Integracja społeczna PC-2F-ISE
TREŚCI PROGRAMOWE
- Definicja integracji społecznej.
- Pojęcie ekskluzji, inkluzji i integracji społecznej - podobieństwa różnice.
- Podstawowe przyczyny wykluczenia społecznego.
- Metody przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu - interdyscyplinarny charakter oddziaływań.
- Działania Unii Europejskiej na rzecz integracji społecznej.
W cyklu 2020L:
1. Podstawowe pojęcia - integracja społeczna, wykluczenie, dystans społeczny, obcość. |
W cyklu 2020Ln:
1. Podstawowe pojęcia - integracja społeczna, wykluczenie, dystans społeczny, obcość. |
W cyklu 2021Ln:
Treści 1. Podstawowe pojęcia - integracja społeczna, wykluczenie, dystans społeczny, obcość, inność, inkluzja i ekskluzja społeczna. |
W cyklu 2021L:
1. Podstawowe pojęcia - integracja społeczna, wykluczenie, dystans społeczny, obcość. ZAGADNIENIA DO SAMODZIELNEGO OPRACOWANIA: A także NASZA KLASA 2, s. 98-100 i 102-117 Pomocne przy pisaniu pracy dodatkowej (nieobowiązkowej) na podwyższenie oceny są kategorie opisane w literaturze: W obu pracach (nasza klasa 1 i 2) znajdują się liczne przykłady ilustrujące zagadnienia poruszane w trakcie wykładów (LITERATURA POLECANA, nieobowiązkowa) |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2019Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Wymienia koncepcje poziomów integracji osób niepełnosprawnych
Opisuje różnice między integracją społeczną a integracją edukacyjną
Opisuje techniki badawcze stosowane do pomiaru poziomu integracji społecznej osób niepełnosprawnych
Przedstawia filozoficzne i socjologiczne koncepcje społeczeństwa stanowiące przesłanki działań na rzecz integracji społecznej osób z niepełnosprawnością
Opisuje wybrane programy działań wychowawczych na rzecz integracji społecznej uczniów niepełnosprawnych i ich psychologiczne przesłanki
Umiejętności
Przedstawia streszczenie wskazanego artykułu badawczego na temat integracji społecznej
Rozważa dylematy z zakresu integracji społecznej osób niepełnosprawnych
Kompetencje społeczne
Rozumie potrzebę integrowania społecznego osób niepełnosprawnych
Literatura
W cyklu 2020L:
Żurek A., Więzi społeczne a zjawisko samotności i osamotnienia, [w:] J. Grotowska-Leder (red.), Więzi społeczne, sieci społeczne w perspektywie procesów inkluzji i wykluczenia społecznego, Łódź 2014. |
W cyklu 2020Ln:
Żurek A., Więzi społeczne a zjawisko samotności i osamotnienia, [w:] J. Grotowska-Leder (red.), Więzi społeczne, sieci społeczne w perspektywie procesów inkluzji i wykluczenia społecznego, Łódź 2014. |
W cyklu 2021Ln:
Literatura Obowiązkowa: Szumski G., Wokół edukacji włączającej. Współpraca: A. Firkowska- Mankiewicz. Warszawa 2010. Grotowska-Leder J. (red.) (2008), Sieci wsparcia społecznego jako przejaw integracji i dezintegracji społecznej, Łodź: Wydawnictwo UŁ Grotowska-Leder J., Faliszek K. (red.) (2005), Ekskluzja i inkluzja społeczna. Diagnoza-uwarunkowania - kierunki działań, Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit"s.c., Frydrychowicz S. (2018) red. Wyzwania integracji społecznej w Polsce. Wydawca: Kraków : Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum |
W cyklu 2021L:
Żurek A., Więzi społeczne a zjawisko samotności i osamotnienia, [w:] J. Grotowska-Leder (red.), Więzi społeczne, sieci społeczne w perspektywie procesów inkluzji i wykluczenia społecznego, Łódź 2014. |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Metody kształcenia - wykład, analiza sytuacji problemowych, projekt Godziny kontaktowe: wykład - 15h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
W cyklu 2020Ln:
Metody kształcenia - wykład, analiza sytuacji problemowych, projekt Godziny kontaktowe: wykład - 9h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
W cyklu 2021Ln:
Godziny kontaktowe wykład 9 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 Link do zespołu MS Teams |
W cyklu 2021L:
Metody kształcenia - wykład, analiza sytuacji problemowych, projekt Godziny kontaktowe: wykład - 15h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: