Wczesne dzieciństwo - profilaktyka i interwencja medyczna IP-2F-WDI
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a336930db26e14d92860b8332cb552a0d%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=fa0effe9-9d7f-4a88-beba-fe37895f4256&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a336930db26e14d92860b8332cb552a0d%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=fa0effe9-9d7f-4a88-beba-fe37895f4256&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86nantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2020Z)
TREŚCI PROGRAMOWE
Podstawowa terminologia z zakresu rozwoju biologicznego, fizycznego, poznawczego, społecznego dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem okresu wczesnego dzieciństwa. Podstawowe teorie rozwoju dziecka, w tym z modele poznawczo-rozwojowe, teorie uczenia się oraz z ich główni przedstawiciele: John B. Watson, Jean Piaget. Podstawowe metody badań nad wczesnym dzieciństwem.
W cyklu 2020Z:
16.10.2020 r.: Podstawowa terminologia dotycząca rozwoju biologicznego, fizycznego, poznawczego, społecznego dziecka. (Katarzyna Ziora) |
W cyklu 2021Z:
W cyklu spotkań warsztatowych omówiona zostanie podstawowa terminologia z zakresu rozwoju biologicznego, fizycznego, poznawczego i społecznego dziecka we wczesnym dzieciństwie. Rozstanie również poruszona tematyka rozwoju inteligencji sensoryczno- motorycznej, rozwój mowy i komunikacji. Emocjonalność u dzieci we wczesnym dzieciństwie, początki uspołecznienia, początki przywiązania. Zasady badania przedmiotowego i podmiotowego dziecka. Wywiad pediatryczny. Badania przesiewowe i profilaktyczne. Wymienione zostaną podstawowe choroby wczesnego dzieciństwa, rozpoznawanie ich i interwencja medyczna. Dość znaczącą kwestią w rozwoju dziecka jest problematyka żywieniowa. Omówione zostaną zasady zdrowego żywienia, problematyka laktacyjna i zasady rozszerzania diety dziecka. Poruszone zostaną kwestie społecznych, kulturowych i biologicznych uwarunkowań zdrowia i choroby. Przedstawione zostaną zasady komunikacji rodzic – specjalista, specjalista – rodzic. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma wiedzę dotyczącą rozwoju biologicznego, fizycznego, poznawczego, społecznego dziecka. Zna podstawowe teorie rozwoju dziecka, w tym modele poznawczo-rozwojowe, teorie uczenia się.
Zna i rozumie podstawowe metody badań nad wczesnym dzieciństwem, w tym badania opisowe, korelacyjne, eksperymentalne, podłużne, poprzeczne. Jest świadomy problemów etycznych.
Umiejętności
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z obszaru rozwoju poznawczego, biologicznego, emocjonalnego, społecznego dziecka. Potrafi formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia do badań nad wczesnym dzieciństwem. Potrafi prowadzić działania o charakterze profilaktycznym.
Potrafi skutecznie komunikować się z rodzinami potrzebującymi pomocy i konstruować porady ustne i pisemne w języku zrozumiałym dla odbiorców.
Potrafi kierować pracą zespołu i porozumiewać się z instytucjami i specjalistami działającymi na rzecz dziecka i rodziny.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do krytycznej analizy danych na temat zdrowia i choroby dzieci, dostrzegać ukryte interesy, stereotypy i przekłamania społecznego przekazu.
Jest gotów zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiazywaniem problemu.
Jest gotów włączać się do ważnych czasami kontrowersyjnych inicjatyw i działań na rzecz podnoszenia świadomości społecznej w zakresie zdrowia dziecka.
Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli pedagoga zajmującego się racjonalnych działań prozdrowotnych korygujących kulturowe mity i uprzedzenia.
Kryteria oceniania
Wykład;
Prezentacja multimedialna;
Praca w grupach;
Analiza przypadków;
Dyskusja;
Literatura
Pediatria Wydanie 5. Tom Lissauer, Will Carrol. Red. wyd. polskiego Andrzej Milanowski, Wydawnictwo Edra Urban & Partner, Wrocław 2019.
Pediatria Tom 1. Red. Jacek Józef Pietrzyk, Przemko Kwinta., Wyd. 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2018.
Wywiad i badanie w pediatrii. Richard B. Goldbloom. Red. wyd. I polskiego Anna Dobrzańska, Wydawnictwo Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012.
Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Red. Iwona Grzegorzewska, Lidia Cierpiałowska, Aneta R. Borkowska, Wyd. I Wydawnictwo Naukowe PWN SA Warszawa 2020.
Psychologia rozwoju człowieka. Anna Brzezińska,Karolina Appelt, Beata Ziółkowska, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2015.
Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Perspektywa kliniczna. Władysława Pilecka. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Wyd. I Kraków 2011.
W cyklu 2021Z:
1. Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. 2.Białecka-Pikul, M. (2011). Wczesne dzieciństwo. 3. Brzezińska, A. I., Appelt, K. i Ziółkowska, B. (2010). Psychologia rozwoju człowieka. W: J. Strelau i D. Doliński (red.), Psychologia akademicka. Podręcznik (t. 2, s. 95–292). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (II wyd. popr.). 4. Czub, M. (2005). Wiek niemowlęcy. Jak rozpoznać potencjał dziecka? W: A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka (s. 41–67). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 5. Schaffer, H. R. (2006). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 6. W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademickim(s. 172 -201). Warszawa: PWN. 7. Pediatria Wydanie 5. Tom Lissauer, Will Carrol. Red. wyd. polskiego Andrzej Milanowski, Wydawnictwo Edra Urban & Partner, Wrocław 2019. 8. Pediatria Tom 1. Red. Jacek Józef Pietrzyk, Przemko Kwinta., Wyd. 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2018. 9. Wywiad i badanie w pediatrii. Richard B. Goldbloom. Red. wyd. I polskiego Anna Dobrzańska, Wydawnictwo Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012. 10. Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Red. Iwona Grzegorzewska, Lidia Cierpiałowska, Aneta R. Borkowska, Wyd. I Wydawnictwo Naukowe PWN SA Warszawa 2020. 11.Psychologia rozwoju człowieka. Anna Brzezińska,Karolina Appelt, Beata Ziółkowska, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2015. 12. Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Perspektywa kliniczna. Władysława Pilecka. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Wyd. I Kraków 2011 13. Karmienie piersią w teorii i praktyce. Podręcznik dla doradców i konsultantów laktacyjnych oraz położnych, pielęgniarek i lekarzy. Agnieszka Pietkiewicz, Magdalena Nehring-Gugulska, Monika Żukowska-Rubik. Medycyna Praktyczna, 2021 |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Wkład pracy studenta: Metody dydaktyczne: -Wykład z dyskusją ukierunkowaną - Dyskusja dydaktyczna Kryteria oceniania: Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia: bardzo dobry (5,0) 91-100% dobry plus (4,5) 81-91% dobry (4,0) 71-80% |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: