Zdrowie i jakość życia IP-2F-ZJZ
TREŚCI PROGRAMOWE
Podstawowe założenia pedagogiki zdrowia. Wprowadzenie w obszar wiedzy dotyczącej uwarunkowań biomedycznych i psychospołecznych zdrowia. Choroby cywilizacyjne, ze szczególnym uwzględnieniem żarłoczności psychicznej, nałogowego objadania się, jadłowstrętu psychicznego oraz uzależnień behawioralnych i uzależnień od substancji psychoaktywnych. Niebieska Karta i przemoc w rodzinie. Profilaktyka zdrowia i promocja zdrowia. Koncepcje zdrowia i choroby, w tym modele salutogenetyczne, biologiczne, psychologiczne, społeczne (Model Salutogenezy Antonovsky’ego, Model Resilience). Przedstawione zagadnienia przekazane zostaną na podstawie wybranych studiów przypadku.
Zakres tematów:
Założenia pedagogiki zdrowia, koncepcja zdrowia i choroby, uwarunkowowania biomedycznei psychospołeczne zdrowia
Niebieska Karta, przemoc w rodzinie, koncepcja resilience
Prawa dziecka
Otyłość, nadwaga, cukrzyca, insulinooporność u dzieci i młodzieży
Zaburzenia sercowo-naczyniowe (nadciśnienie tętnicze, dyslipidemie) u dzieci i młodzieży
Choroby przewodu pokarmowego (próchnica, zespół jelita drażliwego, zaparcia, choroba refluksowa, choroba wrzodowa) u dzieci i młodzieży
Choroby układu oddechowego i alergie (astma, alergia wziewna i pokarmowa) u dzieci i młodzieży
Choroby nowotworowe u dzieci i dorosłych
Zaburzenia lękowe, depresja, samobójstwo, samookaleczanie u dzieci i młodzieży
Zaburzenia odżywiania u dzieci i młodzieży
ADHD, dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia, dysfonia u dzieci i młodzieży
Uzależnienia behawioralne
Uzależnienia od substancji psychoaktywnych
Profilaktyka i promocja zdrowia (w kontekście omówionych chorób cywilizacyjnych i uzależnień)
W cyklu 2020L:
Podstawowa terminologia z zakresu pedagogiki zdrowia, uwarunkowań biomedycznych i psychospołecznych zdrowia. Omówienie składowych profilaktyki i promocji zdrowia. Wprowadzenie w zagadnienia z obszaru chorób cywilizacyjnych dotykających populację dziecięcą. Omówienie chorób i zaburzeń z zakresu psychiatrii dzieci i młodzieży, uzależnień od substancji psychoaktywnych oraz uzależnień behawioralnych. Niebieska Karta i przemoc w rodzinie. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie podstawowe założenia pedagogiki zdrowia. Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia związane ze zdrowiem i chorobą, w tym posiada wiedzę dotyczącą uwarunkowań biomedycznych i psychospołecznych zdrowia.
Zna ekologiczne, społeczne i kulturowe uwarunkowania zdrowia i choroby wynikające z rozwoju cywilizacji, ze szczególnym uwzględnieniem zaburzeń odżywiania oraz uzależnień od substancji psychoaktywnych i uzależnień behawioralnych. Wie co to to jest Niebieska Karta, przemoc w rodzinie.
Umiejętności
Potrafi komunikować się na tematy zdrowotne ze specjalistami indywidualnej opieki zdrowotnej oraz ekspertami zajmującymi się leczeniem i profilaktyką zdrowotną w perspektywie lokalnej i ponad lokalnej.
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę związaną ze społecznymi, kulturowymi, ekologicznymi uwarunkowaniami zdrowia i choroby w celu dopasowania odpowiednich metod i narzędzi pracy z dzieckiem i jego najbliższym otoczeniem.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli pedagoga zajmującego promowaniem zdrowia w różnych środowiskach, w tym przede wszystkim do kształtowania prozdrowotnych zachowań żywieniowych, prowadzenia edukacji profilaktycznej.
Kryteria oceniania
Formy kształcenia: wykład, prezentacja multimedialna, analiza przypadków; dyskusja;
Warunki zaliczenia: Obecność na zajęciach, aktywny udział w zajęciach, przygotowanie prezentacji multimedialnej z zakresu omawianych tematów
Literatura
Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce – Bożena Zawadzka, Tomasz Łączek; Uniwersytet Jana Kochanowskiego; Kielce, 2018
Edukacja zdrowotna - Barbara Woynarowska; Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2021
Psychologia zdrowia - Sęk Helena, Heszen-Celińska Irena; Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020
Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna - Borzucka-Sitkiewicz Katarzyna; Impuls, Kraków, 2006
Pediatria. T. 1-2. Wanda Kawalec, Ryszard Grenda, Helena Ziółkowska, Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2018
Pediatria. Jacek J. Pietrzyk, Przemko Kwinta, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2018
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży. Agnieszka Gmitrowicz , Małgorzata Janas-Kozik. Medical Tribune 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: