Diagnostyka w pedagogice specjalnej PC-5F-DPS1
TREŚCI PROGRAMOWE
- Podstawy diagnostyki w pedagogice specjalnej – analiza historyczna.
- Cele, założenia i cechy diagnozy w pedagogice specjalnej.
- Obszary, w których mogą występować przyczyny utrudniające funkcjonowanie osoby.
- Wyznaczniki metodyki diagnozy.
- Uwarunkowania kontaktu diagnostycznego.
- Modele działania diagnostów.
- Wybrane modele diagnozowania w pedagogice (Ziemski, Kępiński, Obuchowska, Marcinkowska, modele diagnozy dydaktycznej, wychowawczej i środowiskowej, ujęcie strukturalno-dynamiczne i in.).
- Procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych w pedagogice specjalnej ─ analizy jakościowe i ilościowe.
- Metody, techniki i narzędzia diagnozy pedagogicznej oraz ich przydatność w ocenie specyfiki zaburzeń w rozwoju.
- Planowanie i konstruowanie narzędzi do diagnozy pedagogicznej – operacjonalizacja, ankieta, budowanie taksonomii osiągnięć w różnych ziedzinach, arkusz obserwacji.
- Analiza i interpretacja dokumentów pod kątem określania możliwości ucznia oraz jego specjalnych potrzeb edukacyjno-terapeutycznych.
- Analiza i interpretacja testów rysunkowych pod kątem określania środowiskowych uwarunkowań funkcjonowania dziecka.
- Wybrane pedagogiczne metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Rozpoznawanie błędów wychowawczych i ich wpływu na funkcjonowanie osoby.
- Diagnoza rozwojowa i funkcjonalna, ICF. Diagnoza nozologiczna wg klasyfikacji ICD, DSM.
- Diagnoza pedagogiczna w polskim prawie oświatowym – zadania nauczycieli i specjalistów, zasady sporządzania opinii, zawartość wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia.
- Rola i miejsce diagnostyki opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej w pracy różnych instytucji – model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Modele działań podejmowanych przez zespoły nauczycieli i specjalistów.
- Orzecznictwo psychopedagogiczne a orzekanie o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności.
- Ocena skuteczności stosowanych metod wychowania, nauczania specjalnego, rehabilitacji i resocjalizacji oraz socjoterapii - ewaluacja w kształceniu specjalnym.
- Postępowanie etyczne w procesie diagnozowanie pedagogicznego.
W cyklu 2023Z:
Ćwiczenia: |
W cyklu 2023Zn:
Ćwiczenia: |
W cyklu 2024Z:
Ćwiczenia: |
W cyklu 2024Zn:
Ćwiczenia: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna teoretyczne podstawy diagnozowania w pedagogice specjalnej.
Określa cele, założenia, obszary i cechy diagnozy.
Rozróżnia procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych w pedagogice specjalnej – analizy jakościowe i ilościowe.
Określa przydatność metod diagnostycznych w ocenie specyfiki zaburzeń w rozwoju.
Zna wybrane metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego dzieci i uczniów oraz czynników środowiskowych wpływających na to funkcjonowanie.
Ocenia skuteczność stosowanych metod wychowania, nauczania specjalnego, rehabilitacji i resocjalizacji oraz socjoterapii.
Określa rolę i miejsce diagnostyki opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej w pracy różnych instytucji.
Zna zasady i normy etyczne związane z diagnozowaniem w pedagogice specjalnej.
Umiejętności
Analizuje dokumenty i wytwory ucznia pod kątem określenia jego możliwości i specjalnych potrzeb edukacyjno-terapeutycznych oraz środowiskowych uwarunkowań jego funkcjonowania.
Interpretuje wyniki diagnozy pedagogicznej.
Konstruuje proste narzędzia do diagnozy pedagogicznej.
Potrafi planować ewaluacje procesu edukacyjno-terapeutycznego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Kompetencje społeczne
Wykazuje się aktywnością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań wynikających z uczenia się roli pedagoga specjalnego.
Jest świadomy znaczenia procesu diagnozowania w pracy pedagoga specjalnego.
Wykazuje gotowość przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z organizacją procesu diagnostycznego.
Literatura
W cyklu 2023Z:
Dłużniewska, A., Szubielska, M. (2017). Diagnoza – definicja, klasyfikacja, modele, narzędzia. W: K. Krakowiak (red.), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, s. 20-44 |
W cyklu 2023Zn:
Dłużniewska, A., Szubielska, M. (2017). Diagnoza – definicja, klasyfikacja, modele, narzędzia. W: K. Krakowiak (red.), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, s. 20-44 |
W cyklu 2024Z:
Dłużniewska, A., Szubielska, M. (2017). Diagnoza – definicja, klasyfikacja, modele, narzędzia. W: K. Krakowiak (red.), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, s. 20-44 |
W cyklu 2024Zn:
Dłużniewska, A., Szubielska, M. (2017). Diagnoza – definicja, klasyfikacja, modele, narzędzia. W: K. Krakowiak (red.), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, s. 20-44 |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Stosowane metody kształcenia: Nakład pracy Studenta: Liczba punktów ECTS - 8 |
W cyklu 2023Zn:
Stosowane metody kształcenia: Nakład pracy Studenta: Liczba punktów ECTS - 8 |
W cyklu 2024Z:
Stosowane metody kształcenia: Nakład pracy Studenta: Liczba punktów ECTS - 8 |
W cyklu 2024Zn:
Stosowane metody kształcenia: Nakład pracy Studenta: Liczba punktów ECTS - 8 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: