Komunikacja u osób ze sprzężonymi zaburzeniami PC-2S-KOS
TREŚCI PROGRAMOWE
- Znaczenie pojęć „niepełnosprawność sprzężona”, „wieloraka”, „złożona”, sposoby pracy w zespołach terapeutyczno-diagnostycznych
- Wpływ złożonych dysfunkcji na możliwości komunikacyjne. Specyficzne potrzeby osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi w nawiązywaniu kontaktu z otoczeniem
- Diagnoza możliwości i ograniczeń komunikacyjnych (teoretyczne omówienie zagadnień)
- Praca z osobami ze złożonymi dysfunkcjami sensorycznymi (głuchoniewidomymi)
- Zasady pracy z osobami z dyzartrią i niepełnosprawnością intelektualną
- Programy diagnostyczne i terapeutyczne dla dzieci ze sprzężoną niepełnosprawnością oparte na obserwacji i analizie zachowań dziecka oraz wspieraniu poczucia bezpieczeństwa
- Zastosowanie Skali Callier-Azus’a – prezentacja narzędzia
- Techniki obserwacji i analiza zachowań
W cyklu 2020Z:
1. Znaczenie pojęć „niepełnosprawność sprzężona”, „wieloraka”, „złożona”, sposoby pracy w zespołach terapeutyczno-diagnostycznych. |
W cyklu 2020Zn:
1. Znaczenie pojęć „niepełnosprawność sprzężona”, „wieloraka”, „złożona”, sposoby pracy w zespołach terapeutyczno-diagnostycznych. |
W cyklu 2021Z:
1. Znaczenie pojęć „niepełnosprawność sprzężona”, „wieloraka”, „złożona”, sposoby pracy w zespołach terapeutyczno-diagnostycznych. 2. Wpływ złożonych dysfunkcji na możliwości komunikacyjne. Specyficzne potrzeby osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi w nawiązywaniu kontaktu z otoczeniem 3. Diagnoza możliwości i ograniczeń komunikacyjnych (teoretyczne omówienie zagadnień). 4. Praca z osobami ze złożonymi dysfunkcjami sensorycznymi (głuchoniewidomymi). 5. Warsztaty: alfabet Lorma, daktylografia, gesty GORA, alfabet pisany na dłoni, matoda TadOma |
W cyklu 2021Zn:
1. Znaczenie pojęć „niepełnosprawność sprzężona”, „wieloraka”, „złożona”, sposoby pracy w zespołach terapeutyczno-diagnostycznych. |
W cyklu 2022Z:
1. Znaczenie pojęć „niepełnosprawność sprzężona”, „wieloraka”, „złożona”, sposoby pracy w zespołach terapeutyczno-diagnostycznych. 2. Indywidualne narzędzia do komunikacji 3. Czytanie uczestniczące 3. Diagnoza możliwości i ograniczeń komunikacyjnych (teoretyczne omówienie zagadnień). 4. Praca z osobami ze złożonymi dysfunkcjami sensorycznymi (głuchoniewidomymi). 5. Warsztaty: alfabet Lorma, daktylografia, alfabet pisany na dłoni, matoda TadOma, albumy do komunikacji |
W cyklu 2022Zn:
1. Znaczenie pojęć „niepełnosprawność sprzężona”, „wieloraka”, „złożona”, sposoby pracy w zespołach terapeutyczno-diagnostycznych. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2020Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Rozumie i potrafi scharakteryzować znaczenie pojęć i zakres zagadnień związanych z diagnozą i terapią logopedyczną osób ze złożoną niepełnosprawnością (na przykład: niepełnosprawność sprzężona, obserwacja zachowań komunikacyjnych, różne formy pracy w zespołach specjalistycznych)
Potrafi scharakteryzować poznane metody diagnozy możliwości komunikacyjnych osób ze złożoną niepełnosprawnością
Zna podstawowe założenia programów terapeutycznych służących kompleksowej terapii osób ze sprzężoną niepełnosprawnością
Umiejętności
Poddaje trafnej analizie zachowania komunikacyjne osób ze sprzężoną niepełnosprawnością
Rozumie wpływ sprzężonej niepełnosprawności na zachowania, możliwości komunikacyjne i stan emocjonalny pacjenta
Potrafi współdziałać z logopedą prowadzącym w pracy z osobami ze sprzężoną niepełnosprawnością
Kompetencje społeczne
Jest wrażliwy na potrzeby osób ze sprzężoną niepełnosprawnością
Literatura
W cyklu 2020Z:
1. Błeszyński J., (2008),Alternatywne i wspomagające metody komunikacji – wyd. Oficyna wydawnicza Impuls, Kraków |
W cyklu 2020Zn:
1. Błeszyński J., (2008),Alternatywne i wspomagające metody komunikacji – wyd. Oficyna wydawnicza Impuls, Kraków |
W cyklu 2021Z:
1. Błeszyński J., (2008),Alternatywne i wspomagające metody komunikacji – wyd. Oficyna wydawnicza Impuls, Kraków 2. R. Stillman, Ch. Battle, (1995), „Skala Callier-Azusa (H). Skala do oceny umiejętności komunikowania się osób głuchoniewidomych oraz osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.”, Polski Związek Niewidomych, Warszawa. 3. MODEL INSITE (2007) „Model wczesnej interwencji przeprowadzanej w domu”, wyd. Nowojorski Komitet Pomocy Niewidomym w Polsce, Laski 4. Smyczek A., Szwiec J. (2000) „Metodyka nauczania alternatywnych sposobów porozumiewania się i techniki porozumiewania się symbolami”, [w:]: „Rewalidacja 1(7) – czasopismo dla nauczycieli i terapeutów”, CMPP MEN, Warszawa 5. Warrick A., (1999), „Porozumiewanie się bez słów”, wyd. Stowarzyszenie na Rzecz Propagowania Wspomagających Metod Porozumiewania się „Mówić bez słów” ,Warszawa 6. Piszczek M. (red.), (1999), „Metody komunikacji alternatywnej w pracy z osobami niepełnosprawnymi”, CMPP MEN, Warszawa 7. Brearley G., (1997), „Psychoterapia dzieci niepełnosprawnych ruchowo”, WS i P, Warszawa 8. Frőhlich A., (1998), „Stymulacja od podstaw”, WS i P, Warszawa 9. Loebl W.,(1996), „Dylematy pedagogiczne osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”, wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 10. Pennock K., (1999), „Ratowanie dzieci z uszkodzeniem mózgu”, wyd. Bookinista, Toruń. 11. Michalik M. (2019), Lingwistyczno-logopedyczne podstawy komunikacji alternatywnej i wspomagającej. Ujęcie metodologiczne. Wyd.Naukowe UP w Krakowie https://repozytorium.uph.edu.pl/bitstream/handle/11331/2924/Wspomagaj%C4%85ce%20i%20alternatywne%20metody%20komunikacji.pdf?sequence=1 https://www.researchgate.net/publication/338740731_Dwutorowe_programowanie_terapii_logopedycznej_z_wykorzystaniem_metod_komunikacji_wspomagajacej_i_alternatywnej_AAC |
W cyklu 2021Zn:
1. Błeszyński J., (2008),Alternatywne i wspomagające metody komunikacji – wyd. Oficyna wydawnicza Impuls, Kraków https://repozytorium.uph.edu.pl/bitstream/handle/11331/2924/Wspomagaj%C4%85ce%20i%20alternatywne%20metody%20komunikacji.pdf?sequence=1 https://www.researchgate.net/publication/338740731_Dwutorowe_programowanie_terapii_logopedycznej_z_wykorzystaniem_metod_komunikacji_wspomagajacej_i_alternatywnej_AAC |
W cyklu 2022Z:
1. Błeszyński J., (2008),Alternatywne i wspomagające metody komunikacji – wyd. Oficyna wydawnicza Impuls, Kraków 2. R. Stillman, Ch. Battle, (1995), „Skala Callier-Azusa (H). Skala do oceny umiejętności komunikowania się osób głuchoniewidomych oraz osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.”, Polski Związek Niewidomych, Warszawa. 3. MODEL INSITE (2007) „Model wczesnej interwencji przeprowadzanej w domu”, wyd. Nowojorski Komitet Pomocy Niewidomym w Polsce, Laski |
W cyklu 2022Zn:
1. Błeszyński J., (2008),Alternatywne i wspomagające metody komunikacji – wyd. Oficyna wydawnicza Impuls, Kraków |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Ćwiczenia z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams. Kontakt z prowadzącym ćwiczenia odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. (glorens@aps.edu.pl). Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącym z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. Ćwiczenia w aplikacji Teams - prezentacje narzędzi do badań pacjentów z niepełnosprawnością sprzężoną, prezentacja nagrania terapii wspartej różnymi metodami. Warsztaty z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams z wykorzystaniem filmów z pacjentami z niepełnosparwnośćią sprzężoną. Kontakt z prowadzącym ćwiczenia (glorens@aps.edu.pl) odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącymi z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. |
W cyklu 2020Zn:
Ćwiczenia z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams. Kontakt z prowadzącym ćwiczenia odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. (glorens@aps.edu.pl). Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącym z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. Ćwiczenia w aplikacji Teams - prezentacje narzędzi do badań pacjentów z niepełnosprawnością sprzężoną, prezentacja nagrania terapii wspartej różnymi metodami. Warsztaty z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams z wykorzystaniem filmów z pacjentami z niepełnosparwnośćią sprzężoną. Kontakt z prowadzącym ćwiczenia (glorens@aps.edu.pl) odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącymi z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. |
W cyklu 2021Z:
ćwiczenia w sali - prezentacja narzędzi do badania pacjenta z niepełnosprawnością sprzęzoną warsztaty w sali, prezentacja metod wspomagających komunikację pacjenta z niepełnosprawnością sprzężoną NAKŁAD PRACY STUDENTA: - godziny kontaktowe (wykład + ćwiczenia + warsztaty): 15 + 5 + 10 - lektura: 30 - przygotowanie do zaliczenia: 30 - przygotowanie konspektu spotkania dla użytkowników AAC: 30 LICZBA PUNKTÓW ECTS: 5 |
W cyklu 2021Zn:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: LICZBA PUNKTÓW ECTS: 5 |
W cyklu 2022Z:
ćwiczenia w sali - prezentacja narzędzi do badania pacjenta z niepełnosprawnością sprzęzoną warsztaty w sali, prezentacja metod wspomagających komunikację pacjenta z niepełnosprawnością sprzężoną NAKŁAD PRACY STUDENTA: - godziny kontaktowe (wykład + ćwiczenia + warsztaty): 15 + 5 + 10 - lektura: 30 - przygotowanie do zaliczenia: 30 - przygotowanie konspektu spotkania dla użytkowników AAC: 30 LICZBA PUNKTÓW ECTS: 5 |
W cyklu 2022Zn:
ćwiczenia w sali - prezentacja narzędzi do badania pacjenta z niepełnosprawnością sprzężoną warsztaty w sali, prezentacja metod wspomagających komunikację pacjenta z niepełnosprawnością sprzężoną NAKŁAD PRACY STUDENTA: LICZBA PUNKTÓW ECTS: 5 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: