanie z sylabusem zajęć oraz warunkami zaliczenia przedmiotu. Wprowadzenie w tematykę niepełnosprawności wzroku. |
W cyklu 2023L:
1. Zapoznanie z sylabusem zajęć oraz warunkami zaliczenia przedmiotu. Wprowadzenie w tematykę niepełnosprawności wzroku. |
W cyklu 2023Ln:
1. Zapoznanie z sylabusem zajęć oraz warunkami zaliczenia przedmiotu. Wprowadzenie w tematykę niepełnosprawności wzroku. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Potrafi wymienić kody brajlowskie i scharakteryzować pismo Braille’a.
Potrafi przedstawić historię ewolucji pisma dla osób niewidomych na świecie.
Potrafi wyjaśnić terminologię z zakresu orientacji przestrzennej osób z dysfunkcją wzroku zorientowaną na zastosowania praktyczne w działalności rehabilitacyjnej, edukacyjnej, terapeutycznej.
Potrafi podać cel i opisać poszczególne techniki poruszania się osób z niepełnosprawnością wzroku (techniki poruszania się z przewodnikiem, techniki poruszania się z białą laską).
Umiejętności
Potrafi czytać podstawowe teksty brajlowskie.
Potrafi zaprezentować i nauczyć inną osobę technik poruszania się z przewodnikiem, przeznaczonych dla osób z niepełnosprawnością wzroku.
Kompetencje społeczne
Jest wrażliwy i otwarty na potrzeby osób z niepełnosprawnością wzroku.
Prezentuje właściwą postawę wobec osób z niepełnosprawnością oraz alternatywnych sposobów komunikowania się z nimi
Potrafi współdziałać i pracować w grupie.
Literatura
W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2022Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2023Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Metody nauczania: wykład, dyskusja, realizacja zadań praktycznych w parach, analiza materiałów filmowych, Liczba punktów ECTS: 1 |
W cyklu 2022Ln:
Metody nauczania: wykład, dyskusja, realizacja zadań praktycznych w parach, analiza materiałów filmowych, Liczba punktów ECTS: 1 |
W cyklu 2023L:
Metody nauczania: wykład, dyskusja, realizacja zadań praktycznych w parach, analiza materiałów filmowych, Liczba punktów ECTS: 1 |
W cyklu 2023Ln:
Metody nauczania: wykład, dyskusja, realizacja zadań praktycznych w parach, analiza materiałów filmowych, Liczba punktów ECTS: 1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: