Antropologia kulturowa PC-2F-AKU
TREŚCI PROGRAMOWE
- Zagadnienia wstępne: prezentacja genezy antropologii kulturowej jako nauki, oraz problematyki kontekstów, z których wyrosła. Prezentacja głównych zjawisk myślenia protoantropologicznego. Antropologia kultury a antropologia biologiczna, społeczna i filozoficzna
- Prezentacja głównych orientacji teoretycznych na gruncie antropologii i natury konfliktów między nimi. Prezentacja obejmuje krótkie charakterystyki ewolucjonizmu i dyfuzjonizmu jako podstawowych orientacji prezentujących atrybutywne rozumienie kultury.
- Prezentacja głównych orientacji teoretycznych na gruncie antropologii i natury konfliktów między nimi. Prezentacja obejmuje krótkie charakterystyki szkoły Durkheima we Francji, brytyjskiego funkcjonalizmu, amerykańskiego psychokulturalizmu i kulturalizmu jako formuł reprezentujących dystrybutywne rozumienie kultury.
- Prezentacja głównych orientacji teoretycznych na gruncie antropologii i natury konfliktów między nimi. Prezentacja obejmuje krótkie charakterystyki strukturalizmu, neoewolucjonizmu, postmodernizmu i „spojrzenia z zewnątrz” jako formuł otwierających współczesny etap rozwoju antropologii kulturowej podkreślające najważniejsze płaszczyzny sporów i polemik między nimi.
- Prezentacja metodologii i głównych płaszczyzn badań antropologicznych. Główne zagadnienia metodologiczne antropologii kulturowej.
- Granice tradycyjnego obszaru badań antropologicznych i określające go problemy: kultura a natura, antropogeneza, epoki prahistorii, rewolucja neolityczna, cywilizacja jako zamknięcie tradycyjnego obszaru zainteresowań.
- Główne płaszczyzny badań społeczności pierwotnych: problematyka gospodarcza, rodzaje więzi społecznych, organizacja polityczna, myślenie pierwotne. Antropologia wobec wyzwań współczesności.
- Wykład-omawianie zagadnień teoretycznych, uzupełniają prezentacje multimedialne, 3 filmy popularnonaukowe ilustrujące zagadnienia programowe – "Szlachetny dzikus" –prezentujący sylwetkę i badania Bronisława Malinowskiego
- Człowiek z Flores czyli opowieść o ostatnich Hobbitach prezentujący problematykę antropogonezy
- Przerwany sen aborygenów prezentujący największą populację paleolityczną współczesnego świata - Aborygenów australijskich i ich zderzenie ze współczesnością
W cyklu 2021L:
- Zagadnienia wstępne: prezentacja genezy antropologii kulturowej jako nauki, oraz problematyki kontekstów, z których wyrosła. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2019Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna podstawowe problemy wiążące się z zakresem teoretycznym i metodologicznym antropologii kulturowej
Zna i rozumie podstawowe fakty i stanowiska składające się na historię rozwoju antropologii kulturowej
Zna i rozumie specyfikę antropologii kulturowej jako dziedziny humanistyki
Zna i rozumie związki między antropologią a pedagogiką, zdaje sobie sprawę z konsekwencji jakie dla teorii i praktyki niesie perspektywa antropologiczna
Umiejętności
Potrafi operować zdobytą wiedzą wykorzystując ją do analizy konkretnych problemów
Potrafi interpretować zasadnicze problemy teoretyczne współczesnej antropologii kulturowej
Potrafi w sposób jasny i precyzyjny wypowiadać się i budować uzasadnienia dla obrony własnego stanowiska w kwestiach podstawowych dla własnej dyscypliny wykorzystując wiedzę z zakresu antropologii kulturowej
Kompetencje społeczne
Ma świadomość możliwości operowania zdobytą wiedzą wykorzystując ją do analizy konkretnych problemów
Interpretuje zasadnicze problemy współczesnej antropologii kulturowej w procesie formułowania dylematów moralnych związanych z wypełnianiem roli zawodowej
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny. Pytania opisowe. Z trzech pytań zdający odpowiada na dwa.
Egzamin obejmuje materiał z wykładu. Oceniany jest stopień znajomości materiału i umiejętność jego prezentacji.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student za pełne rozwinięcie tematów i wykazanie się pogłębionym zrozumieniem zagadnienia. Ocenę dobrą gdy przedstawia najistotniejsze aspekty zagadnień nie wszystkie z rozwijając ich w sposób pełny i wyczerpujący. Ocenę dostateczną za prezentację podstawowych zagadnień związanych z tematatami. Ocenę niedostateczną otrzymuje student nie prezentujący podstawowej wiedzy na wybrane tematy i popełniający oczywiste błędy rzeczowe.
Godziny kontaktowe wykład - 30 godz.
Przygotowanie się do zajęć – zapoznanie z zaleconą literaturą - 30 godz.
Przygotowanie się do zaliczenia - 30 godz.
Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 ECTS
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura uzupełniająca:
1. (1999) C. Jencks, Kultura, tłum. J. Burszta, Zysk i S-ka, Poznań.
2. (2011) R. Deliège, Historia antropologii, Oficyna Naukowa, Warszawa.
3. (2008) A. Barnard, Antropologia, Zarys teorii i historii, PIW, Warszawa.
4. (2007) F. Barth, A. Ginrich, R. Parkin, S. Silverman, Antropologia. Jedna dyscyplina, cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, Wyd. UJ, Kraków.
5. (2007) E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper, Świat człowieka - świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii PWN, Warszawa.
6. (2006) E. Nowicka, Świat człowieka - świat kultury, PWN, Warszawa (wyd. VII).
7. (2009) P. C. Salzman, P.C.Rice, Myśleć jak antropolog, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
8. (2000) M. Hammersley, P. Atkinson, Metody badań terenowych, Zysk i S-ka, Poznań.
9. (2005) A. Appadurai, Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Universitas, Kraków.
10. (1987) R. Girard, Kozioł ofiarny. Wydawnictwo Łódzkie, Łódź.
11. (2006) A. Ciążela, Zagadnienia antropologicznego i humanistycznego rozumienia kultury w pedagogice współczesnej. Niejednoznaczność opozycji /w:/Edukacja i kultura. Idea i realia interakcji, red. I. Wojnar, PAN. Kancelaria PAN. Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus”, Warszawa.
12. (2012) J.Gajda, Antropologia kulturowa. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze, Impuls, Kraków.
13.(2014) F. Larson, Historia świata przez ścięte głowy opisana, Bellona, Warszawa
13. (2016) C. Wulf, Antropologia. Historia-kultura-filozofia, IFiS Pan, Warszawa
14. (2012)R. Darnton, Wielka masakra kotów. i inne epizody francuskiej historii kulturowej, wyd. Naukowe PWN, Warszawa
15. (2002) R. Rudgley, Alchemia kultury. Od opium do kawy, PIW, Warszawa
16.(2009) K. Popowicz, Lamarkizm społeczny a rasizm i eugenika we Francji, wyd UW Warszawa
17. (2010) V. Turner Proces rytualny, Struktura i antystruktura, PIW, Warszawa
W cyklu 2021L:
Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
3 punkty ETCS |
W cyklu 2020Ln:
3 punkty ETCS |
W cyklu 2021Z:
3 punkty ETCS |
W cyklu 2021L:
Egzamin pisemny. Pytania opisowe. Z trzech pytań zdający odpowiada na dwa. |
W cyklu 2021Ln:
Godziny kontaktowe wykład - 30 godz. Przygotowanie się do zajęć – zapoznanie z zaleconą literaturą - 30 godz. Przygotowanie się do zaliczenia - 30 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 ECTS |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: