Metodologia badań pedagogicznych ilościowych PC-5F-MBI
- wprowadzenie do metodologii badań społecznych,
- charakterystyka badań pedagogicznych
- ilościowe i jakościowe badania społeczne,
- zasady projektowania badań ilościowych w pedagogice,
- konceptualizacja i operacjonalizacja w badaniach ilościowych: pojęcia i definicje oraz zmienne i wskaźniki.
- rodzaje i zasady doboru prób badawczych w badaniach ilościowych,
- pomiar w badaniach ilościowych: trafność i rzetelność pomiaru, rodzaje wskaźników,
- narzędzia pomiarowe w badaniach ilościowych,
- skale ilościowe – konstruowanie; budowa kwestionariusza ankiety,
- rodzaje pytań kwestionariuszowych, błędy w formułowaniu pytań kwestionariuszowych,
- kodowanie danych ilościowych,
- analiza danych ilościowych,
- konstruowanie raportów z badań ilościowych,
- prezentacja wyników badań ilościowych.
W cyklu 2021Z:
- Ilościowe i jakościowe badania społeczne. |
W cyklu 2021Zn:
- miejsce pedagogiki w dziedzinie nauk społecznych |
W cyklu 2022Zn:
- miejsce pedagogiki w dziedzinie nauk społecznych |
W cyklu 2023Z:
- Metoda naukowa w edukacji |
W cyklu 2023Zn:
- miejsce pedagogiki w dziedzinie nauk społecznych |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2021Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Posiada rozszerzoną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w zakresie pedagogiki specjalnej.
Zna metodologiczne założenia prowadzenia badan ilościowych.
Zna metody, techniki i narzędzia stosowane w badaniach jakościowych.
Zna założenia analizy danych ilościowych.
Umiejętności
Planuje proces badań ilościowych.
Dobiera metody, techniki i narzędzia do celu badań ilościowych.
Konstruuje własne narzędzia do realizacji badań ilościowych.
Analizuje i interpretuje wyniki badań ilościowych, formułuje wnioski pedagogiczne z badań.
Kompetencje społeczne
Rozumie konieczność przestrzegania etyki badań naukowych.
Wykazuje gotowość przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z organizacją procesu diagnostycznego.
Kryteria oceniania
Warunek zaliczenia: uzyskanie minimalnego wyniku końcowego 51% (średnia wyników uzyskanych z aktywności na zajęciach, testu, prac domowych/projektu)
- prace domowe lub projekt końcowy (forma proponowana przez prowadzącego)
- aktywność na zajęciach (forma proponowana przez prowadzącego)
- test sprawdzający wiadomości i umiejętności praktyczne zdobyte podczas ćwiczeń
Skala ocen:
51% – 60% – dostateczny (3)
61% – 70% – dostateczny plus (3+)
71% – 80% – dobry (4)
81% – 90% – dobry + (4+)
91% – 100% – bardzo dobry (5)
Literatura
Babbie, E. R. (2019). Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Łobocki, M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls".
Łobocki, M. (2006). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls".
Pilch, T., & Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo „Zak.
Rubacha K. (2019). Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.
Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
W cyklu 2021Zn:
Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007) Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą, Lublin: Wydawnictwo KUL |
W cyklu 2022Zn:
Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007) Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą, Lublin: Wydawnictwo KUL |
W cyklu 2023Z:
Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: PWN. Łobocki M. (2010). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Impuls. Rubacha K. (2019). Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. Rubacha, K. (2016). Metodologia badań nad edukacją. Editions Spotkania Spółka z o.o. S.K.A. |
W cyklu 2023Zn:
Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007) Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą, Lublin: Wydawnictwo KUL |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia: Nakład pracy: |
W cyklu 2021Zn:
Metody kształcenia: Nakład pracy: |
W cyklu 2022Z:
Stosowane metody kształcenia: |
W cyklu 2022Zn:
Szczegółowe informacje dot. zajęć dla poszczególnych grup znajdują się w sekcjach poświęconych tym grupom. Student obowiązany jest do zapoznania się z polem "Uwagi" dla własnej grupy zajęciowej i do dołączenia do właściwego dla tej grupy Zespołu w MS Teams. Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 21 h |
W cyklu 2023Z:
Stosowane metody kształcenia: Nakład pracy: Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 |
W cyklu 2023Zn:
Szczegółowe informacje dot. zajęć dla poszczególnych grup znajdują się w sekcjach poświęconych tym grupom. Student obowiązany jest do zapoznania się z polem "Uwagi" dla własnej grupy zajęciowej i do dołączenia do właściwego dla tej grupy Zespołu w MS Teams. Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 21 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: