Praktyka zawodowa ciągła trzymiesięczna (300 godz.) IP-2P-KIE
TREŚCI PROGRAMOWE
Dwie ścieżki do wyboru:
- krajowa i
- zagraniczna.
Praktyka będzie miała na celu budowanie tożsamości zawodowej specjalisty/-ki w zakresie praw dziecka i dzieciństwa, zbudowanej na uniwersalnych wartościach, poszanowaniu godności dziecka, wolności i dziecięcego obywatelstwa połączonych z podejściem opartym na podmiotowości, autonomiczności stosunku do dziecka, wspieraniem jego rozwoju.
Praktyki odbywane w przyszłych potencjalnych miejscach pracy (krajowe i międzynarodowe placówki i instytucje zajmujące się dzieckiem i prawami dziecka, Biuro Rzecznika Praw Dziecka, UNICEF, ONZ, CREAN, Katedra UNESCO im. Janusza Korczaka, a także placówki dyplomatyczne, samorządy lokalne, organizacje pozarządowe, media i inne miejsca tematycznie związane z kierunkiem studiów).
W cyklu 2021L:
TREŚCI PROGRAMOWE Dwie ścieżki do wyboru: - krajowa i - zagraniczna. Praktyka krajowa – Praktyki odbywane w przyszłych potencjalnych miejscach pracy (krajowe i placówki i instytucje zajmujące się dzieckiem i prawami dziecka, Biuro Rzecznika Praw Dziecka, samorządy lokalne, organizacje pozarządowe, media i inne miejsca tematycznie związanej z kierunkiem studiów). Możliwość udziału w polskich projektach prowadzonych przez fundacje i stowarzyszenia. Praktyka międzynarodowa – Praktyki nastawione na działalność międzynarodową oraz podniesienie kompetencji językowych i komunikacyjnych w języku obcym (zagraniczne lub międzynarodowe placówki i instytucje zajmujące się dzieckiem i prawami dziecka, w tym afiliowane przez UNESCO, UNICEF, ONZ, CREAN, Katedra UNESCO im. Janusza Korczaka, a także placówki dyplomatyczne). Będzie mógł także uczestniczyć w międzynarodowych projektach prowadzonych przez międzynarodowe agendy, a także fundacje i stowarzyszenia. Praktyka będzie miała na celu budowanie tożsamości zawodowej specjalisty od praw dziecka i dzieciństwa, zbudowaną na uniwersalnych wartościach w służbie dobra dziecka, poszanowaniu jego godności, wolności i dziecięcego obywatelstwa połączonych ze spolegliwym stosunkiem do dziecka, wspieraniem jego rozwoju. Będzie miała za zadanie włączanie studentów w polskie i międzynarodowe środowisko badaczy dzieciństwa i praw dziecka. Student – praktykant będzie refleksyjnym praktykiem, potrafiącym kierować własnym rozwojem, zdobywać wiedzę teoretyczna i praktyczną, refleksyjnie oceniać siebie i swoje działania. Przyjmie postawę opiekuna dziecka służącego radą i pomocą. Będzie przejawiał pozytywne nastawienie do siebie, do dziecka, do innych ludzi i do świata. Praktyka będzie miała na celu budowanie tożsamości zawodowej specjalisty od praw dziecka i dzieciństwa, zbudowaną na uniwersalnych wartościach w służbie dobra dziecka, poszanowaniu jego godności, wolności i dziecięcego obywatelstwa połączonych ze spolegliwym stosunkiem do dziecka, wspieraniem jego rozwoju. Będzie miała za zadanie włączanie studentów w polskie i międzynarodowe środowisko badaczy dzieciństwa i praw dziecka. Student – praktykant będzie refleksyjnym praktykiem, potrafiącym kierować własnym rozwojem, zdobywać wiedzę teoretyczna i praktyczną, refleksyjnie oceniać siebie i swoje działania. Przyjmie postawę opiekuna dziecka służącego radą i pomocą. Będzie przejawiał pozytywne nastawienie do siebie, do dziecka, do innych ludzi i do świata. Celami praktyki są: 1) kształcenie kompetencji praktycznych studentów w zakresie działań pedagogicznych umożliwiających nabywanie doświadczeń związanych z pracą z dzieckiem i na rzecz dziecka oraz z prawami dziecka 2) praktyczna weryfikacja wiedzy zdobytej podczas studiów 3) doskonalenie warsztatu pracy w zakresie pracy z dzieckiem lub na rzecz dziecka 4) wdrożenie do wykonywania czynności związanych z przyszłym miejscem zatrudnienia 5) rozwijanie zdolności i umiejętności (planowanie, dokumentacja własnej pracy, analiza i dostrzeganie własnych kompetencji zawodowych). Zadania realizowane na praktyce: 1) zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania miejsca odbywania praktyk (np.: szkoła, przedszkole, urzędy, fundacje, stowarzyszenia, placówki dyplomatyczne i rządowe ) szczególnie z jej strukturą organizacyjną, dokumentacją oraz działalnością tam prowadzoną 2) poznanie głównych aktów prawnych, na podstawie których działa instytucja (ustawy, rozporządzenia, statut, regulaminy, itp.) 3) poznanie zadań i kompetencji poszczególnych pracowników 4) dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu pracującego bezpośrednio z dzieckiem lub na jego rzecz (np.: zespoły psychologiczno-pedagogicznego w szkołach, gminny zespół interwencyjny, komisje parlamentarne ). 5) opracowanie charakterystyki miejsca realizacji praktyk – w szczególności opis (charakterystyka) działań placówki w zakresie pracy z dzieckiem lub na rzecz dziecka (założenia i analiza rozwiązań stosowanych w praktyce), krytyczna analiza działań prowadzonych w miejscu praktyk pod kontem wypełniania zobowiązań społecznych, wobec dziecka i rodziny w kontekście Konwencji o Prawach Dziecka 6) wykazanie się znajomością wyspecjalizowanych metod i narzędzi i w tym zaawansowanymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi w celu rozwiązywania problemów dotyczących dziecka i dzieciństwa, z którymi spotka się w trakcie praktyki zawodowej 7) prowadzenie własnej dokumentacji podczas praktyk. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna podstawowe zasady samorozwoju w zakresie własnej przedsiębiorczości zawodowej.
Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę związaną z dzieckiem, uwarunkowaniami jego rozwoju, dobrostanu i funkcjonowania społecznego podczas odbywania praktyki zawodowej.
Potrafi posługiwać się wyspecjalizowanymi metodami i narzędziami, w tym zaawansowanymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi, w celu rozwiązywania problemów dotyczących dziecka i dzieciństwa, z którymi spotka się w trakcie praktyki zawodowej.
Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne dotyczące dziecka i praw dziecka ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców z różnych obszarów praktyki zawodowej.
W przypadku odbywania praktyki zawodowej za granicą, potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz w wyższym stopniu posługiwać się terminologią specjalistyczną związaną z prawami dziecka i dyscypliną wiodącą.
Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, wobec dziecka, rodziny, instytucji działających na rzecz praw dziecka, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego dziecka, inicjowania działania na rzecz interesu publicznego myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych związanych z dzieckiem i z prawami dziecka, z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych oraz gotów do działań antydyskryminacyjnych
Posiada kompetencje niezbędne do bycia troskliwym opiekunem dziecka służącym radą i pomocą, a jednocześnie szanującym podmiotowość i autonomię dziecka, umiejącym stwarzać wyzwania i sytuacje skłaniające dziecko i jego środowisko życia do podejmowania indywidualnych i zbiorowych działań edukacyjnych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: