Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży PC-5F-PDK1
TREŚCI PROGRAMOWE
- Podstawowe zagadnienia z psychologii klinicznej: psychologia kliniczna jako subdyscyplina, historia psychologii klinicznej w Polsce, związki psychologii klinicznej z innymi dyscyplinami naukowymi, modele wybranych klasyfikacji, etyka postępowania psychologa klinicznego.
- Pojęcie normy i patologii rozwojowej, zdrowia i choroby, modele zdrowia i choroby, dysharmonie rozwojowe.
- Specyfika zaburzeń okresu dzieciństwa i adolescencji oraz ich uwarunkowania.
- Wybrane zaburzenia rozwojowe oraz zdrowia psychicznego w okresie dzieciństwa
i adolescencji i ich wpływ na sytuację szkolną.
- Zaburzenia rozwoju, zaburzenia zachowania (zespół nadpobudliwości psychoruchowej, zachowania opozycyjno-buntownicze)
- Zaburzenia lękowe (m.in. lęk separacyjny, fobie), nastroju (m.in. depresja), próby samobójcze.
- Zaburzenia osobowości u młodzieży.
- Agresja i przemoc (w tym agresja elektroniczna).
- Uzależnienia - koncepcje i modele uzależnień, rodzaje i symptomy uzależnień (uzależnienia od środków psychoaktywnych i mediów elektronicznych).
- Zaburzenia odżywiania.
- Stres i sytuacje kryzysowe w okresie dzieciństwa i adolescencji: przyczyny, mechanizmy powstawania, objawy, sposoby radzenia sobie z nimi.
- Psychologiczne następstwa doświadczeń traumatycznych (w tym choroby przewlekłe, niepełnosprawności) – negatywne i pozytywne.
- Zaburzenia komunikacji językowej.
- Problemy zdrowotne ucznia i ich wpływ na jego sytuację szkolną. Konsekwencje psychologiczne stanów chorobowych.
- Dysharmonie i wybrane zaburzenia rozwojowe u dzieci, a ich funkcjonowanie w grupie rówieśniczej.
- Psychologiczne metody diagnozy problemów związanych ze zdrowiem, chorobą
i niepełnosprawnością, konsekwencje psychologiczne stanów chorobowych.
- Formy wsparcia psychologicznego dzieci i młodzieży.
W cyklu 2023Z:
Tematy wykładów: |
W cyklu 2023Zn:
Tematy wykładów: |
W cyklu 2024Zn:
Tematy wykładów: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna przedmiot i zadania psychologii klinicznej oraz jej miejsce w systemie nauk.
Zna terminologię stosowaną w psychologii klinicznej, w tym pojęcie normy, normalności i zdrowia.
Potrafi opisać dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, w tym zaburzenia emocjonalne i behawioralne oraz całościowe zaburzenia rozwoju. Zna ich obraz kliniczny, kryteria diagnostyczne oraz uwarunkowania problemów klinicznych w rozwoju dzieci i młodzieży.
Zna i rozumie problematykę stresu, sytuacji kryzysowych i uzależnień oraz sposoby radzenia sobie z nimi, psychologicznych następstw doświadczeń traumatycznych, w tym choroby przewlekłej lub niepełnosprawności.
Rozumie psychologiczne aspekty zaburzeń komunikacji językowej.
Zna metody diagnozy i formy pomocy psychologicznej w rozwiązywaniu problemów zdrowotnych.
Zna zasady etycznego postępowania psychologa klinicznego.
Umiejętności
Potrafi opisać rodzaje i modele zdrowia i choroby, pojęcia normy i patologii.
Potrafi scharakteryzować wybrane zaburzenia rozwojowe oraz zaburzenia zdrowia psychicznego w okresie dzieciństwa i adolescencji.
Potrafi określać w oparciu o kryteria diagnostyczne rodzaj zaburzenia i jego specyficzne cechy.
Potrafi przewidywać skutki występowania różnorodnych zaburzeń u dzieci; rozpoznawać bariery i trudności dzieci i młodzieży w procesie uczenia się.
Kompetencje społeczne
Wykazuje gotowość krytycznej oceny i umiejętności własnych z zakresu zagadnień z psychologii klinicznej podczas rozwiązywania problemów dzieci i młodzieży.
Wykazuje wrażliwość na problemy z obszaru psychologii klinicznej oraz prezentuje właściwą postawę wobec dzieci i młodzieży. Prezentuje właściwą postawę wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Literatura
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: 1. Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (red.) 2016). Psychologia kliniczna. Warszawa, PWN |
W cyklu 2023Zn:
Literatura obowiązkowa: 1. Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (red.) 2016). Psychologia kliniczna. Warszawa, PWN |
W cyklu 2024Zn:
Literatura obowiązkowa: 1. Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (red.) 2016). Psychologia kliniczna. Warszawa, PWN |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
formy zajęć: Nakład pracy studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS: 5 |
W cyklu 2023Zn:
formy zajęć: Nakład pracy studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS: 5 |
W cyklu 2024Zn:
formy zajęć: Nakład pracy studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: